۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۵۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

حمایت هایی که در کشور آلمان به شرکت های کوچک و متوسط ارائه می شود، شامل برنامه های مالی گسترده، خدمات مشاوره در زمینه های گوناگون، برنامه های آموزش شغلی و تضمین وام است. علاوه بر اینها، آموزش فنی و حرفه ای قوی در این کشور موجب گسترش و موفقیت صنایع کوچک شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که بنگاه های کوچک و متوسط به عنوان پیشران اقتصاد، نقش قابل توجهی در اشتغال زایی ، نوآوری، آموزش نیروی کار، توسعه صادرات و سرمایه گذاری و در نهایت رشد اقتصادی کشورها دارند گفت: در شرایط کنونی اقتصاد جهانی بسیاری از کشورها با اقدامات مختلف حمایتی، سیاست تقویت و توسعه این بنگاه ها را دنبال می کنند.

آشنایی با اقدامات و برنامه های کشورهای موفق در این زمینه می تواند به تصمیم سازان و سیاستگذاران برای هدایت و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط کشور کمک شایانی نماید. بدین منظور در مجموعه گزارش هایی به تجربیات کشورها در زمینه سیاستگذاری و برنامه ریزی برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط پرداخته خواهد شد تا در نهایت با مقایسه و جمع بندی و نیز تطبیق با شرایط بومی و نهادی کشور بتوان به الگویی برای حمایت موثر از بنگاه های کوچک و متوسط در ایران دست یافت.

در این مطالعه در چارچوب مفهوم «انتقال خط مشی» و «درس آموزی»، تجربه موفق حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط در آلمان به صورت تحلیلی شامل نهادها، سازوکارها و برنامه های متعدد برای توسعه این بنگاه ها و همچنین راهبردهای اساسی دولت های فدرال و ایالتی برای استمرار این موفقیت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید: در آلمان بیش از ۹۹ درصد بنگاه ها (از نظر تعداد) در قالب کوچک و متوسط فعالیت می کنند که ۶۰ درصد از اشتغال این کشور و ۴۷ درصد از ارزش افزوده اقتصاد به آنها اختصاص دارد. این بنگاه ها جزء نوآورترین بنگاه ها در سطح اروپا هستند به طوری که در دوره ۲۰۰۸-۲۰۱۰ ، در حدود ۵۴ درصد آنها موفق به ارائه محصولات جدید به بازار شده اند.

این بنگاه ها به راحتی نیروی کار ماهر و فارغ التحصیلان را جذب می کنند و تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار می دهند به نحوی که ۸۹ درصد از آموزش های فنی و حرفه ای کشور توسط بنگاه های کوچک و متوسط ارائه می شود.

بر اساس این گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، آژانس کار فدرال و بانک سرمایه گذاری آلمان (kfw) سه نهاد اصلی حمایتی بنگاه های کوچک و متوسط در سطح فدرال هستند که انواع خدمات آموزشی، مشاوره ای و تامین مالی آنها با برنامه ای نهادهای ایالتی تکمیل می شوند.

بررسی ۳۹ برنامه مختلف حمایتی ارائه شده از سوی ۶ نهاد حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط در سطح فدرال و ایالتی نشان می دهد که ساختار مناسب تامین سرمایه، تشکیلات صنفی گسترده و متنوع، دیدگاه مدیریتی آینده نگر و مبتنی بر مشتری، حمایت از نوآوری و فعالیت های تحقیق و توسعه و همچنین آموزش های فنی و حرفه ای قوی از دلایل اصلی موفقیت برنامه های حمایتی بنگاه های کوچک و متوسط در آلمان است.

همچنین حمایت ها صرفا محدود به برنامه های مالی نبوده؛ بلکه خدمات مشاوره گسترده در زمینه های متعدد، برنامه های آموزش شغلی و تضمین وام و اعتبارات از سوی نهادهای بخش خصوصی از ویژگی های اصلی برنامه های حمایتی از بنگاه های کوچک و متوسط در این کشور است.

علاوه بر اقدامات دولت فدرال ، برنامه های متعددی نیز با رویکرد توازن منطقه ای از سوی نهادهای منطقه ای مانند بانک نور در این وستفالن و بانک توسعه کسب و کار بایرن صورت می گیرد که از دیگر موارد قابل توجه در حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط آلمان است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.