۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۹۶۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است در صورتی که ایرانیان خواستار تامین غذا و داروی خود هستند، باید به درخواست های دولت آمریکا پاسخ مثبت دهند. بررسی تجربیات سال های اخیر کشور به ویژه در حوزه گندم نشان می دهد پاسخ به این تهدید تنها با خودکفایی در تولید محصولات اساسی امکانپذیر است. اقدامی که کشورهای مختلف جهان در سال های اخیر به منظور تامین امنیت غذایی خود در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد از ۱۳ آبان ماه دور جدید تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران آغاز شد و آمریکا در تحریم های جدید خود بخش های مختلف اقتصاد ایران را نشانه رفته است.

هر چند در تحریم های جدید، کشورهای مختلف با عدم همراهی خود با آمریکا، امکان اثرگذاری این تحریم ها را کمتر کرده اند؛ اما به منظور جلوگیری از هرگونه زیان احتمالی باید نقاط ضعف ایران در مواجهه با این تحریم ها شناسایی شده و راه حل های مناسبی برای تقویت آن ارائه و به کار گرفته شود.

یکی از نگرانی های بزرگ در تحریم های جدید مانند تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ وابستگی ایران در برخی از محصولات غذایی به واردات است که احتمالا با شروع تحریم های جدید، مشکلاتی برای این بخش ها به وجود خواهد آورد.

تهدید وزیر امور خارجه آمریکا به تحریم غذا و دارو

وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در مصاحبه خود اعلام کرده است: در صورتی که دولتمردان ایرانی خواستار تامین غذای مورد نیاز مردم خود هستند باید به میز مذاکره برگردند.

وی در این گفتگو خاطر نشان کرده است: ایران به دلیل فعالیت های هسته ای خود و نیز اقدامات خود در منطقه تحریم شده است و دولت این کشور باید برای رفع این تحریم ها تصمیم گیری کند.

مایک پمپئو در ادامه ابراز امیدواری کرد تا با وضع تحریم های جدید علیه ایران، مردم این کشور پیام دولت آمریکا را دریافت کرده و نسبت به حل این موضوع سیاسی بین دو کشور اقدام کنند.

این مقام عالی رتبه دولت آمریکا به صورت علنی تحریم غذا و دارو را در دور جدید تحریم ها تایید و تاکید کرده است که رفع این محدودیت ها در گرو پاسخ مثبت ایران به درخواست های دولت آمریکا خواهد بود.[۱]

خودکفایی در محصولات اساسی پاسخ ایران به تهدید غذایی پمپئو

فارغ از درخواست های دولت آمریکا برای آغاز دورجدید مذاکرات، بررسی روند واردات محصولات غذایی ایران طی سال های اخیر نشان دهنده وجود نقاط قوت و ضعف آشکاری در تامین امنیت غذایی کشور است.

از جمله نقاط قوت ایران در مواجهه با تحریم های جدید دولت آمریکا می توان به بهبود تراز بخش کشاورزی طی سال های اخیر اشاره کرد؛ به نحوی که تراز تجاری محصولات کشاورزی از منفی ۹ میلیارد دلار به منفی ۳ میلیارد دلار رسیده است.

از سویی دیگر با خودکفایی در تولید گندم که غذای اساسی مردم ایران محسوب می شود، عملا مشکلی برای واردات گندم در ۳ سال اخیر به وجود نیامده است.

بنابراین این نقاط قوت که اثری از تهدیدات وزیر خزانه داری آمریکا نخواهد پذیرفت، نشانگر آن است که پاسخ به این تهدید تنها با خودکفایی در تولید محصولات اساسی امکانپذیر است. اقدامی که کشورهای مختلف جهان در سال های اخیر به منظور تامین امنیت غذایی خود در دستور کار قرار داده اند.

واردات ۶ میلیارد دلاری نقطه ضعف ایران در مواجهه با تحریم ها

اما علیرغم بهبود وضع تجاری بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید گندم، وضعیت واردات برخی دیگر از محصولات طی سال های اخیر نشانگر متکی بودن ایران به کشورهای دیگر است.

بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۶ نشان می دهد اقلام زیر از جمله محصولات غذایی مورد نیاز کشور هستند که در سال گذشته از طریق واردات تامین شده است و باید برای تولید یا تنوع در مبادی واردات آن تدابیری اندیشیده شود:

تامین امنیت غذایی اولویت مهم ایران در مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا

همانگونه که مشخص است این محصولات جزو مهم ترین کالاهایی هستند که در سال گذشته وارد کشور شده اند و احتمالا واردات آن ها با آغاز دور جدید تحریم ها دچار مشکلاتی خواهد شود.

به همین منظور ضروری است تا مسئولین با آگاهی از اهداف دولت آمریکا و اتخاذ تصمیم درست در جهت تامین امینت غذایی از طریق تولیدات داخلی و یا با متنوع سازی مبادی واردات، اقدامات خصمانه آمریکا را خنثی کنند.

برنامه ریزی برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی، کشت فراسرزمینی و ایجاد تنوع در مبادی واردات از جمله اقداماتی است که باید در این رستا در دستور کار قرار گیرد.

پینوشت:

[۱] yon.ir/CEQHS /newsweek

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی