۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۴۳۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

روسیه علاوه بر وضع تعرفه واردات، مبلغ دیگری تحت عنوان «عوارض بهره برداری» از خودروهای غیر تولید داخل اخذ می‌کند که هدف آن، سوق دادن قطعه سازان و خودروسازان به سمت افزایش داخلی سازی است. به تازگی دولت روسیه اعلام کرده است که قصد دارد عوارض بهره برداری خودروهای وارداتی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و از محل منابع حاصل از آن، به صادرکنندگان خودرو و قطعات داخلی یارانه اختصاص دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد دیمیتری کوزاک معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه دولت این کشور به دنبال توسعه صادرات در صنعت خودرو است، تأکید کرد: سیاست صنعتی دولت پرداخت یارانه های ویژه به صادرکنندگان است که بودجه آن از محل افزایش عوارض بهره برداری واردات خودرو تأمین می شود.

پرداخت یارانه به صادرات با افزایش عوارض واردات خودرو در روسیه

معاون نخست وزیری روسیه در ادامه تصریح کرد: دولت روسیه به دنبال این است تا عوارض بهره برداری را برای مشتریان خودروهای وارداتی تا ۳۰ درصد افزایش دهد و از محل آن به صادرکنندگان خودرو یارانه های ویژه بدهد تا از این طریق بتواند صادرات خودرو به سایر کشورها را توسعه دهد.

پس از تصمیمات دولت روسیه جهت افزایش عوارض واردات از سال ۲۰۱۴، کارخانه های مونتاژ خودروهای CKD و همچنین واردکنندگان خودرو در معرض افزایش هزینه های بهره برداری قرار گرفته اند.

وضع «عوارض بهره برداری» راهکار روسیه جهت افزایش داخلی سازی

طبق سیاست صنعتی دولت روسیه، این کشور علاوه بر تعیین تعرفه واردات، یک عوارض بهره برداری نیز در نظر گرفته است که مخصوص استفاده از خودروهای غیر تولید داخل است. بنابراین این عوارض علاوه بر خودروهای وارداتی کامل، هزینه نهایی خودروهایی که مونتاژ آن ها در داخل انجام گرفته است را نیز افزایش می دهد.

این سیاست دولت روسیه به عنوان راهکاری برای ارتقاء داخلی سازی در صنعت خودرو وضع شده است. در واقع دولت این کشور به دنبال این است تا با این سیاست تشویقی تأمین کنندگان قطعات را به سمت بهبود داخلی سازی محصولات سوق دهد.

افزایش ۱۲۰۰ دلاری قیمت خودروهای وارداتی با سیاست جدید دولت روسیه

ایگور مارجارتو، تحلیل گر ارشد شرکت مشاور روسیه ای پیش بینی کرده است این سیاست دولت مبنی بر افزایش عوارض خودروهای وارداتی به افزایش قیمت این محصولات تا ۱۲۰۰ دلار منجر خواهد شد. این در حالی است که طرح افزایش عوارض بهره برداری در این مرحله به افزایش هزینه مونتاژکاران روسیه ای و خودروسازان داخلی نخواهد شد و آن ها متحمل هیچ هزینه اضافی نمی شوند چرا که دولت تنها عوارض بهره برداری محصول نهایی وارداتی را افزایش داده است.

روزنامه روسی کومرسانت گزارش داد، دولت روسیه منابع مالی بدست آمده از محل افزایش عوارض بهره برداری خودروهای وارداتی را در پروژه های صادراتی بین المللی هزینه خواهد کرد. در واقع دولت این کشور، بازپرداخت هزینه های صادرات مربوط به وسایل نقلیه کامل و اجزای خودرو به سایر کشورها را از این محل تأمین خواهد کرد.

اختصاص دو میلیارد دلار برای سرمایه گذاری های خارجی صنعت خودرو

وزارت صنعت و تجارت روسیه برآورد کرده است طی هفت سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ میلادی، دولت به میزان ۲ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری های خارجی صنعت خودرو اختصاص خواهد داد.

با این حال، برآورد می شود این رقم می تواند به ۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار افزایش یابد؛ با این پیش شرط که محصولاتی با داخلی سازی بالا و صادرات محور در سال های آینده در روسیه تولید شود.

همچنین از دیگر برنامه های دولت روسیه، حمایت از کارخانه های مونتاژ خودرو است که به تازگی به دلیل شرایط رکودی میزان تولید خود را کاهش داده اند و اکنون با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد در این کشور فعالیت می کنند.

صادرات ۱۸ هزار دستگاه به کشورهای غیر از اتحادیه اوراسیا توسط روسیه

سیاست صنعتی دولت روسیه مبنی بر تدارک یارانه های ویژه به صادرکنندگان، تا به حال به افزایش صادرات خودرو منجر نشده است. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Avtostat در چند ماه اخیر، این کشور هجده هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو به کشورهای غیر از اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است. از این تعداد خودروی صادر شده، تنها ۸ هزار دستگاه خودرو به فروش رسیده اند.

همچنین طی اتفاقات پیش آمده اخیر مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو از روسیه به اوکراین انتظار می رود تا این میزان صادرات خودرو کاهش یابد.

با این حال به نظر می رسد سیاست جدید دولت مبنی بر در نظر گرفتن یارانه های صادراتی از محل افزایش عوارض بهره برداری خودروهای واردات، در میان مدت به افزایش صادرات خودروهای روسی منجر شود.

منبع: اوتوموتیو لجستیک yon.ir/vNJ6f

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.