۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۴۸۴ ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ دسته: کشاورزی
۰

بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در ۹ ماه نخست سال جاری، بیش از ۵ میلیون تن از محصولات کشاورزی به ارزش ۴.۷۶ میلیارد دلار به سایر کشورها صادر شده، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد مرکز مطالعات و بررسی های استراتژیک کشاورزی و آب اتاق ایران، در گزارشی به نقل از سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران به تشریح وضعیت تجارت محصولات کشاورزی در ۹ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در ۶ سال گذشته پرداخته است.

بر اساس این گزارش ایران در ۹ ماه سال ۱۳۹۷ حدود ۵ میلیون تن از تولیدات کشاورزی و غذایی خود را به ارزش ۴.۷۶ میلیارد دلار صادر کرد که بالاترین رقم در ۶ سال گذشته است.

رشد ۱۵.۴ درصدی صادرات کشاورزی در ۹ ماه نخست سال جاری

این میزان صادرات محصولات غذا و کشاورزی در بررسی با مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده رشد ۱۵.۴ درصدی است و روند صادرات این محصولات در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۸ نیز همواره مثبت بوده است.

به عبارت دیگر صادرات محصولات کشاورزی ایران طی ۹ ماه سال جاری، به ترتیب در حدود ۵.۸ و ۱۴.۳ درصد از حجم کل صادرات و صادرات غیرنفتی را شامل شده است.

به صورت کلی ایران در مدت بررسی شده حدود ۸۶.۹۴ میلیون تن از محصولات کشاورزی خود را به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار به دیگر کشورها صادر کرد، این در حالی است که واردات محصولات کشاورزی ایران در مدت مشابه حدود ۴.۹ درصد کاهش پیدا کرد.

عمده صادرات محصولات کشاورزی ایران در سال گذشته میوه و سبزیجات بود که بیش از ۱.۸ میلیارد دلار از صادرات کشاورزی ایران را تشکیل می داد. از سویی دیگر ذرت بزرگترین محصول کشاورزی وارداتی ایران به ارزش حدود ۱.۵ میلیارد دلار است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، مقصد محصولات صادراتی ایران در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۷ کشورهای عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، هند، ترکیه، ویتنام، ترکمنستان و آلمان بود.[۱]

رشد واردات نهاده های دام و طیور در ۸ ماه نخست سال جاری

در حالی وضعیت صادرات محصولات کشاورزی در ۹ ماه اول سال جاری از روند مثبتی برخوردار بوده که وجود برخی اشکالات در تامین نهاده های مورد نیاز صنایع دام و طیور، بازار این محصولات را دچار اختلال کرده است.

جدول زیر بر اساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان واردات ۵ قلم کالای غذایی اساسی در ۸ ماه نخست سال جاری و درصد تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان داده شده است:

این آمار بیانگر آن است که محصولاتی نظیر ذرت، جو و دانه سویا نسبت به سال گذشته با رشد چند ده درصدی در واردات مواجه شده اند و واردات محصولاتی نظیر کنجاله سویا و روغن خوراکی کاهش یافته است.

محصولاتی نظیر ذرت دامی، جو و کنجاله سویا به عنوان نهاده های مورد نیاز در صنایع دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند و تاثیر بسزایی در قیمت نهایی گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ دارند.

همانطور که مشخص است دولت به منظور تامین خوراک مصرفی مرغداران سیاست تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان این نهاده ها در پیش گرفته است، اما چرخه معیوب و وابسته به واردات دان مورد نیاز برای مرغداران، به برهم خوردن تعادل بازار منجر شده است.

به عبارت دیگر علیرغم آنکه دولت یارانه زیادی به واردات نهاده های دام و طیور اختصاص داده، اما نمی تواند قیمت گوشت مرغ را در سطح معقولی حفظ کند.

لازم به ذکر است وزارت جهاد کشاورزی طی سال های اخیر با توسعه کشت دانه های روغنی، درصدد کاهش واردات نهاده های دام و طیور است

ظرفیت قابل توجه کشت دیم در ایران

کارشناسان داخلی و بین المللی همواره بر این واقعیت تأکید کرده اند که رشد و توسعه کشاورزی در ایران طی سال های اخیر قابل توجه بوده است و حدود دو سوم از زمین های کشاورزی در ایران به صورت دیم کشت می شود.

مهم ترین تولیدات زراعی و باغی ایران طی سال های اخیر گندم، جو، برنج، حبوبات، پنبه، چغندرقند، نیشکر، چای، خشکبار و پسته بوده است و در بخش دامداری نیز گوسفند، بز، گاو و شتر اصلی ترین محصولات تولیدی ایران هستند؛ که نشان از تنوع قابل توجه محصولات تولیدی در کشور دارد.

پینوشت:

[۱] مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران yon.ir/jqPk3

انتهای پیام/غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.