۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۱۷۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ دسته: کشاورزی
۰

نعمتی نائب رئیس اتحادیه دامداران، با اشاره به اینکه قاچاق دام و کمبود نهاده های دامی، دو علت اصلی گرانی گوشت است، گفت: برای رفع مشکلات صنعت دامداری لازم است اقدامات مهمی نظیر خرید دام به قیمت واقعی آن از سوی دولت صورت بگیرد، تا علاوه بر کاهش سهم دلالی در بازار این محصولات، صنعت دامداری کشور نیز وابسته به بیگانگان نشود.

حسین نعمتی عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت دام کشور اعلام کرد: دولت باید تصمیمات صحیح تری نسبت به مدیریت بازار گوشت اتخاذ کند.

این کارشناس حوزه دام با اشاره به وضعیت قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: متاسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی و سودجویی دلالان قیمت گوشت قرمز در بازار به صورت غیرطبیعی افزایش پیدا کرده است. بخشی از اختلاف قیمت تولید تا مصرف طبیعی است اما در حال حاضر اختلاف قیمت فروش دام در درب دامداری ها تا زمانی که گوشت به دست مصرف کننده برسد، به مراتب بیشتر از حد طبیعی افزایش یافته است.

قاچاق دام و کمبود نهاده های دامی دو علت اصلی گرانی گوشت

نائب رئیس اتحادیه دامداران اظهار داشت: قاچاق دام و کمبود نهاده های دامی دو علت اصلی افزایش قیمت دام زنده و گوشت قرمز در بازار محصولات پروتئینی است که باید هر چه سریعتر این مشکلات برطرف شود. چنانچه دولت راهبرد صحیحی برای مدیریت بازار دام کشور اتخاذ نکند، قاچاق دام های مولد باعث وابستگی کامل کشور به واردات گوشت قرمز در سال های آینده خواهد شد.

نعمتی افزود: بنابر اخبار رسیده از سطح شهرهای کشور برخی از دلالان با ارائه مبالغی هنگفت دام مورد نیاز خود را تهیه و با ترفندهایی آن را به کشورهای همسایه قاچاق می کنند که این موضوع تهدیدی جدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

بازار نهاده ها دست دلالان افتاده است

حسین نعمتی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار نهاده های دام و طیور گفت: متاسفانه در این قسمت نیز نظارت های صحیحی بر عرضه نهاده ها وجود ندارد و قیمت برخی از این نهاده ها بیش از دو برابر شده است. تنها ۳ قلم شامل جو، ذرت و سویا، از حدود ۲۰ نهاده مصرفی در دامداری ها با ارز دولتی وارد کشور می شود که در آن ۳ قلم نیز در بسیاری از موارد یارانه ارز دولتی سر از بازار دلالی در می آورد.

این کارشناس حوزه دام افزود: برای کاهش حضور دلالان و واسطه گران در بازار دام باید سیاست های صحیح تری از سوی دولت صورت بگیرد و تجارب منفی ماه های اخیر در اتخاذ سیاست های حمایتی از واردات کنار گذاشته شود.

خرید گوشت از تولیدکنندگان به قیمت واقعی لازمه تنظیم بازار

نائب رئیس اتحادیه دامداران در خصوص وضعیت تولید و عرضه گوشت قرمز در کشور نیز گفت: پیش از نوسانات اخیر حدود ۹۰ درصد از نیاز بازار داخلی توسط تولیدکنندگان ایرانی تامین و مابقی از دیگر کشورها وارد میشد. در حال حاضر کاهش عرضه به دلیل قاچاق دام باعث افزایش واردات دام زنده، لاشه گرم و گوشت یخ زده شده است که این موضوع نباید ادامه دار شود.

وی افزود: باید به منظور کاهش عرضه دام و جلوگیری از قاچاق دام زنده اقدامات مهمی نظیر خرید دام به قیمت واقعی آن از سوی دولت صورت بگیرد تا علاوه بر کاهش سهم دلالی در بازار این محصولات، صنعت دامداری کشور نیز وابسته به بیگانگان نشود.

انتهای پیامغذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.