۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۳۷۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۱

تیم تجارت خارجی آمریکا سیاست محوری این کشور در عرصه بین المللی را دوجانبه گرایی تعیین کرده است و قصد دارد به منظور افزایش سطح دسترسی به بازارهای کشورهای مختلف، با آنها به شکل دوجانبه مذاکره نماید. کارشناسان تجاری دولت آمریکا معتقدند در مقایسه با نظم فعلی تجارت جهانی که مبتنی بر WTO است، دوجانبه گرایی به مراتب بهتر اهداف آن ها را محقق می نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا از ابتدای سال گذشته میلادی، تغییرات قابل توجهی در عرصه تجارت خارجی این کشور رخ داده است که مهم ترین آن ها اعمال سیاست های محدودکننده واردات به منظور حمایت از تولیدات داخلی بوده است.

عدم شناخت کافی دلیل انتقادات گسترده از سیاست های تجاری آمریکا

در این میان بسیاری از تحلیلگران عرصه تجارت جهانی بر این باورند که سیاست های دولت ترامپ و به طور خاص برنامه های مد نظر روبرت لایتیزر، نماینده تجارت خارجی رئیس جمهور آمریکا، بر اساس اصول منطقی صورت نمی گیرد و در نهایت به سود آمریکا نخواهد بود.

به طور خاص برخی از نمایندگان کنگره آمریکا بارها از سیاست های تجاری دولت این کشور انتقاد کرده اند و آن ها را در نهایت به ضرر تولیدکنندگان داخلی این کشور دانسته اند. اما باید گفت یکی از دلایل این انتقاد ها عدم شناخت کافی از سیاست محوری دولت آمریکا در عرصه تجارت خارجی است.

هدف آمریکا کاهش موانع تجاری دیگر کشورهای جهان است

در مقابل ترامپ و لایتیزر بارها بر عدم تمایل به وارد شدن یک جنگ تجاری با دیگر کشورها تأکید کرده اند و دلیل سیاست های تجاری خود را عمل نکردن دیگر کشورها به سیاست های تجارت آزاد اعلام نموده اند.

آنچه مسلم است تیم تجارت خارجی دولت آمریکا به خوبی می داند که در این عرصه به دنبال چیست و سیاست های خود را به طور هوشمندانه ای دقیقا در راستای دستیابی به اهداف تنظیم کرده است.

اینکه تصور شود هدف دولت آمریکا از سیاست های تجاری، بیرون رفتن از بازارهای جهانی و یا خودکفایی در بخش زیادی از محصولات است، یک تصور اشتباه است؛ بلکه همانطور که بارهای مورد تأکید نمایندگان تجاری این کشور قرار گرفته است، هدف این کشور حرکت به سمت یک تجارت آزاد است که در آن دیگر کشورهای جهان موانع تجاری خود را به مراتب بیشتر از شرایط فعلی کاهش داده باشند.

دوجانبه گرایی محور اصلی سیاست های تجارت خارجی آمریکا

شکل گیری نظم کنونی تجارت جهانی به سال های بعد از جنگ جهانی دوم و به طور خاص سال ۱۹۴۷ بر می گردد که کشورهای جهان در توافقنامه «گات»-که بعدها به سازمان تجارت جهانی تبدیل شد- بر سر کاهش تعرفه های تجاری توافق کردند. از آن زمان تا به حال همواره از مزیت های جهانی شدن و باز نمودن درب های تجارت خارجی به روی همه کشورهای جهان صحبت شده است.

اما اکنون تیم تجاری دولت آمریکا به وضوح از این رویکرد جهانی شدن انتقاد کرده و در مقابل سیاست دوجانبه گرایی را به عنوان محور سیاست های تجاری خود مطرح نموده است.

مذاکره جداگانه با هر کشور بدون توجه به WTO

دولت آمریکا اکنون قصد دارد نظام تجاری مبتنی بر سازمان تجارت جهانی را کنار بگذارد و در مقابل به تعامل تجاری دوجانبه و کشور به کشور روی بیاورد.

آقای لایتیزر در این زمینه در سخنانی در کنگره آمریکا گفته است: «ما به هرکدام از کشورها پیشنهاد دسترسی بهتر از دیگر کشورهای جهان به بازارهای داخلی خود را می دهیم و در مقابل از آن ها انتظار داریم موانع صادراتی آمریکا را به طور متقابل برطرف نمایند.»

نمایندگان تجاری آمریکا معتقدند دوجانبه گرایی در مقایسه با روش فعلی که مبتنی بر سازمان تجارت جهانی است، به مراتب بهتر به هدف آن ها، که استفاده از ظرفیت های تجارت خارجی در راستای افزایش تولید داخلی و همچنین بهبود جایگاه آمریکا عرصه بین المللی است، منجر می شود.

از این رو در طول یک سال و نیم اخیر دولت آمریکا بدون توجه به سازمان تجارت جهانی به سمت توافقات تجاری دوجانبه روی آورده است و حتی با اقداماتی شرایط را برای تضعیف بیشتر این سازمان جهانی فراهم کرده است.

منبع: فارین پالیسی

  1. ما کماکان تلاش داریم عضو wto بشیم ... واقعا که

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.