۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۲۵۱ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

دادجوی کارشناس پول و بانک گفت: وقتی در یک روز یک دارایی بد ایجاد می‌شود که حقوق صاحبان سرمایه را از بین می‌برد و در روز بعد با یک دارایی بد دیگر با یک افزایش تورمی، آن حقوق صاحبان سهام بر می گردد، پس اتفاق خاصی نیفتاده است.

بعد از اقداماتی همچون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شاهد ابتکار جدیدی از سوی برخی شرکت‌ها و سهامداران برای تهاتر تجدید ارزیابی و زیان انباشته هستیم. در تهاتر تجدید ارزیابی و زیان انباشته، ابتدا دارایی‌های شرکت به ارزش روز بازآورد می‌شود. سپس مازاد تجدید ارزیابی با زیان انباشته شرکت تهاتر می‌شود. در نهایت، زیان انباشته شرکت از بین می‌رود و به جای آن، سرمایه‌ شرکت افزایش می‌یابد.

در این راستا عباس دادجوی توکلی کارشناس پول و بانک در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در فضای سیاست‌گذاری پولی و اقتصاد پولی موضوع اعطای وام‌های بی‌کیفیت توسط بانک‌ها مطرح می‌شود. این وام‌ها و نکول ناشی از آن‌ها، در حقیقت زیان کاهش ارزشی ایجاد می‌کند که به عنوان هزینه تمام شده به بانک‌ها تحمیل می‌شود.

دارایی‌های موهومی، خطری برای نظام بانکی

وی ادامه داد: این زیان انباشته، در نهایت حقوق صاحبان سهام را از بین می‌برد و به عنوان زیان انباشته در صورت‌های مالی بانک‌ها ثبت می‌شود. به عبارت دیگر، وام‌های بد و دارایی‌های موهومی که از آن‌ها ناشی می‌شود، حقوق صاحبان سهام را به خطر می‌اندازند.

دادجوی توکلی افزود: اصولا وام دهی جزو عملیات بانکی و از وظایف ذاتی بانک‌ها محسوب می‌شود. اما در این میان، اتفاق دیگری نیز رخ می‌دهد. املاک، مستغلات و دارایی های مشابه آن دچار افزایش ارزشی می شوند. این مازاد ایجاد شده به جای اینکه در سرفصل مازاد تجدید ارزیابی درج شود، به حقوق صاحبان سهام اضافه می شود.

نابرابری در ترازنامه بانک‌ها و پنهان کردن ناترازی با دارایی‌های بد

این کارشناس پول و بانک اضافه کرد: در واقع، ممکن است یک دارایی موهومی در یک روز حقوق صاحبان سهام شما را از بین ببرد و در روز بعد، یک دارایی منجمد آن را افزایش دهد. در این حالت، جریان علیت از راست به چپ است. این موضوع بحث‌برانگیز است. نکته دوم این است که اصلا دارایی خوب و باکیفیت در این تحلیل وجود ندارد. پس اگر روزی مقام پولی همان ادعایی را که شاید از سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تا همین الان مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه ناترازی در حال کاهش است، مطرح کند، این ادعا به این معنا خواهد بود که ما سعی کرده‌ایم ناترازی را بپوشانیم.

وی در پایان تاکید داشت: پاسخ ما به این ادعا این است که وقتی در یک روز یک دارایی بد ایجاد می‌شود که حقوق صاحبان سرمایه را از بین می‌برد و در روز بعد با یک دارایی بد دیگر با یک افزایش تورمی آن حقوق صاحبان سهام را برمی‌گرداند، پس اتفاق خاصی نیفتاده است. بنابراین ما باید فقط منتظر باشیم که یک تورمی اتفاق بیفد، یک افزایشی در حقیقت ایجاد شود و این مسئله را حل کند.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.