۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۳۳۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ دسته: کشاورزی
۰

طبق اعلام وزارت کشاورزی مغولستان میزان تولید گندم این کشور در سال زراعی جاری به بیش از ۴۰۹ هزار تن رسیده است و به این ترتیب نیازی به واردات این محصول نخواهد بود. مغولستان درحالی به خودکفایی در تولید گندم دست یافته است که با مشکلات ناشی از شرایط جغرافیایی کوهستانی مواجه است.

به گزارش مسیر اقتصاد مغولستان یکی از کشورهای کم جمعیت در شمال کشور چین است که حدود ۳ میلیون نفر در آن زندگی می کنند. این کشور با شرایط جغرافیایی کوهستانی مواجه است که تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم را دشوار می نماید.

خودکفایی در تولید گندم اقدام مهم مغولستان جهت تامین امنیت غذایی

با اینحال طبق گفته مقامات مغولستان، این کشور قصد دارد به منظور تامین امنیت غذایی از سال جاری گندم های مورد نیاز مردم خود را از طریق تولید کنندگان داخلی تامین نماید.

بر اساس اعلام سازمان فائو، این کشور در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ با توجه به شرایط جغرافیایی نامناسب به ترتیب ۴۶۷، ۲۰۳ و ۴۸۹، و ۲۳۱ هزار تن گندم تولید کرده است.

در مغولستان، شرایط نامساعد جوی در برخی از سال ها منجر به کاهش میزان تولید محصولات زراعی می شود به نحوی که در سال گذشته به این دلیل واردات گندم افزایش یافته بود.

افزایش تولید گندم به ۴۰۹ هزار تن و قطع وابستگی به واردات

میزان مصرف سالانه گندم مغولستان در حدود ۴۰۰ هزار تن است؛ به همین دلیل با توجه به ظرفیت مناسب تولید داخلی، دولت این کشور اقدام به تامین نیاز بازار داخلی از کشاورزانش نموده است.

وزارت کشاورزی مغولستان اخیرا با انتشار گزارشی از وضعیت تولید گندم و سیب زمینی در این کشور اعلام کرد سال جاری نیازی به واردات این دو محصول نخواهد بود.

بر اساس اعلام این وزارتخانه در سال جاری حدود ۴۰۹ هزار تن گندم و ۱۶۰ هزار تن سیب زمینی در مغولستان تولید شده است که می تواند تمام نیاز مصرفی مردم را تامین کند.

افزایش تولید سبزیجات، دانه های روغنی و علوفه

همچنین طبق اعلام وزارت کشاورزی مغولستان میزان تولید سبزیجات، دانه های روغنی و علوفه مورد نیاز برای دام نیز در سال جاری به ترتیب به ۹۳، ۱۹ و ۱۱۷ هزار تن افزایش یافته است.

شغل اصلی مردم این کشور به دلیل شرایط جغرافیایی مغولستان دامداری است و در کنار آن نیز کشاورزی و تولید محصولات زراعی سهم قابل توجهی در اشتغال مردم این کشور دارد.

گفتنی است کشورهای روسیه، کانادا و آلمان مبادی اصلی واردات گندم مغولستان محسوب می شدند که با خودکفایی در تولید این محصول، مغولستان نیازی به واردات گندم از این کشورها ندارد.

منبع: شینهوا yon.ir/xDg3S

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.