۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۸۴۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

مطابق با طرح «ساخت چین ۲۰۲۵»، سازمان های دولتی چین نظیر بانک ها و وزارتخانه ها، ملزم شده اند تا از برندهای بومی پشتیبانی مالی نمایند. در نظر گرفتن بیمه صادراتی برای صنایع داخلی نوظهور، از دیگر وظایف این سازمان هاست. سیاست‌های حمایتی و یارانه ای دولت چین، با هدف افزایش بومی سازی در صنایع راهبردی نظیر صنعت «نیمه هادی ها» در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت چین در سند جامع «ساخت چین ۲۰۲۵» بر ۱۰ صنعت راهبردی تمرکز نموده است. هدف اصلی این برنامه، تبدیل نمودن چین به یک قدرت جهانی در این صنایع راهبردی است. کاهش وابستگی به فناوری های خارجی، افزایش میزان داخلی سازی در تجهیزات پیشرفته و بهبود صادرات، از جمله اهداف در نظر گرفته شده توسط دولت چین در این زمینه است.

تمرکز برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» بر سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه

طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» با سندهای سیاستی کشورهای توسعه یافته تمایز هایی دارد که مهم ترین آن نقش آفرینی فعال تر دولت است. بر خلاف سیاست صنعتی بسیاری از کشورها، دولتمردان چینی در طرح مذکور درصدد این هستند تا با سرمایه گذاری ویژه در بخش تحقیق و توسعه، حضور شرکت های داخلی در پروژه های کلان را توسعه دهند.

به موجب اجرای  این طرح، توانایی رقابت پذیری تولیدکنندگان افزایش یافته و صادرات آن ها به بازارهای خارجی گسترش می یابد.

حمایت از صنایع نوظهور با بیمه صادراتی در چین

مطابق طرح «ساخت چین ۲۰۲۵»، هفت وزارتخانه و همچنین بانک های چینی ملزم شده اند تا در قالب برنامه ای هوشمندانه از برندهای بومی پشتیبانی مالی نمایند. همچنین مطابق این برنامه که در ۱۶ فوریه سال ۲۰۱۶ نهایی شد، این سازمان ها ملزم شده اند تا با بیمه صادراتی از صنایع داخلی نوظهور حمایت نمایند.

علاوه بر این دولت چین بایستی مقداری از بودجه های موجود دولتی یا شبه دولتی را در واحدهای تحقیق و توسعه صنایع داخلی هزینه نماید. آنطور که رسانه های چینی گزارش داده اند، ۸۰۰ صندوق سرمایه گذاری دولتی راه اندازی شده است تا به بنگاه های داخلی حدود ۳۲۰ میلیارد دلار تسهیلات پرداخت نمایند که در واحدهای تحقیق و توسعه هزینه کنند.

میزان سرمایه گذاری دولت چین در صنایع مختلف داخلی در جدول ذیل آمده است.

چنانکه در جدول فوق مشخص است به عنوان نمونه شرکت تولیدکننده لوازم الکترونیکی Shaanxi MIC، حدود ۱۱۷ میلیارد دلار تسهیلات دریافت کرده است تا در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری نماید. همچنین یکی دیگر از اهداف سرمایه گذاری مذکور، فعال سازی ۱۰۰ پروژه این شرکت تولیدی در ۱۴ منطقه مختلف چین است.

این سیاست یارانه ای چین موجب شد تا توانایی رقابت پذیری تولیدکنندگان رشد چشمگیری یابد. لازم به ذکر است که چین با اجرای این سیاست توانست تا نسبت به رقبای خود در سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) شرایط بهتری داشته باشد. تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی، باتری های الکتریکی و نیمه هادی ها از جمله بنگاه های صنعتی هستند که از این حمایت های یارانه ای بیش از سایر صنایع برخوردار شدند. در واقع دولت چین معتقد است بایستی از صنایع راهبردی که تولیدات با فناوری نوین دارند، بیش از سایر صنایع حمایت نماید.

حمایت دولت چین از صنعت نیمه هادی در قالب صندوق سرمایه گذاری

به عنوان نمونه نیمه هادی ها، صنعتی است که از حمایت ویژه دولت چین برخوردار است. بدین منظور دولت این کشور منابع مالی دولتی و خصوصی را برای توسعه این صنعت در نظر گرفته است.

در سال ۲۰۱۴، شورایی تأسیس شد که هدف اصلی آن تدوین سند سیاستی جامعی برای توسعه صنعت نیمه هادی ها بود. این شورا پس از تدوین این سند سیاستی، یک صندوق سرمایه گذاری راه اندازی کرد. منابع این صندوق سرمایه گذاری در اختیار شرکت هایی قرار گرفت که به دنبال بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت نیمه هادی ها بودند.

منبع: مقاله حمایت دولت چین از صنایع راهبردی در قالب طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» yon.ir/1ogMi

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.