۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۱۲۲ ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

وزارت خزانه داری آمریکا جهت فشار بیشتر بر مسیر نقل و انتقلات مالی کشور علاوه بر تحریم های سابق، در نظر دارد بسته های تحریمی جدیدی را علیه ایران اعمال نماید. جهت مقابله با این تحریم ها طرح پیمان پولی دوجانبه، پیام رسان مالی دوجانبه و استفاده از ارزهای دیجیتالی توسط مجلس طراحی شده است تا بانک مرکزی را مقرر نماید در این زمینه گام های جدی بردارد. تا پیش از این، بانک مرکزی به صورت جدی به این مهم موظف نشده بود و در نتیجه اقدامی جدی هم در این زمینه صورت نگرفت. یک فوریت طرح مذکور جهت قرار گرفتن در دستور کار مجلس شورای اسلامی و تصویب قانون مرتبط، امروز مورد بررسی نمایندگان قرار می گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد با خروج آمریکا از برجام، وزارت خزانه داری این کشور علاوه بر تحریم های سابق، برای «چندمین بار» بسته های تحریمی جدیدی علیه ایران طراحی کرده است که قرار است از ۱۵ مرداد و ۱۳ آبان به طور جدی اعمال شوند.

آمریکا بنا دارد رفته رفته تحریم های بیشتر و سختگیرانه تری را برای فشار بر ایران اعمال نماید. اعمال تحریم ها توسط آمریکا، افزایش هزینه های استفاده از نظام پرداخت بین المللی که تحت اختیار و نظارت آمریکا و سایر کشورهای غربی است را به دنبال خواهد داشت.

از طرفی این تحریم ها موجب پیچیده شدن روش های انتقالات ارزی کشور می شود. این پیچیدگی ها امکان استفاده از روش های پرداختی رایج و کم هزینه ای مانند گشایش اعتبار اسنادی که از روش های رسمی بانکی انجام می شود را ناممکن می سازد که دشورای تجارت بین المللی ایران را به دنبال خواهد داشت.

دو راهکار اساسی مقابله با تحریم ها

در همین راستا برای حل مشکلات فوق دو راهکار پیمان های پولی دو و چند جانبه و سیستم پیام رسان موازی سوئیفت وجود دارد.

پیمان پولی دوجانبه یک کانال أمن بانکی برای انجام مبادلات تجاری بین المللی است که در آن به جای استفاده از دلار یا سایر ارزهای واسط در پرداخت ها و دریافت ها، از ارزهای ملی دو کشور استفاده می شود. لذا با این روش امکان ایجاد محدودیت در مسیر نقل و انتقالات بانکی ایران از بین می رود و ریسک و هزینه های تجارت نیز کاهش می یابد.

علاوه براین لازم است فرآیند پیام رسانی مبادلات خارجی ایران نیز از وابستگیِ صرف به سیستم پیام رسانی مالی بین المللی سوئیفت خارج شود تا علاوه بر از بین رفتن امکان نظارت آمریکا، شرایط برای کاهش هزینه ها و افزایش سرعت مبادلات خارجی ایران فراهم شود.

استفاده از پیام رسان جایگزین سوئیفت کلید بی اثر کردن تحریم‌ها/ بانک مرکزی باید نسبت به آثار تحریم پاسخگو باشد

مجلس چه خواهد کرد؟

برای محقق شدن اهداف مذکور ضروریست در مهلت باقی مانده تا اعمال تحریم های مالی و بانکی اقدامات جدی و پیگیرانه ای در دستور کار قرار گیرد تا از قرارگرفتن اقتصاد کشور در تنگنا جلوگیری شود.

بدین منظور مجلس شواری اسلامی جهت تحقق اهداف فوق، طرحی کارشناسی شده تهیه نموده است که روز سه شنبه ۱۲ تیرماه، یک فوریت بررسی آن به رأی نمایندگان گذاشته می شود تا پس از تصويب، به کمسيون اقتصادی و مورد بررسی نهایی قرار گیرد.

از آنجا که اجرائی شدن مواد مطرح شده در این طرح از ضروریات حال حاضر کشور است و کمک فراوانی به رفع محدودیت در مسیر نقل و انتقالات بانکی ایران و کاهش ریسک و هزینه های تجارت می کند، ضروریست نمایندگان مجلس به بررسی آن رای دهند.

انعقاد پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری، استفاده از پیام رسان دوجانبه جایگزین سوئیفت و استفاده از ارزهای دیجیتالی مواردی است که در طرح مذکور مطرح و به بانک مرکزی تکلیف شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.