۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۸۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۱

عده ای معتقدند که بین اندازه سازمان و امکان صادرات، رابطه مستقیم وجود دارد و صادرات، مختص صنایع بزرگ و چند ملیتی است. این درحالیست که آمارها خلاف این گزاره را ثابت کرده اند. شرکت های کوچک و متوسط در کشورها بخش قابل توجهی از صادرات را بر عهده دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد بعضی کارشناسان و مسئولین معتقدند که برای توسعه صادرات، به سرمایه گذاری های هنگفت و ایجاد شرکت های بزرگ و چند ملیتی نیاز است.

یکی از این افراد پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران است که فرایند صادرات را مختص شرکتهای بزرگ و چند ملیتی می داند و به همین دلیل، ورود سرمایه های خارجی برای توسعه صادرات را امری ضروری عنوان نموده بود.

پدرام سلطانی ضمن اعتقاد به اینکه تنها کارکرد صنایع کوچک و متوسط، ایجاد اشتغال و کارآفرینی است، معتقد است که بار صادرات روی شرکتهای بزرگ است و تا زمانی که شرایط لازم برای این شرکتها مهیا نشود، نمی توان به افزایش چشمگیر صادرات غیر نفتی کشور امیدوار بود.

این دیدگاه در حالیست که در کشورهای پیشرفته، بخش قابل توجه صادرات توسط شرکت های کوچک و متوسط انجام شده است. همچنین با توجه به  آمارهای منتشر شده توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، در اکثر کشور های پیشرفته بیش از ۹۰ درصد بنگاه ها را بنگاه های کوچک و متوسط تشکیل می دهند.

سهم بنگاه ها- اقتصاد مقاومتی

این صنایع بیش از ۶۰ تا ۷۵ درصد اشتغال و ۳۰ تا ۶۵ درصد صادرات کشور های توسعه یافته و در حال توسعه را تشکیل می دهند. با این حال، در ایران تنها ۵ درصد صادرات کشور توسط شرکت های کوچک و متوسط انجام شده است.

اما نقش کمرنگ صنایع کوچک و متوسط به عنوان یکی از مصادیق اقدام در اقتصاد مقاومتی که در دومین و دهمین اقدام پیشنهادی رهبر انقلاب به آن اشاره شده است، در صادرات ایران و اختلاف با سایر کشور ها، ریشه هایی دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مزیت رقابتی بنگاه مانند: تکنولوژی ، قیمت ، انعطاف پذیری ، نوآوری محصول و غیره

۲- انتخاب استراتژی های صادرات

۳- امکان همکاری در مشارکت در دیگر سازمان ها (ادغام عمودی)

۴- دسترسی به منابع خارجی

۵- عدم آشنایی با فرآیند صادراتی و عدم وجود شرکت های خدمت دهنده در حوزه صادرات

در جدول زیر سهم بنگاه های کوچک و متوسط در شاخص های اقتصادی کشور ها آمده است:

سهم بنگاه ها در شاخص ها- اقتصاد مقاومتی

با این اوصاف و با توجه به نقش قابل توجه این شرکت ها در اقتصاد و همچنین الگوی اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد می شود علاوه بر رفع موانع کسب و کار که منجر به شکل گرفتن سریعتر و فعالیت آسان تر این شرکت ها در بازار می شود، دولت با حمایت از ایجاد بنگاه های صادراتی، این شرکت ها را در مسیر صادراتی شدن حرکت دهد. EMC ها یا شرکت های مدیریت صادرات در جهان، این وظیفه را بر عهده دارند. امروز نیز مشکل اصلی در صادرات شرکت های کوچک و متوسط و همچنین دانش بنیان، آشنا نبودن ایشان با فرآیندها صادراتی است که ضروری است به عنوان یک موتور محرک اقتصاد، مورد توجه قرار گیرد.

  1. سلام علیکم
    متشکر از شما، البته جداول زیاد گویا نبود.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.