۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۰۹۲ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶ دسته: مسکن
۰

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه با بیان اینکه منتظر اجرایی شدن سامانه املاک هستیم تا با راه‌اندازی آن بتوانیم زمینه تثبیت اجاره‌ها را در این بازار فراهم کنیم، گفت: تا زمانیکه‌ این سامانه به مرحله اجرایی نرسد بازار اجاره با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهر‌سازی در یک گفتگو با بیان اینکه مجموعه عوامل مختلف بر بازار مسکن تأثیرگذار است، گفت: کاهش نرخ سود بانکی اثرات بسیار مستقیمی به ویژه در بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن دارد.

مشکلات بازار اجاره تا راه اندازی سامانه شناسایی خانه خالی ادامه دارد

وی در ادامه افزود: با طراحی سامانه املاک، طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی اجرایی می‌شود و می‌توانیم بازار رهن و اجاره را در فصل تابستان به ثبات برسانیم.

اصلانی اظهار کرد: هم‌اکنون سامانه شناسایی خانه‌های خالی از سکنه‌ اجرایی نشده و تا زمانیکه‌ این طرح به مرحله اجرایی نرسد بازار اجاره با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: کاهش نرخ سود بانکی میزان تقاضای متقاضیان را در بازار واحدهای کوچک متراژ‌ بیشتر می‌کند در همین راستا باید تولیدکنندگان و سازندگان مسکن، متناسب‌ با آن این واحدها را تأمین کنند تا مشکلی برای افزایش قیمت ایجاد نشود[۱].

خروج بخش مسکن از رکود نیازمند راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان

تأخیر سه ساله در راه اندازی سامانه ملی املاک

لازم به ذکر است قانون مالیات بر خانه‌های خالی در تیرماه سال ۱۳۹۴ توسط مجلس شورای اسلامی به قانون مالیات‌های مستقیم اضافه شد. به‌منظور اجرایی شدن این قانون، طبق تبصره ۷ ماده مکرر ۱۶۹ این قانون به وزارت راه ‌و ‌شهرسازی فرصتی ۶‌ ماهه داده شده بود تا «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد نماید؛ این سامانه بانک اطلاعاتی جامعی از تعداد و نوع املاک، مهاجرت‌ها، عرضه و تقاضا و نیز جمعیت دارای خانه ملکی و استیجاری در مناطق مختلف کشور را فراهم خواهد کرد.

در صورت اجرای صحیح این سامانه می‌توان انتظار داشت بخش مسکن کشور از بی‌نظمی و سلسله مراتب خارج شده و با یک برنامه مدیریتی دقیق سامان و نظم بهتری بگیرد. با گذشت حدود سه سال از این قانون سامانه ملی املاک و اسکان کشور تاکنون راه اندازی نشده است.

حال که مدیران وزارت راه و شهرسازی در مصاحبه‌های خود به پای کار آمده‌اند، امید است با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط این قانون حیاتی اجرایی شود تا سوداگری از بازار مسکن رخت ببندد تا اقشار جامعه به راحتی با هزینه‌ای متناسب صاحب خانه شوند.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر: ۶۵۲۷۱۶۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.