۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۰۶۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

برخلاف وعده های پیشین، خودروساز فرانسوی رنو نیز همچون پژو و توتال به دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، ایران را ترک خواهد کرد. با این حساب نه تنها قرارداد جدید رنو اجرایی نخواهد شد، بلکه تولید محصولات قدیمی این شرکت در ایران، از جمله خانواده تندر-۹۰ و ساندرو نیز متوقف خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بولر مدیر اجرایی شرکت خودروساز فرانسوی رنو دیروز طی یک کنفرانس خبری در جمع کارشناسان خودرو گفت: به دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، رنو ایران را ترک خواهد کرد.

مدیر اجرایی شرکت رنو ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ همزمان با کاهش تحریم ها، ایران به نقطه قوتی برای سرمایه گذاری تبدیل شد و امکان افزایش تجارت خارجی اروپا با ایران فراهم شد؛ اما در شرایط فعلی و با بازگشت دوباره تحریم ها امکان ادامه فعالیت این شرکت خودروساز میسر نیست.

وی با بیان اینکه رنو به دنبال جبران فرصت های از دست رفته در ایران است، گفت: این شرکت خودروساز فرانسوی به دنبال فرصت های تجاری جدید در دیگر بازارها از جمله بازار کشورهای آفریقایی است.

متوقف شدن تولید محصولات قدیمی با خروج رنو از ایران

با اعلام خروج رنو از ایران، نه‌تنها قرارداد جدید رنو در پسابرجام به بایگانی رفته و اجرا نخواهد شد، بلکه با توقف تولید محصولات قدیمی، فروش محصولات این شرکت به ایران، در نیمه دوم امسال (۲۰۱۸) تقریبا به صفر خواهد رسید.  با خروج این شرکت از ایران تولید محصولاتی همچون خانواده تندر-۹۰ و ساندرو نیز متوقف می‌شود.

آن طور که مدیر اجرایی رنو عنوان کرده است، در نیمه نخست امسال، میزان فروش محصولات رنو در ایران به ‌دلیل سیاست بانک مرکزی این کشور ۱۰ درصد کاهش یافته و در نتیجه به ۸ درصد از سهم کل بازار ایران رسیده است. وی همچنین این را هم گفته که رنو هنوز قرارداد جدید خود را با ایران اجرایی نکرده است.

تجارت گسترده شرکت نیسان موتور سهام دار عمده رنو در آمریکا

بر اساس آمارهای بانک جهانی، تجارت کشور اروپایی فرانسه با آمریکا در مقایسه با تجارت آن ها با ایران به هیچ وجه قابل قیاس نیست. در مورد شرکت خودروسازی رنو نیز این رخداد صدق می کند. در حال حاضر شرکت نیسان موتورز ژاپن که یکی از سهامداران بزرگ رنو است، در آمریکا فعالیت گسترده ای دارد. بنابراین بدیهی است که در صورت تحریم رنو از سوی آمریکا، زیان بزرگی به این شرکت وارد خواهد آمد.

شرکت رنو فرانسه و نیسان ژاپن از سال ها قبل به منظور افزایش رقابت پذیری در بازارهای جهانی به صورت مشترک فعالیت می کنند و سهام دار اصلی یکدیگر هستند. از این رو گرچه شرکت رنو فعالیت قابل توجهی در بازار آمریکا ندارد اما به دلیل حضور نیسان در آمریکا، تجارت با ایران، کسب و کار هردو شرکت را با مشکل مواجه خواهد کرد.

ضمانت اجرا حلقه مفقوده قرارداد سازمان گسترش با رنو

گفتنی است پیش از این کارلوس گون مدیر عامل شرکت خودروساز رنو اعلام کرد که با وجود بازگشت تحریم های آمریکا، این شرکت همچنان به فعالیت های خود در ایران ادامه خواهد داد، اما واقعیت حکایت از چیز دیگری دارد.

ادامه فعالیت رنو در ایران برای خودروسازی کشور آورده‌ای دارد؟

پیش از این گروه خودروسازی پژو- سیتروئن نیز با صدور بیانیه ای تعلیق فعالیت های خود در بازار ایران را اعلام کرده بود. دیگر شرکت های بزرگ فرانسوی همچون توتال نیز در طول ماه های اخیر اعلام کرده اند امکان همکاری با ایران را ندارند.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۲ پس از تشدید تحریم ها علیه ایران نیز برخی شرکت های فرانسوی از جمله گروه پژو سیتروئن بازار ایران را ترک کردند و از انجام تعهدات خود به بهانه تحریم ها سر باز زدند.

بلومبرگ: تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در ایران با خروج آمریکا از برجام

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.