۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۳۷۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

سویا یکی از محصولات پراهمیت در صنایع غذایی چین به شمار می رود که تا پیش از آغاز جنگ تجاری بخش عمده آن از طریق آمریکا تامین می شد. اما پس از آغاز جنگ تجاری چینی ها قصد دارند با استفاده از سه راه حل کاهش مصرف، جایگزینی محصولات دیگر و تغییر مبادی وارداتی، میزان واردات سویا خود از آمریکا را کاهش دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد از ماه های گذشته جنگ تجاری بین چین و آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است. این جنگ تجاری که با تصمیم دولت آمریکا برای حمایت از صنایع داخلی خود و افزایش تعرفه واردات محصولات وارداتی از چین نظیر فولاد، آلومینیوم و… آغاز شد با اقدام متقابل چین در افزایش تعرفه محصولات وارداتی از آمریکا ادامه پیدا کرد.

چینی ها به منظور مقابله با سیاست های تجاری دولت آمریکا تصمیم به افزایش تعرفه چندین قلم کالای آمریکایی گرفتند که در میان آن ها نام برخی از محصولات کشاورزی نظیر سویا نیز به چشم می خورد.

چین سالانه ۷۱ میلیون تن سویا مصرف می کند

دانه سویا یکی از محصولات پراهمیت در صنایع غذایی چین به شمار می رود. پرجمعیت ترین کشور جهان تا پیش از آغاز جنگ تجاری به منظور تامین امنیت غذایی و پروتئین مصرفی خانوار اقدام به مصرف این محصول و تامین آن از آمریکا می کرد.

سویای وارداتی از آمریکا پس از آنکه در صنایع چین به منظور روغن کشی مورد مصرف قرار می گیرد در مرحله پایانی به صورت کنجاله سویا برای تغذیه دامداری ها ارسال می شد.

به صورت کلی چینسالانه  حدود ۷۱ میلیون تن سویا مصرف می کند که این موضوع نشان از جایگاه ویژه این محصول در چین دارد و بروز مشکلات مربوط به این موضوع پس از آغاز جنگ تجاری طبیعی به نظر می رسد.

از مهمترین مشکلاتی که برای مردم چین پس از آغاز جنگ تجاری و افزایش تعرفه سویا پیش آمده است، افزایش قیمت محصولات وابسته به سویا نظیر گوشت قرمز و مرغ است.

گفتنی است دولت چین در ادامه جنگ تجاری خود با آمریکا پا را فراتر گذاشته و حتی تعرفه واردات گوشت از آمریکا را نیز افزایش داده است که این تصمیم به افزایش بیشتر قیمت گوشت در چین دامن زده است.

۳ برنامه مهم چین برای کاهش واردات سویا از آمریکا

اما دولت چین برنامه های اختصاصی خود را برای تامین امنیت غذایی و کاهش قیمت محصولات وابسته به سویا در دستور کار دارد که انتظار می رود از ماه های آینده اجرایی شوند.

بر اساس اعلام مقامات چینی این کشور قصد دارد سه راه حل برای مشکلات به وجود آمده اتخاد کند که شامل کاهش مصرف سویا، جایگزینی سایر محصولات و تغییر مبادی وارداتی است.

طبق اعلام کریستین کارشناس حوزه کشاورزی، چینی ها به منظور کاهش اثرات ناشی از افزایش تعرفه واردات سویا از آمریکا سعی دارند تا محصولات مشابه سویا را برای استفاده در زنجیره های تامین جایگزین نمایند.

به همین منظور طبق اعلام دولت چین واردات سویا در ماه گذشته با کاهش ۱۳ درصدی مواجه شده است و در قبال آن تولید داخلی این محصول و محصولات جایگزین افزایش یافته است.

اقدام دیگر دولت چین به منظور مدیریت مشکلات به وجود آمده در جنگ تجاری، تنظیم مجدد جیره غذایی صنایع دام و طیور است به نحوی که طبق اعلام چینی ها میزان مصرف پروتئین در غذای دام و طیور کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس اعلام کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اقتصادی چین (NDRC) شرکت های بزرگ غذایی نظیر Dabeinong، گروه CP و گروه Hefeng باید میزان مصرف خود از سویا را کاهش دهند و از سهمیه های جایگزین استفاده کنند.

با این اقدام دولت چین میزان پروتئین مصرفی در غذای خوک ۱.۵ درصد و در مرغ تا ۱ درصد کاهش پیدا خواهد کرد که بر اساس اعلام کارشناسان این تصمیم دولت در نهایت مصرف سویا را تا ۱۱ میلیون تن کاهش می دهد.

از سویی دیگر بر اساس اعلام وزارت کشاورزی چین با بررسی شرایط اقتصادی سایر کشورهای صادر کننده سویا می توان دریافت که کشورهایی نظیر آرژانتین و برزیل توانایی تامین نیاز مصرفی چین را دارند.

حمایت دولت آمریکا از کشاورزان خود در مقابل اقدام چین

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی آمریکا چینی ها تاکنون ذخایر خود از سویا آمریکایی را افزایش داده اند و حتی در سال جاری میزان واردات سویا از آمریکا افزایش چشم گیری یافته است.

گفتنی است بر اساس پیش بینی وزارت کشاورزی آمریکا میزان واردات سویا چین در سال آینده از آمریکا تا ۹۷ درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که آمریکایی ها نیز برای جبران خسارت های ناشی از جنگ تجاری علاوه بر پرداخت یارانه به تولیدکنندگان این محصول، صادرات خود به کشورهایی نظیر آرژانتین، فیلیپین و مالزی را افزایش دادند.

هر چند این اقدام دولت آمریکا می تواند باعث استفاده چینی ها از کشورهای ثالث برای تامین سویا مورد نیاز خود شود، اما احتمال اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت چین بسیار پائین به نظر می رسد.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/ftKDy

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.