۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۳۹۱ ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مسعود براتی معاون سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌­های اقتصادی و فنی ایران، ضمن تاکید بر اهمیت آغاز فرآیند عضویت ایران در گروه بریکس گفت: این عضویت به فعالین اقتصادی دیگر کشورها، خصوصا کشورهای عضو پیمان نشان می‌دهد با وجود تحریم‌ها عزم جدی برای توسعه همکاری اقتصادی بین ایران و کشورهای بریکس وجود دارد. این اقدام در سطح راهبردی تحریم را خنثی و اراده طرف‌هایی که در همکاری اقتصادی با ایران منافع دارند را تقویت می‌کند.

در نشست سال جاری گروه بریکس در آفریقای جنوبی در انتهای هفته گذشته، ایران به عنوان یکی از ۶ کشور پذیرفته شده برای تکمیل عضویت در این نهاد مطرح شد. در این راستا مسعود براتی معاون سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌­های اقتصادی و فنی ایران، در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به اهمیت این عضویت در آینده نزدیک گفت: در سال‌های اخیر آمریکا با تحریم تلاش کرده بود ایران را در انزوا قرار دهد و از توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران با دیگر کشورهای جهان جلوگیری کند.

وی افزود: در این مسیر برخی کشورها با آمریکا به طور کامل همکاری کردند و تعاملات تجاری و اقتصادی شان با ایران را به حداقل رساندند. اما درخصوص بسیاری از کشورها، این امکان فراهم بود که با رویکرد فعالانه و ایجاد مسیرهای تحریم‌ناپذیر، تعاملات مالی و اقتصادی ایران با این کشورها توسعه یابد.

براتی ادامه داد: در دولت قبل به هر دلیل تمرکز اصلی در بحث دیپلماسی اقتصادی، تلاش برای رفع تحریم‌ها از طریق توافق برجام و تعامل با غرب بود و این پیام را به دیگر کشورها ارسال می‌کرد که ایران برای توسعه تعاملات خود با کشورهای دیگر برنامه‌ای جز برداشتن تحریم‌های آمریکا ندارد. این راهبرد نیز به دلیل رویکرد آمریکا و عزم جدی کشورهای غربی برای عدم همکاری اقتصادی با ایران، به نتیجه نرسید و ایران نتوانست تعاملات اقتصادی خود را با دیگر کشورها نیز توسعه دهد.

«همکاری اقتصادی با وجود تحریم» پیام مهم عضویت ایران در بریکس

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: مهمترین اثر پذیرش ایران برای عضویت در بریکس، به طور خاص برای ایران تحت ‎تحریم این است که به فعالان اقتصادی کشورهای عضو پیمان نشان می‌دهد، اراده سیاسی دولت‌هایشان بر توسعه همکاری با ایران باوجود تحریم است. ‏این پیام مهمی برای آنهایی است که در همکاری با ایران منافع دارند و اراده آن‌ها را تقویت و تثبیت میکند. این اتفاق تحریم را در سطح ‎راهبردی خنثی و زمینه را برای همکاری اقتصادی با ایران مهیاتر می‌کند.

وی افزود: البته همانطور که بارها گفته‌ام برای به فعلیت رساندن همکاری اقتصادی نیاز ‏به استفاده از ابزارها و سازوکارهایی است که خارج از نظم اقتصادی «آمریکا محور» ایجاد و توسعه یافته باشند که خدا را شکر در سالهای اخیر ابزارهای فراوانی ایجاد شده‌اند. به طور خاص وزیر امور اقتصادی و دارایی در روزهای اخیر ابلاغیه‌ای منتشر کرد که روش‌های انتقال سرمایه در کشور را توسعه می‌دهد.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.