۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۰۸۹ ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ دسته: کشاورزی
۰

شاهین فر عضو بنیاد توانمندسازی گندم کاران با اشاره به برخی گمانه زنی ها در خصوص عرضه گندم در بورس کالا و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی با سیاست خرید تضمینی گفت: بدون ایجاد زیرساخت های لازم برای عرضه محصولات کشاورزی، این سیاست شکست خواهد خورد و آسیب جدی به خودکفایی در تولید گندم وارد می شود.

شهرام شاهین فر عضو بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به تصویب قیمت ۱۶۰۰ تومانی برای گندم در سال جاری گفت: این قیمت متناسب با هزینه های تولید این محصول نیست. دولت بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی باید قیمت این محصول را متناسب با نرخ تورم در سال های گذشته افزایش می داد که متاسفانه اینچنین نشد.

وی افزود: به عنوان مثال در سال گذشته علیرغم افزایش هزینه های تولید اما قیمت نهایی این محصول بدون تغییر باقی ماند؛ که همین امر باعث افزایش بار هزینه ای دولت برای افزایش قیمت گندم در سال جاری و عدم تعیین درست قیمت شده است.

کسری بودجه خرید تضمینی گندم زنگ خطر جدی برای تامین امنیت غذایی

شاهین فر با اشاره به لزوم حمایت از تولید محصولات اساسی نیز گفت: گندم غذای اساسی کشور محسوب می شود و نباید دولت نسبت به حمایت از تولید این محصولات کاستی داشته باشد. متاسفانه بودجه خرید تضمینی گندم با قیمت ۱۶۰۰ تومانی نیز کسری دارد و دولت نباید برای تامین غذای جامعه چنین اشتباهاتی منجر شود.

وی تصریح کرد: دولت به منظور مدیریت هزینه های خود باید اقدام به افزایش درآمدهای غیرنفتی نظیر اخذ مالیات از خانه های خالی و یا سوداگران کند تا بتواند بودجه ای متناسب با هزینه های تولید گندم در بودجه تدارک ببیند.

کاهش ۷ درصدی کشت گندم آبی به دلیل تعیین نادرست قیمت گندم

این کارشناس کشاورزی در خصوص وضعیت تولید گندم طی سال جاری نیز گفت: خوشبختانه میزان تولیدات دیم به دلیل شرایط بارشی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، اما سطح زیر کشت گندم آبی نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد کاهش دارد. کاهش سطح زیر کشت گندم، رونق تولید محصولات آب بر، قاچاق گندم و رواج دلالی، از جمله اثرات نامطلوب تعیین نادرست قیمت گندم در سال جاری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دلالان گندم تولیدی کشاورزان را در استان های مرزی کشور تا ۲ هزار تومان نیز خریداری می کنند و این موضوع آسیب جدی به امنیت غذایی کشور وارد می کند. باید قیمت گندم متناسب با هزینه های تولید تعیین شود تا خدشه ای به خودکفایی در تولید این محصول و امنیت غذایی کشور وارد نشود.

عرضه گندم در بورس آسیب جدّی برای خودکفایی

عضو بنیاد توانمندسازی گندم کاران با اشاره به برخی گمانه زنی ها برای عرضه گندم در بورس کالا نیز گفت: بررسی تجارب عرضه گندم در بورس کالا نشان دهنده نبود زیر ساخت های عرضه این محصول در بورس است. میانگین سطح زیر کشت گندم در کشور حدود ۱.۵ هکتار است که این موضوع نشان دهنده خرده مالک بودن کشاورزان است و خرده پا بودن کشاورزان یکی از دلایل اصلی شکست عرضه گندم در بورس کالا است.

این کارشناس کشاورزی همچنین اظهار داشت: از سویی دیگر سخت افزارهای لازم برای عرضه گندم در بورس کالا همچنان به وجود نیامده است و در این شرایط اجرای سیاست قیمت تضمینی به معنی دخالت دوباره شرکت های دولتی خواهد بود.

شاهین فر در پایان تأکید کرد: تجارب عرضه گندم و سایر محصولات کشاورزی نظیر جو در بورس کالا نشان می دهد بدون توجه به بسترهای لازم برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس، این سیاست قطعا شکست خواهد خورد و این به ضرر امنیت غذایی فعلی و خودکفایی در تولید گندم است.

انتهای پیامتولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.