۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۶۵۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

هفته گذشته سمینار سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی در حالی برگزار شد که به زودی تحریم های آمریکا علیه ایران عملیاتی خواهد شد. با این حال، در این سمینار منتهی الیه برنامه های دستگاه دیپلماسی کشور، تأکید بر انزوای آمریکا بود و هیچ اقدام و یا راهبرد مشخصی برای بی اثر کردن دشمنی های آمریکا در دستور کار قرار نگرفت. استفاده از دیپلماسی اقتصادی به منظور توسعه روابط با کشورهای همسایه و همسو، انعقاد توافقنامه های پولی و تجاری دوجانبه، نقش آفرینی بیشتر در تشکل های منطقه‌ای و همچنین رفع مشکلات و موانع صادرکنندگان ایرانی از جمله مواردی است که لازم است در شرایط فعلی در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشور قرار بگیرد.

مسیر اقتصاد/ هفته گذشته نخستین سمینار سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت دوازدهم برگزار شد. برای برگزاری این سمینار تمامی سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی، به ایران سفر کردند و در اجلاسی چند روزه شرکت نمودند.

بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات در چارچوب «گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی» از محورهای اصلی نشست های این سمینار عنوان شده بود. در واقع هدف از برگزاری این سمینار ایجاد هماهنگی بیشتر بین سفرای ایران در خارج از کشور و همچنین ارائه راهکارهای مناسب به آن ها برای بهبود عملکردشان در شرایط پیش روی ایران بوده است.

تأکید بر انزوای آمریکا منتهی الیه برنامه های وزارت خارجه

خروج آمریکا از برجام و شروع مجدد تحریم های این کشور از روزهای آتی، یکی از مهم ترین تحولاتی است که لازم بود در این سمینار مورد توجه قرار بگیرد و به منظور کمرنگ نمودن اثرات آن در وضعیت کشور راهبردهایی اتخاذ گردد. اما در این سلسله نشست ها به هیچ عنوان راهبردی به منظور مقابله با تحریم های آمریکا مطرح نشد.

در واقع مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور در این نشست ها تنها بر انزوای آمریکا تأکید کردند و هیچ اقدام روشنی را در راستای جلوگیری از اثرگذاری اقدامات این کشور علیه ایران در دستور کار قرار ندارند.

اقدامات گسترده آمریکا به منظور منزوی نمودن ایران در عرصه بین الملل

این درحالیست که کشور آمریکا در طول ماه های اخیر تلاش های گسترده ای را به منظور همراه نمودن تمامی کشورهای جهان با تحریم ها علیه ایران صورت داده است. هدف اصلی آمریکا به طور صریح منزوی نمودن ایران در عرصه بین الملل است و برای این منظور اقدامات متعددی را در دستور کار قرار داده است.

به گفته حسین‌علی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، در حال حاضر بیش از ۵۰ هیئت از سوی آمریکا در حال ارتباط‌گیری با بنگاه‌های اقتصادی و کشورهایی هستند که با ایران مراودات اقتصادی دارند.[۱]

به طور مثال کشورهای ترکیه، هند، ژاپن، کره جنوبی و حتی روسیه نیز در هفته های اخیر هدف مذاکرات آمریکا به منظور همراهی با تحریم ایران بوده اند.

تأکید رهبر انقلاب بر اهمیت استفاده از ابزار دیپلماسی اقتصادی در شرایط فعلی

در طول این سمینار چند روزه، رهبر انقلاب نیز در یک برنامه میزبان سفرای جمهوری اسلامی بود. رهبر انقلاب در این دیدار ضمن تأکید بر گسترش ارتباطات چند جانبه و به‌ویژه دو جانبه و توجه خاص به تشکل های منطقه ای، فرمودند: می توان با روحیه صحیح انقلابی و دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند، روابط خارجی را گسترش داد و عناصر قدرت نظام را به پشتوانه ای برای دستاوردهای سیاسی و دیپلماسی تبدیل کرد.

در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز همواره بر برونگرایی در عین درونزایی تأکید شده است و به طور خاص تقویت روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و همسو مورد توجه قرار گرفته است.

راهبردهای پیش روی دستگاه دیپلماسی در جنگ اقتصادی با آمریکا

آنچه مسلم است شروع یک جنگ اقتصادی گسترده از سوی دولت آمریکا علیه ایران است. در حال حاضر این حقیقت مورد توافق تمامی مسئولین کشور است و مسئولین دستگاه دیپلماسی نیز بارها به آن اذعان کرده است. بنابراین لازم است در شرایطی که آمریکا در این جنگ تجاری از هیچ اقدامی علیه ایران فروگذار نمی کند، ایران نیز برنامه هایی را به منظور خنثی نمودن نقشه طرف مقابل در دستور کار قرار دهد.

موارد زیر ازجمله اقداماتی هستند که لازم در شرایط فعلی به طور جدی مورد تأکید مسئولین دستگاه دیپلماسی ایران قرار بگیرد و به سفرای جمهوری اسلامی تأکید شود که در راستای تحقق آن ها تلاش نمایند:

  • فعال کردن دیپلماسی اقتصادی به منظور افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای هدف از جمله: پاکستان، عراق، ترکیه، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، هند، چین، کشورهای آسیایی، کشورهای آمریکای جنوبی و کشورهای آفریقایی؛
  • تسهیل دستیابی به توافقنامه های مهم تجاری و اقتصادی و به طور خاص پیمان های پولی دوجانبه و توافقات تجاری دوجانبه؛
  • نقش آفرینی بیشتر ایران در گروه های بین المللی و منطقه ای همچون اکو، بریکس و شانگهای و استفاده از ظرفیت آن ها به منظور جلوگیری از انزوای ایران از سوی آمریکا؛
  • استفاده از ابزارهای دیپلماسی به منظور کمک به بازرگانان و به طور خاص صادرکنندگان ایرانی در زمینه هایی همچون تسهیل صدور ویزا، بازاریابی و رفع مشکلات حقوقی و مالی؛

پینوشت:

[۱] اقتصاد آنلاین کد خبر ۲۸۸۱۲۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.