۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۲۵۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ دسته: انرژی
۱

کشکولی رئیس انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: سهم ایران از صنعت بانکرینگ حوزه خلیج فارس باید به میزان ۵۰ درصد یعنی حدود ۱۰ میلیون تن سالانه برسد؛ اما در حال حاضر این مقدار تنها ۲ میلیون تن است.

رئیس انجمن بانکرینگ ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از عدم همراهی دستگاه های ذی ربط در فروش سوخت به کشتی ها گفت: استقرار، تداوم و امنیت عرضه سوخت مهم ترین عوامل توسعه صنعت بانکرینگ ایران است و نباید سوخت به صورت مقطعی در اختیار شرکت های بانکرینگ قرار بگیرد.

موانع داخلی مهمترین دلیل عدم توسعه صنعت بانکرینگ در کشور

مصطفی کشکولی گفت: در سال های اخیر به دلیل اعمال تحریم های نفتی توسط آمریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات از شرایط بوجود آمده نهایت استفاده را کردند و تمامی عوامل دست به دست هم دادند تا کشتی ها برای سوختگیری و خدمات جانبی به بندرهای ایرانی مراجعه نکنند.

وی افزود: اما مشکل به همین جا ختم نمی شود چرا که تجهیز زیرساخت ها در ایران برخلاف امارات شرایط متفاوتی دارد، به گونه ای که در یک نمونه در بندر فجیره، زمین مسطح، آماده و کوبیده شده با کمترین هزینه به صورت قرارداد ۲۵ ساله BOT به شرکت های بانکرینگ به صورت استیجاری واگذار می شود در حالی که در کشور ما زمین را به صورت تپه تحویل می دهند.

رئیس هیات مدیره انجمن بانکرینگ با انتقاد از وضع تعرفه های سنگین بدون جنبه رقابتی ادامه داد: تعرفه های بندری در کشور ما حدود ۵ برابر بیشتر از این نسبت در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است؛ که البته در مورد این مساله جلساتی با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار کردیم و نظر مساعد این سازمان برای بازنگری و دریافت حداقلی این تعرفه جهت تسهیل در بانکرینگ به دست آمده است.

توسعه صنعت بانکرینگ بدون رانت امکانپذیر است

وی با انتقاد از برخی اظهارات در مورد توسعه بانکرینگ با استفاده از سوخت تخفیف دار گفت: در صنعت بانکرینگ، ما به دنبال رانت و تخفیف نیستیم و تنها خواسته ما تحویل سوخت به شرکت های بانکرینگ با نرخ صادراتی است.

کشکولی در ادامه با اشاره به رسالت انجمن صنعت بانکرینگ ایران اظهار کرد: به دلیل فقدان یک تشکل قانونی در حوزه بانکرینگ ایران، این انجمن با ۱۰ عضو در تابستان سال گذشته تاسیس شد که بیشتر مسائل عمومی و کلی صنعت بانکرینگ در آن پیگیری می شود.

رئیس انجمن بانکرینگ با بیان اهداف این انجمن تاکید کرد: هدف ما شناساندن اهمیت بانکرینگ به مسئولان مربوطه مانند سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و سایر نهادهاست که تا به امروز یکی از دستاوردهای آن، پیگیری اهداف محقق نشده برنامه پنجم توسعه بود که باعث شد در ماده ۴۸ برنامه ششم توسعه با ابعاد بیشتر و دقیق تری بر این صنعت و اهمیت آن اشاره شود.

۸ میلیون تن فاصله کشور با اهداف صنعت بانکرینگ

وی با یادآوری سهم پیش بینی شده ایران در برنامه ششم توسعه و طرح جامع بانکرینگ ابراز کرد: در برنامه های پیش رو سهم ایران از بانکرینگ منطقه باید به ۵۰ درصد افزایش یابد یعنی به حدود ۱۰ میلیون تن برسد؛ در حالی که سهم کنونی ما از بانکرینگ خلیج فارس سالانه تنها حدود ۲ میلیون تن است و به راحتی می توان با اعمال سازوکارهای ساده ای این درصد را به دست آورد.

کشکولی در پایان از لزوم تغییر رویکرد برخی وزارتخانه ها و سازمان ها خبر داد و گفت: در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده صنعت بانکرینگ در ایران و بر اساس توافق های صورت گرفته، شرکت های بانکرینگ نفت کوره را از پالایشگاه های داخلی از جمله اراک، تهران، تبریز، اصفهان و … به سمت مبادی جنوبی کشور گسیل و در آنجا ذخیره کنند.

انتهای پیام/ صنعت بانکرینگ

  1. البته جالب آنکه در برنامه پنجم توسعه نیز صنعت بانکرینگ در شرکت ملی پخش (متولی بانکرینگ کشور)نتوانست با وجودجناب کشکولی(رییس فعلی انجمن بانکرینگ کشور) بعنوان یکی از مدیران عامل شرکت پخش دردولت یازدهم بجایی برسد؟!این کارها با حرف نمیشودعشق واعتقاد وبرنامه ریزی میخواهد.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.