۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۴۲۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

هفته گذشته نشست سالانه کشورهای گروه ۲۰ درحالی برگزار شد که عدم اتفاق نظر کشورهای عضو در زمینه مسائل مهم عرصه بین الملل، موجب شد در نهایت بیانیه پایانی این نشست حاوی مباحثی جدید باشد. «انتقاد صریح از عملکرد سازمان تجارت جهانی»، «عدم انتقاد از سیاست های حمایت گرایی کشورها»، «عدم الزام کشورها به رعایت دستورات سازمان های بین المللی در مسئله مهاجرت» و «عدم پیگیری اجرای توافق اقلیمی پاریس» چهار نکته مهمی بودند که در بیانیه پایانی گروه ۲۰ قابل مشاهده است و رویکرد جدید کشورهای جهان را نشان می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد رهبران ۲۰ کشور عضو گروه G20 هفته گذشته در شهر بوینس آیرس آرژانتین دیدار کردند تا بر سر مسائل مهم و چالش برانگیز مطرح در عرصه بین الملل به بحث و تبادل نظر بپردازند.

اصلاح ساختار سازمان تجارت جهانی، جایگاه صندوق بین المللی پول در نظام تجارت جهانی، بحث و تبادل نظر درخصوص سیاست های حمایت گرایی و همچنین مسائل مربوط به بحران مهاجرت و توافق پاریس از جمله موارد مهمی بود که در این نشست مورد بحث رهبران کشورهای گروه ۲۰ قرار گرفت.

تناقضات آشکار در بیانیه پایانی گروه ۲۰

برخی از رهبران کشورها از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، دستیابی به یک توافق و صدور بیانیه پایانی در این نشست را یک پیروزی بزرگ عنوان کردند و ادامه تلاش کشورها برای بهبود عملکرد سازمان های بین المللی را خواستار شدند.

اما تلاش کشورهای گروه ۲۰ برای دستیابی به یک بیانیه پایانی در نهایت موجب شد تناقضات آشکاری در آن نمایان باشد که نشان دهنده عدم اتفاق نظر رهبران این کشورها درخصوص مسائل مهم عرصه بین الملل است.

در این بیانیه به وضوح برخی از بندها نشان دهنده سیاست های دولت آمریکا در زمینه محدود نمودن نهادهای بین المللی در زمینه مداخله در امور کشورهاست و در مقابل برخی از بندها، همچون گذشته مطابق خواست کشورهای اروپایی بر تلاش کشورها در زمینه رفع مشکلات با محوریت سازمان های جهانی تأکید دارد.

رونمایی از مسیر جدید کشورها در بیانیه پایانی نشست G20

اما در این میان دولت آمریکا، علی رغم مخالفت دیگر کشورها توانست اثرگذاری قابل توجهی بر بیانیه پایانی این نشست داشته باشد؛ به طوریکه چهار نکته قابل توجه با پیگیری آمریکا در این بیانیه در نظر گرفته شده است. نکاتی که نشانگر مسیر جدید جهان و دولت ها در حوزه های اقتصادی و سیاسی است.

«انتقاد صریح از عملکرد سازمان تجارت جهانی»، «عدم انتقاد از سیاست های حمایت گرایی کشورها»، «عدم الزام کشورها به رعایت دستورات سازمان های بین المللی در مسئله مهاجرت» و «عدم پیگیری توافق اقلیمی پاریس» چهار نکته ای بودند که در بیانیه پایانی گروه ۲۰ قابل مشاهده است و رویکرد جدید کشورهای جهان را نشان می دهد.

انتقاد رسمی گروه ۲۰ از WTO برای اولین بار

این برای اولین بار است کشورهای گروه ۲۰ در بیانیه رسمی خود اذعان کرده اند سازمان تجارت جهانی در دستیابی به اهداف مد نظر موفق عمل نکرده است و ضرورت دارد ساختار این سازمان متناسب با تغییرات عرصه تجارت جهانی اصلاح شود.

در این زمینه کلید واژه مد نظر کشورهای اروپایی، که همواره در بیانیه های پایانی گروه ۲۰ مورد استفاده قرار می گرفت، «تعهد به نظام قانون محور تجارت جهانی از سوی کشورها» بود؛ اما در نشست سال جاری به دلیل مخالفت آمریکا، وجود این گزاره با چالش مواجه شد؛ چراکه نمایندگان آمریکا معتقد بودند سازمان تجارت جهانی و دیگر نهادها از جمله صندوق بین المللی پول در قانون محور نمودن عرصه تجارت جهان موفق عمل نکرده اند و به همین دلیل با وجود چنین عبارت هایی در بیانیه پایانی مخالفت نمودند.

گروه ۲۰ حمایت گرایی را محکوم نکرد

نکته دیگر آنکه فشار آمریکا بر دیگر کشورها موجب شد بعد از سال ها، در بیانیه پایانی گروه ۲۰، مسئله انتقاد از سیاست های حمایت گرایی کشورها حذف شود.

در این زمینه دولت آمریکا معتقد است اقداماتی نظیر افزایش تعرفه های گمرکی را به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی خود و در راستای منافع ملی انجام داده است و بنابراین کشورهای گروه ۲۰ حق محکوم نمودن این اقدامات را ندارند.

آمریکا: نهادهای بین المللی حق دخالت در امور کشورها را ندارند

در خصوص مسئله مهاجرت و اجرایی نمودن توافق اقلیمی پاریس نیز دولت آمریکا معتقد است محدود نمودن دولت ها و فراهم نمودن شرایط مداخله در امور داخلی کشورها برای نهادهای بین المللی، اقدام صحیحی نیست و در این موارد هرکدام از دولت ها باید مطابق با منافع ملی تصمیم گیری نمایند.

از این رو در نهایت با وجود پیگیری کشورهای اروپایی، در بیانیه پایانی نشست سالانه گروه ۲۰، هیچ اشاره ای به اقدامات لازم در زمینه رفع بحران مهاجرت از سوی کشورها و یا پیشرفت توافق اقلیمی پاریس نشده است.

نشست سال آینده گروه ۲۰ در شهر اوزاکا کشور ژاپن برگزار خواهد شد و رهبران کشورهای عضو این گروه قرار است درخصوص مسائلی از جمله جرئیات تغییر ساختاری WTO، بحران مهاجرت و توافق پاریس در سال آینده به بحث و تبادل نظر بپردازند.

منبع: گاردین yon.ir/xr5PS

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.