۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۲۰۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ دسته: تولید
۰

سایپا دومین خودروساز بزرگ کشور متحمل زیان ۲.۹ هزار میلیارد تومانی در نیمه نخست امسال شده است. بررسی ها نشان می دهد این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تولید و فروش سود کسب کرده و ۳.۲ هزار میلیارد تومان از محل عواملی همچون سود و جریمه پرداختی بابت دریافت تسهیلات بانکی، نیروی انسانی مازاد و هزینه حقوق و دستمزد نیروهای غیرتولیدی، سرمایه گذاری های غیرمرتبط و احداث واحدهای گوناگون غیر اقتصادی زیان کرده است. بنابراین هزینه های این خودروساز بزرگ کشور تنها محدود به هزینه های تولید نمی شود و این شرکت باید به جای افزایش قیمت و جبران این زیان از جیب مردم، با افزایش بهره وری، هزینه های خود را کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد سایپا طبق آنچه به بورس اظهار کرده، در نیمه نخست سال جاری بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان زیان حاصل کرده و این در حالی است که سرمایه ثبتی این شرکت، حدود ۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان است. با این حساب، دومین خودروساز بزرگ کشور در صورت تداوم چنین روندی تا پایان امسال زیانی بیش از نصف سرمایه به ثبت می رساند.

مقایسه «هزینه تولید» و «سود حاصل از فروش» شرکت سایپا نشان می دهد ثبت زیان دومین شرکت خودروسازی کشور عمدتا به دلیل عواملی غیر از هزینه تولید بوده است.

مقایسه سود حاصل از فروش و هزینه تولید سایپا در ۶ سال گذشته

سایپایی ها در سال ۹۲، بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان بابت بهای تولید پرداخته اند؛ حال آنکه مبلغ فروش آنها نزدیک به ۳۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. این یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان سود در سال مذکور.

در سال ۹۳، شرکت سایپا توانسته بیش از ۶۹۰۰ میلیارد تومان خودرو بفروشد، حال آنکه هزینه تولید آنها کمتر از ۵۸۰۰ میلیارد تومان بوده و سود حاصله این شرکت در سال مذکور بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در سال ۹۴، درآمد سایپا از فروش، به حدود ۵۹۰۰ میلیارد تومان رسیده و این در شرایطی است که مبلغ تمام شده تولید بیش از ۴۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. بنابراین در این سال سودی حدودا ۱۰۰۰ میلیارد نصیب شرکت سایپا شده است.

در سال ۹۵، فروش دومین خودروساز بزرگ کشور بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بوده، حال آنکه کمی بیش از ۷۱۰۰ میلیارد تومان صرف تولید شده است و این یعنی حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان سود.

در سال ۹۶ هم درآمد فروش سایپا حدود ۱۱۹۰۰ میلیارد تومان بوده و حدود ۱۰۵۰۰میلیارد تومان صرف تولید شده تا این شرکت، ۱۴۰۰ میلیارد تومان سود کند.

اما در شش ماهه ابتدایی سال جاری، هزینه تولید سایپا بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بوده و در ازای آن، ۵۳۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش درآمد به دست آورده است. با این حساب، سایپایی‌ها در سال جاری از محل فروش، سودی حدودا ۳۰۰ میلیارد تومانی به دست آورده‌اند.[۱]

قیمت خودرو عامل ۳.۲ هزار میلیارد تومان ضرر سایپا نیست

همانطور که آمارها نشان می دهد در شش سال گذشته سود حاصل از فروش سایپایی ها همواره بیش از هزینه های تولید این شرکت خودروساز بوده است؛ اما طبق صورت های مالی اظهار شده این شرکت در مجموع با زیان انباشته در این سال ها مواجه شده است. زیانی که حدود ۳.۲ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

اما بررسی ها نشان می دهد هزینه های دومین خودروساز بزرگ کشور تنها به هزینه های تولید محدود نمی شود و عوامل دیگری سبب شده تا این شرکت خودروساز در چند سال اخیر زیان انباشته داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

۱- سود و جریمه پرداختی بابت دریافت تسهیلات بانکی: در حال حاضر خودروسازان بایستی برای افزایش نقدینگی خود تسهیلات بانکی با نرخ ۲۵ درصد دریافت کنند و در صورتیکه نتوانند بازپرداخت تسهیلات را در موعد مقرر پرداخت نمایند، مشمول جریمه های سنگین می شود.

۲- نیروی انسانی مازاد و هزینه حقوق و دستمزد نیروهای غیرتولیدی: آنطور که مدیرعامل پیشین سایپا می گوید، این شرکت خودروسازی بیش از ۱۱ هزار نیروی مازاد دارد. همچنین هزینه زیاد حقوق و دستمزد نیروهای غیرتولیدی از عوامل دیگری است که موجب شده تا این شرکت هزینه های مازاد داشته باشد و قیمت تمام شده محصولات برای مشتریان بالا باشد.

۳- سرمایه گذاری های غیرمرتبط: سرمایه گذاری های غیر مرتبط شرکت های خودروسازی در بخش هایی غیرمرتبط از دیگر عواملی است که سبب شده تا دومین خودروساز بزرگ کشور زیان انباشه در سال های اخیر به ثبت رساند. خصوصا اینکه سرمایه گذاری هایی که این شرکت کرده، عایده ای نداشته و زیان ده باشد.

۴- احداث واحدهای گوناگون غیر اقتصادی: احداث واحدهای گوناگون این شرکت خودروسازی در مناطق مختلف سبب شده تا زیان انباشته برای این شرکت ایجاد شود. این در حالی است که کشورهای موفق در صنعت خودرو، همواره سیاست تجمیع واحدهای خودروسازی را به کار گرفته اند تا اقتصاد مقیاس در صنعت خودرو آنها محقق شود.

این موارد نشان می دهد زیان سایپا از محلی غیر از هزینه های مستقیم تولید بوده و لذا این گفته که این شرکت به عنوان دومین خودروساز کشور ضررده است و بایستی قیمت محصولاتش بیش از حد معقول افزایش یابد، غیرکارشناسی است. در واقع این شرکت برای سودده شدن باید هزینه های ناشی از سرمایه گذاری های غیرمرتبط، نیروی مازاد و … را کاهش دهد.

پینوشت:

[۱] دنیای اقتصاد؛ کدخبر: ۳۴۶۱۸۷۰

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.