۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۳۰۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲ دسته: انرژی
۰

پس از آغاز فروش نفت در بورس، رسانه های غربی و در راس آنها بی بی سی و منوتو، فضاسازی های خود را آغاز کردند و در قالب های مختلف این حرکت را مورد نقد قرار دادند. این اقدامات نشان می دهد که ایران برای بی اثر کردن تحریم نفت در مسیر درستی قدم گذاشته است؛ چرا که در غیر اینصورت، رسانه هایی که هیچگاه به فکر منافع کشور نبوده اند، با طرح بحث های خلاف واقع و غیرکارشناسی، آن را مورد انتقاد شدید قرار نمی دادند.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته عرضه نفت خام در بورس انرژی پس از مدت ها فراز و نشیب از ساعت ۱۴ آغاز شد و در اولین روز و در کمتر از ۲ ساعت، ۸ محموله ۳۵ هزار بشکه ای به فروش رفت. قیمت پایه در ابتدا ۷۹.۱۵ دلار تعیین شده بود که در نهایت، مبنای ۷۴.۸۵ دلار برای آن در نظر گرفته شد. قیمتی که کمتر از ۲ دلار با قیمت های جهانی فاصله داشت.

در بند ۱۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در جهت مقابله با ضربه پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به ایجاد تنوع در روش های فروش نفت و همچنین مشارکت دادن بخش خصوصی در آن اشاره شده است که این اقدام در راستای اجرا و تحقق این بند به حساب می آید.

بر این اساس عرضه و فروش ریالی نفت در بورس، اقدامی مثبت و رو به جلو در جهت مقابله با تحریم ها و همچنین متنوع کردن روش های فروش نفت محسوب می شود.

بر اساس اطلاعیه شرکت نفت، حداقل میزان نفتی که قابلیت خرید و بارگیری در این سامانه را خواهد داشت، ۵ هزار تن یا معادل آن ۳۵ هزار بشکه نفت است. لذا در صورتی که حدود ۶۰ مشتری از بخش خصوصی طالب نفت ایران باشند، امکان فروش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت از طریق بورس و در قالبی تحریم ناپذیر وجود خواهد داشت.

بی‌بی‌سی و منوتو تنها مخالفان فروش نفت ایران در بورس

پس از آغاز این اقدام ضد تحریمی در ایران، رسانه های غربی و در راس آنها بی بی سی و منوتو، فضاسازی های خود را آغاز کردند و در قالب های مختلف این حرکت را مورد نقد قرار دادند.

در دور قبلی تحریم ها در سال ۱۳۹۱، ایران با استفاده از واسطه ها، اقدام به دور زدن تحریم ها تحت پوشش بخش خصوصی نمود. اما در مورد تحریم های پیش رو این امکان وجود دارد که با استفاده از سازوکارهای بورس نفت به صورت شفاف، به جای دور زدن موقت تحریم ها، به سمت بی اثر نمودن آن ها گام برداشته شود.

اما این اقدام با بیان مباحث خلاف واقع به شدت مورد حمله رسانه های غربی و جریان های موافق مواضع آمریکا قرار گرفته است.

به عنوان نمونه یکی از مباحث مطرح شده ارزان فروشی نفت در این قالب است؛ حال آنکه معاملات دیروز کمتر از ۲ دلار با قیمت های جهانی فاصله داشت که در نوع خود بسیار قابل توجه است. همچنین که فروش نفت در خارج از این قالب و سازوکارهای غیرشفاف، بسیار هزینه بیشتری را می طلبد.

از جمله مباحث دیگر در این زمینه که توسط بی بی سی و منوتو به عنوان بزرگترین مخالفان فروش نفت ایران در بورس مطرح شده، ظهور پدیده بابک زنجانی از این مسیر است؛ حال آنکه این مسئله نیز خلاف واقع است.

در واقع با عرضه نفت در بورس، از آنجا که ۲۰ درصد مبلغ محموله پیش ازخرید تسویه شده و مابقی با اعطای ضمانت پس از ۵۰ روز پرداخت می گردد، امکان چنین مسئله ای اساسا وجود نخواهد داشت.

این موارد نشان می دهد که ایران برای بی اثر کردن تحریم نفت در  مسیر درستی قدم گذاشته است؛ چرا که در غیر اینصورت، رسانه هایی که هیچگاه به فکر منافع کشور نبوده اند، با طرح بحث های خلاف واقع و غیرکارشناسی، آن را مورد انتقاد شدید قرار نمی دادند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.