۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۷۱۹۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ دسته: پول و بانک
۰

بانک آینده در سال ۱۴۰۱ از محل اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری مستقیم، کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده، اما بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت سود غیر متعارف به سپرده‌گذاران کرده است. پرداخت سود به سپرده‌گذاران بیش از ۳ برابر درآمد عملیاتی، مبنای قانونی و شرعی ندارد و تنها بر زیان انباشته بانک می‌افزاید که در حال حاضر به ۱۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مسیر اقتصاد/ وظیفه بانک‌ها در اقتصاد، به طور طبیعی تجهیز منابع خرد برای اعطای تسهیلات به بخش تولید است و انتظار می‌رود از محل اختلاف نرخ سود تسهیلات اعطایی و نرخ سود سپرده‌ها، کسب درآمد کنند. در واقع هرگونه فعالیت دیگر از جمله خرید گسترده ملک و ارز از سوی بانک‌ها و کسب سود از این محل، با وظیفه آن‌ها در اقتصاد سازگاری ندارد و انتظار می‌رود بانک‌ها تنها از عملیات بانکی (دریافت سپرده و اعطای تسهیلات) کسب درآمد کنند. اما بانک آینده به دلیل عملکرد نامطلوب در اعطای تسهیلات از یک سو و پرداخت سود غیرمتعارف به سپرده‌گذاران از سوی دیگر، عملکردی فاجعه آمیز در این زمینه دارد.

بانک آینده ۳ برابر درآمدهای خود به سپرده‌گذاران سود پرداخت کرده است

بر اساس صورت‌های مالی بانک آینده، این بانک در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۲۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل پرداخت تسهیلات و سرمایه‌گذاری مستقیم منابع کسب درآمد کرده و با کسر حق الوکاله و هزینه‌های بانک، در نهایت سود قطعی سپرده‌گذاران به ۱۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. اما در این مدت بانک آینده بیش از ۶۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سپرده‌گذاران سود پرداخت کرده که نزدیک به ۴۲ هزار میلیارد تومان از از درآمدهای این بانک بیشتر است. به این ترتیب بانک آینده حدود ۳ برابر میزان درآمد خود از اعطای تسهیلات و سپرده‌گذاری را صرف پرداخت سود به سپرده‌گذاران کرده است.

بیش از ۷۰ درصد سود پرداختی بانک آینده به سپرده‌گذاران موهومی است

پرداخت سود بانک‌ها به سپرده‌گذاران، همانند دیگر کسب و کارها که با تجهیز سرمایه به فعالیت می‌پردازند، باید متناسب با عملکرد آن‌ها باشد. اما این قاعده ساده درخصوص بانک آینده صادق نیست و پرداخت سود به سپرده‌گذاران هیچ تناسبی با درآمد این بانک ندارد.

کسب درآمد ۱۹ و ۷۰۰ میلیارد تومانی از عملیات بانکی و پرداخت سود بیش از ۶۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به سپرده‌گذاران، به این معنی است که بیش از ۷۰ درصد سود پرداختی از سوی بانک آینده، مبنای اقتصادی، شرعی و قانونی ندارد و تنها به افزایش زیان انباشته بانک تا حدود ۱۱۴ هزار میلیارد تومان کنونی منجر شده است. بنابراین بانک مرکزی باید در اولین فرصت با کاهش نرخ سود سپرده بانک آینده، ضمن جلوگیری از فعالیت غیراقتصادی و غیرشرعی این بانک، از افزایش میزان زیان انباشته آن جلوگیری نماید.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.