۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۵۳۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

جیمز ریکاردز از طراحان تحریم های مالی و بانکی آمریکا علیه ایران گفته است که استفاده از سیستم پرداخت طلایی، جایگزین استراتژیکی برای دلار محسوب می شود. وی معتقد است اگر ایران از این روش برای مبادلات خود استفاده کند، دیگر نیازی به نظام دلاری و سیستم سوئیفت نخواهد داشت و تحریم های آمریکا بی اثر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد جیمز ریکاردز مشاور تهدیدات مالی و جنگ نامتقارن سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(CIA) و نویسنده کتاب جنگ‌های ارزی است. وی نقش پررنگی در طراحی و اعمال تحریم های مالی و بانکی علیه ایران داشته است.

بی اثر شدن تحریم های دلاری و سوئیفت با استفاده ایران از پرداخت طلایی

جیمز ریکاردز در تحلیلی عنوان کرده است که در صورتی که ایران از طلا برای انجام مبادلات با کشورهای طرف تجاری خود استفاده کند، این امکان وجود دارد که تحریم های مالی آمریکا علیه این کشور بی اثر شود؛ چراکه طلا وسیله مبادله ای است که قابلیت رصد با سوئیفت را ندارد و امکان ایجاد محدودیت از طریق منع معاملات دلاری نیز برای آن کارساز نخواهد بود.

به گفته ریکاردز ایران در خلال توافق هسته ای با دولت اوباما و همچنین از طریق واردات طلای ترکیه از اروپا میزان زیادی طلا اندوخته است، اما با اینحال میزان دقیق ذخایر طلایی این کشور ناشناخته باقی مانده است و فقط می توان گفت که میزان طلا و سکه ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ بیش از سه برابر شده است.

طلا جایگزین استراتژیک دلار

ریکاردز گفته است که من به عنوان یک کارشناس و فعال حوزه تحریم ها در اکثر مشورت ها و مطالعات حضور داشته ام و به وزرات خزانه داری و پنتاگون درباره تهدیدات طلا هشدار داده ام؛ اما آمریکا هنوز خود را برای این جایگزین استراتژیک دلار آماده نکرده است.

به گفته ریکاردز در این صورت تحریم های ترامپ علیه ایران ممکن است آخرین بار در عرصه بین المللی باشد که آمریکا می تواند ایران را به وسیله تحریم های دلاری تحت فشار قرار دهد.

اثرات ناخوشایند تحریم ایران برای اقتصاد جهانی

تحریم های ترامپ علیه ایران دو اثر ناخوشایند خواهد داشت. اول اینکه مانع تجارت و رشد جهانی می شود، چراکه درباره اروپا این مسئله صادق بوده است. دوم، باعث شکل گیری جریانات طلایی یا محور طلا خواهد شد که به سلطه دلار آسیب خواهد زد و تحریم های آمریکا را بی اثر خواهد کرد.

در عین حال شکل گیری محور طلا تقاضای هنگفت برای این فلز گرانبها ایجاد خواهد کرد؛ زیرا کشورهای محور طلا، یک جایگزین برای سیستم پرداخت دلاری ایجاد می کنند.

حرکت کشورهای محور طلا به سمت ایجاد یک سیستم تعادلی طلاپایه

کشورهای محور طلا در حال حاضر روسیه، چین، ترکیه، ایران و کره شمالی(به عنوان یک عضو جوان) هستند. این کشورها یک شبکه تجاری و مالی را تشکیل می دهند و برای حمایت از این شبکه مقادیر زیادی طلا به دست می آورند. این کشورها به طور پیوسته به سمت یک سیستم پرداخت تعادلی طلاپایه حرکت می کنند.

درباره شیوه استفاده از طلا، ذکر یک مثال با وجود سه کشور ایران، روسیه و چین قابل توجه است. روسیه در حال ساخت یک نیروگاه هسته ای در ایران است. در همان زمان چین در حال احداث یک خط لوله انرژی برای روسیه است. همچنین ایران نفت زیادی به چین می فروشد. اما ممکن است ایران یوآن مازاد را لازم نداشته باشد زیرا بازار جهانی محدودی برای آن وجود دارد.

بنابراین ایران به روسیه از بابت نیروگاه بدهکار است. روسیه از چین بابت خط لوله طلبکار است و چین به ایران پول نفت بدهکار است. سه کشور می توانند دیون خود را صاف کنند و باقی مانده خالص معاملات را به وسیله طلا پرداخت نمایند. این شیوه اساسا همان شیوه کار اتاق تسویه است. برای مثال با افزودن تمام اقلام تجاری اگر چین به ایران بدهکار باشد می تواند با انتقال طلا به ایران حساب های را ببندد.

اکنون این شرکاء یک سیستم پرداخت کاربردی دارند و از سیستم دلاری یا سیستم سوئیفت که امکان رصد معاملات توسط آمریکا را می دهد، استفاده نمی کنند. بدین ترتیب تحریم های آمریکا بی اثر می شود. این کشورها در حال حاضر به مرحله ای رسیده اند که تحقق سیستم بدون دلار برایشان بسیار به واقعیت نزدیک است.

منبع: دیلی رکونینگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.