۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۹۰۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ دسته: کشاورزی
۰

حسنی عضو هیات مدیره دامداران استان تهران، با اشاره به مشکلات موجود در صنعت دامداری و عدم برنامه ریزی مناسب دولت برای کاهش این مشکلات اعلام کرد: در حال حاضر شاهد افزایش چشم گیر قاچاق دام های مولد از کشور هستیم. وی تأکید کرد در صورت عدم جلوگیری از این اتفاق صنعت دامداری کشور طی سال های آینده به صورت کامل وابسته خواهد شد.

رحمت اله حسنی عضو هیات مدیره دامداران استان تهران در گفتگو با مسیر اقتصاد از سیاست های دولت در خصوص تنظیم بازار محصولات پروتئینی انتقاد کرد و خواستار اصلاح هر چه سریعتر سیاست های فعلی از سوی دولت شد.

این کارشناس دامداری با اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز و شیر پیش از نوسانات اقتصادی اخیر گفت: طی سال های گذشته ایران به وضعیت خودکفایی در تولید گوشت و شیر رسیده بود. اما علیرغم خودکفایی در تولید این محصولات در سال های گذشته نسبت به وضعیت دامداران توجهی نشد و همین امر در حال حاضر نیز به نحو دیگری ادامه پیدا کرده است.

بی توجهی به مشکلات صنعت دامداری در سال های گذشته از سوی دولت

عضو هیات مدیره دامداران با اشاره به قیمت مصوب شیر در سال ۱۳۹۲ اظهار داشت: در آن سال قیمت تمام شده شیر ۱۴۴۰ تومان بود اما متاسفانه دولت قیمت این محصول را ۱۱۰۰ تومان تعیین کرد که این موضوع باعث مشکلات فراوانی برای دامداران شد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر نیز قیمت شیرخام به ۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده است اما قیمت نهاده ها نیز حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد که این موضوع باعث کاهش توان خرید دامداران شده است. مشکلات اینچنینی باعث افزایش زیان دامداران شده است که در صورت عدم تغییر سیاست های فعلی دولت، از بین رفتن کامل صنعت دامداری کشور را در پی خواهد داشت.

دلالان و بی تدبیری دولت عامل اصلی گرانی نهاده های دامی

حسنی در خصوص وضعیت واردات نهاده های دامی نیز گفت: متاسفانه برخی از دلالان با استفاده از رانت های موجود به بازار این محصولات ورود کرده اند و درحالیکه واردات آن ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، باعث افزایش قیمت نهاده ها شده اند.

وی اظهار داشت: دولت با تخصیص ارز دولتی به واردات نهاده ها سعی در کاهش قیمت این محصولات دارد، اما دلالان با عرضه محدودی از نهاده ها، قیمت این محصولات را افزایش می دهند. سیاست های اتخاذی شرکت پشتیبانی امور دام جهت کنترل قیمت نهاده ها نیز پاسخگوی نیاز کشور نیست و در حال حاضر بیشتر دامداران توان خرید نهاده ها با قیمت بازاری آن را ندارند.

وابستگی کامل صنعت دامداری کشور نتیجه «قاچاق گله های مولد»

این کارشناس دامداری با اشاره به سرمایه گذاری و برنامه ریزی وسیع معاندان جمهوری اسلامی برای خرید دام و گله های مولد در برهه فعلی نیز گفت: با توجه به اقدامات شکل گرفته از سوی دلالان و قاچاقچیان، این موضوع برای تمامی دامداری ها مشخص است که برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای وجود دارد تا برخی با ایجاد اخلال بازار دام ایران، باعث وابستگی کشور در آینده ای نزدیک شوند.

حسنی تصریح کرد: سیاست های اتخاذی دولت برای جلوگیری از قاچاق دام نیز با شکست مواجه شده است، چرا که خبرهای رسیده حاکی از آن است که دلالان همچنان در حال خرید دام های مولد از دامداران به چندین برابر قیمت بازاری آن هستند.

خرید گوشت به قیمت واقعی راه حل اصلی کاهش مشکلات بازار دام

عضو هیات مدیره دامداران در پایان با اشاره به لزوم حل هر چه سریعتر مشکلات صنعت دامداری اعلام کرد: بروز بحران در صنعت دامداری با توجه به سیاست های موجود حتمی است. دولت باید به منظور حذف دلالان از صنعت دامداری کشور، گوشت را به قیمت واقعی و بازاری آن از دامداران خریداری نماید تا دامداران برای جبران هزینه های خود اقدام به فروش دام به دلالان نکنند.

این کارشناس دامداری افزود: دولت همچنین می تواند با توجه به ظرفیت های موجود در اتحادیه ها و تشکل های دامداری عرضه نهاده ها را به آنان سپرده و بر آن نظارت داشته باشد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.