۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۴۲۹ ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ دسته: انرژی
۰

مهندس خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مشترکین پرمصرف باید قیمت واقعی برق را بپردازند و از ارزان فروشی برق به آنها خودداری شود. یکی از راهکارهایی که امسال قابل اجرا بود، افزایش ۱۲ درصدی پرمصرف‌ها به جای افزایش ۷ درصدی کل مشترکین بود، که این نه تنها باعث حمایت از مشترکین کم‌مصرف می‌شد، بلکه عاملی بازدارنده برای مصرف غیر بهینه بود.

مهندس هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد عدم افزایش سالانه ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق و افزایش پیک مصرف و عدم بازدارندگی تعرفه برق برای پرمصرف‌ها را دو عامل بحران برق امسال دانستند.

عدم افزایش مورد انتظار سالانه تولید برق

مهندس خادمی گفت: طبق پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های ششم توسعه، سالانه ۵۰۰۰ مگاوات می‌بایست افزایش تولید داشته باشیم تا نیاز کشور تامین شود و مقداری نیز برای صادرات، هنگامی که در پیک پایین مصرف هستیم داشته باشیم. این میزان از تولید برق در حدود سال‌های ۱۳۸۹ الی ۱۳۹۰ انجام می‌شد و پس از آن افزایش تولید حتی در حد ۱۰۰۰ مگاوات سالانه نیز انجام نشد و روند کاهشی در پیش بود.

وی با بیان اینکه دو سال پیش هشدار داده بودم که ۵۰۰۰ مگاوات باید تولید می‌کردیم که نکردیم، گفت: از امروز به بعد اگر سالیانه ۶۰۰۰ مگاوات تولید نکنیم، با قطعی برق ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته که نصف تهران قطعی برق داشتند، مواجه می‌شویم.

خادمی افزود: میزان تولید برق کشور هم اکنون حدود ۵۲ هزار مگاوات بوده و میزان مصرف کشور حدود ۵۸ هزار مگاوات است. بنابراین حدود ۶ هزار مگاوات در ساعات پیک مصرف تابستان کمبود برق داریم.

عضو کمیسیون انرژی گفت: توسعه صنعت و زیرساخت‌های برق، یکی از شاخص‌های توسعه کشور و زیرساخت‌های اساسی کشور است. افزایش ظرفیت تولید و ارائه ارزان قیمت برق به بخش صنعت به شرط افزایش بهره‌وری صنایع از جمله راهکارهای پیشرفت کشور است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تنها راهکار مدیریت بحران برق در ایام تابستان، خاموشی ساعتی در شهرها است. بنابراین عدم تولید کافی برق موجب شده کشور هزینه های زیادی متحمل شود. در برخی استان‌ها ساعات کاری ادارات تا ساعت ۱۲ تعیین شده و با توجه به پایین بودن کارایی و کیفیت مفید کار کارمندان، لذا تعطیلی زود هنگام ادارات صدمات شدیدی به کشور وارد می کند.

این عضو کمیسیون انرژی افزود: برخی مناطق که از چاه آب استفاده می‌کنند با قطعی برق، به قطعی آب نیز دچار می‌شوند و در خوزستان و سایر شهرهای گرمسیر نیز که دما بسیار بالا بوده، تحمل این قطعی برق بسیار دشوار است.

افزایش تعرفه برق برای پرمصرف‌ها

مهندس خادمی گفت: در کلیه بخش‌های مصرف انرژی، از جمله برق و گاز می‌بایست اختلاف قیمت بین مشترکین پرمصرف و کم‌مصرف وجود داشته باشد. همچنین این اختلاف قیمت می‌بایست بازدارنده و زیاد باشد.

وی گفت: با توجه به نمونه‌های جهانی از یک سو باید ظرفیت تولید برق را افزایش داد و مصرف برق را بهینه کرد و از سوی دیگر تعرفه‌های برق برای مشترکین پرمصرف باید ارزان قیمت و یارانه‌ای نباشد و به مشترکین کم‌مصرف باید تشویق و تخفیف داده شود.

افزایش تعرفه پرمصرف‌ها همراه با بهینه‌سازی مصرف

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از دیگر مسائل مهم مصرف انرژی، عایق‌بندی و مصرف بهینه انرژی است؛ زیرا هرچه ما از وسایل سرمایشی بیشتر استفاده کنیم در حالی که اتلاف انرژی داشته باشیم، هدر رفت بیشتری داریم. یکی از مهم‌ترین علت‌هایی هم که مردم زیاد به سمت بهینگی در مصرف متمایل نمی‌شوند، ارزان بودن انرژی است.

خادمی گفت: با اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف و قوانین می‌بایست پرمصرف‌ها به سمت استفاده بهینه برق سوق داده شوند. از جمله نمونه‌ها می‌توان به عدم استفاده از کمربند ایمنی خودرو اشاره کرد که با اصلاح قوانین و جریمه و فرهنگ‌سازی مردم به استفاده از کمربند ایمنی متمایل شدند.

وی افزود: یکی از راهکارهایی که امسال قابل اجرا بود، افزایش ۱۲ درصدی پرمصرف‌ها به جای افزایش ۷ درصدی کل مشترکین بود، که این نه تنها باعث حمایت از مشترکین کم‌مصرف می‌شد، بلکه عاملی بازدارنده برای مصرف غیر بهینه بود. البته این را هم باید در نظر داشت که نمی‌شود مردم را مجبور به عدم استفاده از برق کرد، اما برق یارانه‌ای و ارزان قیمت نیز نباید به مشترکین پرمصرف اختصاص یابد. به عبارت دیگر برق نیز مشابه سایر محصولات تولیدی است که می‌بایست با قیمت مناسب تولید شده و به فروش رسد.

چرا همه مردم باید مشمول افزایش قیمت برق شوند؟

عدم اطلاع رسانی ساعات خاموشی و ضعف ارتباط مردمی

مهندس خادمی از عدم اطلاع رسانی و ارتباطات مردمی وزارت نیرو گلایه کرد و گفت: وزارت نیرو می‌بایست با استفاده از ابزارهای ارتباطی به مردم اطلاع رسانی و با آن ها تعامل کند. برای این منظور می‌توان از پیامک، زیرنویس تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، سایت وزارت نیرو و خبرگزاری‌ها استفاده کرد.

لزوم نقش آفرینی رسانه‌ها در کاهش اوج مصرف و خاموشی برق



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.