۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۷۸۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده گندم در جهان، قصد دارد با استفاده از ظرفیت بنادر سوریه و ایجاد جایگاه های مخصوص صادرات گندم، بازار کشورهای منطقه را بیش از پیش در اختیار بگیرد. این اقدام دولت روسیه با هدف حمایت از تولیدکنندگان گندم داخلی و تسهیل صادرات محصولات آن ها صورت می گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه بزرگترین صادر کننده گندم در جهان قصد دارد تا با استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه، اقدام به توسعه صادرات این محصول نماید. روسی ها که چندی پیش در رقابت با آمریکا و اوکراین توانسته بودند بازار گندم مصر را قبضه کنند، در جدیدترین اقدام خود قصد دارند تا بازار کشورهای خاورمیانه را به طور کامل در اختیار خود بگیرند.

حمایت از تولیدات کشاورزی در کشورهای مختلف جهان روش های متعددی دارد که یکی از این حمایت ها بازار رسانی محصولات تولیدی است که دولت روسیه در سال های اخیر به این امر توجه جدی داشته است.

تجهیز بنادر سوریه برای گسترش صادرات گندم روسیه

در همین راستا علی حمود وزیر حمل و نقل سوریه در اظهار نظری جالب اعلام کرد که روسی ها به منظور گسترش بازارهای صادراتی خود در خاورمیانه قصد دارند تا از ظرفیت بنادر این کشور استفاده کنند.

مقامات روسی به همین منظور توافقاتی نیز با طرف سوری انجام دادند و در پی این توافق انتظار می رود دولت روسیه بزرگترین مرکز صادرات گندم در خاورمیانه را در بنادر سوریه احداث کند.

هر چند بر اساس اعلام مقامات سوری ظرفیت ذخیره سازی و بنادر این کشور در حال حاضر امکان اجرای چنین طرحی را ندارد اما در سال های آینده شرایط برای پیاده سازی طرح دولت روسیه مهیا خواهد شد.

به همین منظور علی حمود وزیر حمل و نقل سوریه اعلام کرد: این کشور به منظور بهبود شرایط اقتصادی خود در توافق انجام شده حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی خود را گسترش خواهد داد.

معاون نخست وزیر روسیه سال گذشته در این خصوص اعلام کرده بود: «بندرهای سوریه برای صادرکنندگان گندم روسیه موقعیت بسیار مناسبی دارند و می توان با استفاده از بنادر سوریه به این کشور و همچنین دیگر کشورهای نزدیک به آن همچون عراق گندم صادر کرد و صادرات گندم از طریق بندرهای سوریه مزیت های اقتصادی زیادی برای روسیه در پی خواهد داشت»

افزایش واردات گندم در سوریه به دلیل کاهش تولید گندم

دولت سوریه به دلیل شرایط نظامی خود علاوه بر انکه به نان مصرفی مردم یارانه پرداخت می کند؛ از سویی دیگر به دلیل کاهش تولید گندم در این کشور بر میزان واردات نیز افزوده شده است.

میزان مصرف گندم در سوریه حدود سه میلیون و سیصد هزار تن در سال است که دو میلیون تن آن از طریق تولیدات داخلی و مابقی از طریق واردات از کشورهای دیگر نظیر  روسیه، ترکیه و اوکراین تامین می شود.

بنابراین به نظر می رسد دولت سوریه با توجه به اجرای چنین طرحی در بنادر خودش می تواند گندم مورد نیاز خود را از طریق روسیه تامین کند.

فرصت استثنایی سوریه برای کشاورزان شبه جزیره کریمه

در این میان دولت روسیه قصد دارد به منظور صادرات گندم به سوریه و دیگر کشورهای منطقه از ظرفیت گندم های تولیدی در شبه جزیره کریمه استفاده کند.

این شبه جزیره که طی سال های گذشته به دلیل تحریم های غرب دچار مشکلاتی شده است با طرح جدید روسی ها می تواند بخش بزرگی از محصولات کشاورزی خود را به دیگر کشورها صادر کرده و درآمد کسب کند.

این در حالی است که سوری ها به دلیل جنگ های داخلی متکی به واردات گندم و سایر محصولات کشاورزی هستند و به دلیل مشکلات مالی نیز توان خرید گندم از دیگر کشورها را ندارند و این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای کشاورزان کریمه است.

کشاورزان کریمه در سه سال گذشته حدود ۳۸ میلیون دلار یارانه مستقیم برای گسترش تولیدات کشاورزی خود از دولت روسیه دریافت کردند و توانستند تولید گندم خود را به ۱.۴ میلیون تن افزایش دهند؛ ار این میزان حدود ۱ میلیون تن آن مازاد بر نیاز کریمه است و باید به دیگر کشورها صادر شود.

مذاکره با عربستان و امارات باهدف گسترش صادرات گندم

گفتنی است چندی قبل نیز مقامات کشورهای روسیه و عربستان درحال مذاکره برای انجام طرحی بودند که عربستان را به مرکز تجارت محصولات کشاورزی و به طور خاص گندم در منطقه تبدیل می کرد.

طبق اعلام سخنگوی وزارت کشاورزی روسیه، به دلیل جایگاه جغرافیایی و زیرساخت های ارتباطی مناسب عربستان برای توزیع گندم و دیگر محصولات کشاورزی، روسیه در نظر داشت تا از ظرفیت بنادر این کشور استفاده کند.

از سویی دیگر روسی ها قصد داشتند مذاکراتی را با کشور امارات برای انتقال گندم خود به این کشور و صادرات به دیگر کشورها انجام دهند که نتیجه این مذاکرات همچنان مشخص نشده است.

منابع:

اسپوتنیک yon.ir/xN9t3

راشاتودی yon.ir/eQJAY

رویترز  yon.ir/KfIV9

ایندکس موندی yon.ir/JBXn2

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.