۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۰۴۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ دسته: پول و بانک، وام ازدواج
۰

بر اساس بررسی های انجام شده در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، حتی بدون احتساب سپرده های قرض الحسنه جاری، امکان افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان با استفاده از منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها وجود خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی، منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها در سال ۹۸ جهت اعطای وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را برآورد کرده است.

بر اساس این گزارش، ۳ منبع مختلف قرض الحسنه که ریشه آن سپرده های مردم است، برای اعطای وام قرض الحسنه قابل استفاده است.

۳ منبع مردمی قرض الحسنه جهت اعطای وام ازدواج

بر اساس این گزارش، در صورتی كه مانده تسهیلات قرض‌الحسنه در پایان اسفند ۱۳۹۷ برابر ۷۳۵ هزار میلیارد ریال باشد (با توجه به مقدار اين متغير در مهر ۱۳۹۷ قطعا بيشتر خواهد بود)،‌ از آنجايی دوره بازپرداخت عمده تسهيلات قرض‌الحسنه حداکثر ۵ ساله است، انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۸ بيست درصد از تسهيلات قرض‌الحسنه معادل ۱۴۷ هزار ميليارد ریال بازپرداخت شود و امكان پرداخت تسهيلات جديد به همين ميزان فراهم باشد.

از سوی دیگر سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز پس از كسر سپرده هاي صندوق پس انداز مسكن و ميزان ۱۰ درصد سپرده قانوني در پايان سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۰۰۹ هزار ميليارد ریال خواهد بود. در صورتي كه تسهيلات قرض‌الحسنه معادل ۹۵ درصد سپرده‌هاي مذكور پرداخت شود[۱]، مانده تسهيلات قرض‌الحسنه در پايان سال ۱۳۹۸ بايد برابر ۹۵۸ هزار ميليارد ریال باشد كه به معنی افزايش مانده تسهيلات در سال ۱۳۹۸ به ميزان ۲۲۳ هزار ميليارد ریال خواهد بود.

منبع سوم نيز استفاده از مانده سپرده های قرض‌الحسنه جاری است كه از سال ۱۳۹۵ استفاده از آن برای پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه تبديل به قانون شده است و در لوايح بودجه سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نيز توسط دولت مطرح شده است؛ ولی تا كنون شواهدی دال بر استفاده از آنها ديده نشده است.

در صورتي كه ۵ درصد از اين سپرده ها (پس از كسر سپرده قانونی) صرف تسهيلات قرض‌الحسنه شود به معني افزايش توان تسهيلات دهي به ميزان ۸۰ هزار ميليارد ریال و در صورتي كه اين نسبت به ۱۰ درصد برسد، به معنی افزايش ۱۶۰ هزار ميلياردی در توان تسهيلات دهی خواهد بود.

منابع قرض الحسنه مردم کفاف وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را می دهد

منابع قرض الحسنه در اختیار بانک ها در ۳ سناریو طبق جدول زیر در گزارش مرکز پژوهش های مجلس برآورد شده است:

(هزار میلیارد ریال) عدم استفاده به ميزان ۵ درصد به ميزان ۱۰ درصد
بازپرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه ۱۴۷ ۱۴۷ ۱۴۷
رشد منابع پس‌انداز قرض‌‌الحسنه ۲۲۳ ۲۲۳ ۲۲۳
سپرده های قرض‌الحسنه جاری ۰ ۸۰ ۱۶۰
مجموع ۳۷۰ ۴۵۰ ۵۳۰

بر اساس این جدول در صورت رعايت دستورالعمل بانك مركزی مبني بر رعايت نسبت تسهيلات قرض‌الحسنه به سپرده پس انداز قرض‌الحسنه به ميزان حداقل ۹۵ درصد و حتی بدون استفاده از منابع قرض‌الحسنه جاری، مجموع منابع برابر ۳۷۰ هزار ميليارد ریال خواهد بود و افزايش تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج تا ۳۰۰ ميليون ریال ممكن خواهد شد.

همچنین در صورتی كه بانک مركزی بر اساس قوانين بودجه سالهای اخير، بانک ها را ملزم به استفاده از منابع قرض‌الحسنه جاري نمايد، منابع تسهيلات قرض‌الحسنه افزايش خواهد يافت و در دو سناريو به ۴۵۰ هزار ميليارد ریال و ۵۳۰ هزار ميليارد ریال خواهد رسيد كه بسيار بيشتر از منابع مورد نياز براي افزايش تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس از اینجا قابل دریافت است.

پینوشت:

[۱] بند «۱» تصويب‌نامه شماره ۲۱۱۴۲۲/ت۳۹۳۹۴هـ مورخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۶ هیئت وزیران در خصوص «نحوه ساماندهی منابع قرض‌الحسنه مؤسسات اعتباری و ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در بین مردم» كه براساس آن كلیه مؤسسات اعتباری مكلف شدند «حداقل ۹۵ درصد منابع سپرده‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه را پس از كسر سپرده قانونی به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص دهند.»

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.