۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۱۳۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸ دسته: تولید
۰

زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استفاده از ابزارهای جدید تأمین مالی یکی از موضوعاتی است که بصورت جدی در دستور کار وزارتخانه قرار دارد، تصریح کرد: استفاده از «سرمایه های خرد مردمی» در قالب «صندوق پروژه» یکی از راهکارهای جذب منابع مالی به سمت تولید است.

به گزارش مسیر اقتصاد سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در جلسه با برخی از مدیران دستگاه های اقتصادی با بیان اینکه تحریم و نوسانات ارزی چالش هایی برای بخش تولید کشور ایجاد کرده است، گفت: نیاز بنگاه ها به تزریق نقدینگی، بیش از پیش شده است و راهکارهای مختلف تأمین مالی از طریق هم فکری با بخش خصوصی، اساتید دانشگاه و صاحب نظران اقتصادی بررسی می شود.

تأمین مالی تولید با «صندوق پروژه» در دستور کار وزارت صنعت

زرندی با بیان اینکه تسهیلات بانکی نیاز صنعت کشور را برآورده نمی کند، افزود: سیستم بانکی کشور ، ظرفیت مشخصی برای تأمین مالی صنعت دارد و باید به دنبال راهکارهای جدیدی باشیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت گفت: استفاده از ابزارهای جدید تأمین مالی یکی از موضوعاتی است که بصورت جدی در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

وی با بیان اینکه تجارب جهانی نشان می دهد که اتکا تولید فقط به بانک ها نیست، تصریح کرد: بایستی از سایر بازارهای مالی نیز برای تأمین سرمایه بهره برد. «صندوق پروژه ها» و «سرمایه های خرد مردمی» از موضوعاتی است که بایستی با تولید پیوند بخورد.[۱]

استفاده از سرمایه های مردمی با تشکیل صندوق سرمایه گذاری پروژه

یکی از راه های تامین مالی بخش های مختلف تولیدی کشور استفاده از سرمایه های خرد مردمی است. در حال حاضر، بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که می توان بخش قابل توجهی از این نقدینگی را به سمت سرمایه گذاری در پروژه های صنعتی هدایت کرد.

یکی از مهم ترین ابزارهایی که به وسیله آن می توان سرمایه های خرد  مردمی را در تکمیل پروژه های صنعتی به کار گرفت، تشکیل صندوق سرمایه گذاری پروژه در بازار بورس است که کشورهای جهان از آن استفاده می کنند.

سازوکار صندوق سرمایه گذاری پروژه به این صورت است که برای تکمیل هر پروژه صنعتی یک صندوق تشکیل می شود و تحت نظر سازمان بورس می‌تواند برای پروژه مورد نظر به جذب منابع مالی بپردازد. ارکان نظارتی نیز در صندوق پیش بینی شده است تا از طرف سرمایه‌گذاران بر فرآیند تکمیل پروژه نظارت کنند.

در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاران در سود و زیان پروژه شریک هستند و ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پروژه مطابق با پیشرفت و بهره‌ برداری از آن افزایش می‌یابد. با استفاده از این روش، می‌توان بسیاری از پروژه‌ های اقتصادی کشور را با سرمایه‌گذاری مردم به بهره‌ برداری رساند.

پینوشت:

[۱] شانانیوز؛ کدخبر: ۸۴۵۱۱۲

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.