۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۴۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

اتحادیه بازرگانی بریتانیا از دولت این کشور درخواست کرده است تا سیاست صنعتی جدید را که در سال گذشته تدوین شده، به گونه ای اصلاح نماید که یک میلیون شغل پایدار در بخش های صنعتی و با فناوری بالا ایجاد شود. هدف اصلی سیاست صنعتی بریتانیا، تبدیل این کشور به نوآورترین کشور دنیا است و برای این منظور، دولت حمایت خاص از ۴ بخش صنعتی شامل صنعت ساختمان، صنعت خودروسازی، صنعت هوش مصنوعی و علوم زیستی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه بازرگانی بریتانیا از دولت این کشور درخواست کرده است سیاست صنعتی جدید را طوری تدوین و اصلاح نماید که یک میلیون شغل پایدار در بخش های صنعتی و با فناوری بالا ایجاد شود.

لازم به ذکر است، تدوین سند سیاست صنعتی بریتانیا از سال گذشته در دستور کار مقامات این کشور قرار گرفته است. هدف اصلی این بسته سیاستی تبدیل بریتانیا به نوآورترین کشور دنیا است. بدین منظور دولت حمایت خاص از ۴ بخش صنعتی شامل صنعت ساختمان، صنعت خودروسازی، صنعت هوش مصنوعی و علوم زیستی را در دستور کار خود قرار داده است.

اصلاح سند سیاست صنعتی بریتانیا با هدف ایجاد ۱ میلیون شغل پایدار

بر این اساس اتحادیه بازرگانی طی لایحه ای از دولت درخواست نموده است تا سال ۲۰۳۰، یک میلیونشغل پایدار را ایجاد نماید.

آنطور که کارشناسان این اتحادیه می گویند بایستی در این سیاست صنعتی علاوه بر بخش کمی، کیفیت نیز مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. بدین منظور این لایحه دولت را بر آن داشته تا چشم اندازی برای افزایش اشتغال، افزایش سرمایه گذاری، بهبود معیشت کارگران و افزایش سودآوری کسب و کارها در بریتانیا در نظر بگیرد.

شکایت تولیدکنندگان از عدم کارایی سیاست صنعتی بریتانیا

تولیدکنندگان از فقدان پیشرفت معنادار از زمان آغاز سیاست صنعتی بریتانیا شکایت کرده اند و معتقدند تاکنون این سیاست صنعتی منجر به افزایش اشتغال پایدار نشده است. لذا شکایت تولیدکنندگان سبب شده تا اتحادیه بازرگانی از دولت بخواهد این سیاست صنعتی را اصلاح نماید.

اگرچه از زمان تدوین سیاست صنعتی بریتانیا، بنا شد تا یک شورا تأسیس شود تا پیشرفت های صنایع مختلف در قبال تدوین این بسته سیاستی را رصد نماید، اما با گذشت حدود یک سال همچنان این شورا اقدامات مؤثری انجام نداده است.

ضرورت حضور گسترده تر دولت در حمایت از بخش های صنعتی

آنطور که کارشناسان می گویند، بیشتر بخش های بریتانیا بالاخص بخش های تولیدی با مشکل کمبود شغل مواجه شده اند. آن ها معتقدند بایستی ایجاد اشتغال در صنایع با فناوری بالا در اولویت دولت باشد؛ چرا که این صنایع سهم بیشتری در تولید ناخالص ملی دارند.

بر اساس آمارهای موجود، هم اکنون ۲.۶ میلیون نفر در بریتانیا در فعالیت های صنعتی مشغول به کار هستند. لازم به ذکر است ۴۴ درصد کل صادرات بریتانیا بر عهده بخش های صنعتی این کشور است. همچنین ۷۰ درصد بخش تحقیق و توسعه نیز متعلق به فعالیت های صنعتی است.

لزوم توجه ویژه دولت به صندوق «مخاطرات سیاست صنعتی»

از زمانی که بسته سیاست صنعتی بریتانیا تدوین شده است، دولت این کشور صندوقی با نام «مخاطرات استراتژی صنعتی» راه اندازی نموده است تا از طریق آن فعالیت های اقتصادی را به سمت تحقق اهداف این سند جهت دهی نماید.

طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده بود، بایستی دولت بریتانیا در قالب این صندوق سرمایه گذاری و با هدف مقابله با مخاطرات پیش روی صنایع داخلی این کشور، در طول سه سال ابتدایی بیش از ۹۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کند.

اما آنطور که شواهد نشان می دهد تاکنون پیشرفت جدی در این کار صورت نگرفته است، لذا بخش های تولیدی کشور از دولت درخواست نموده اند توجه بیشتری به فعال سازی ظرفیت های این صندوق داشته باشد؛ چراکه در این صورت کمک شایانی به ایجاد اشتغال پایدار در بخش های تولیدی صورت خواهد گرفت.

منبع: گاردین yon.ir/tQmwZ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.