۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۱۷۹ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ دسته: کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۱

شهر ملبورن در استرالیا طی ۸۰ سال گذشته با کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگی روبرو بوده است و تا سال ۲۰۵۰ نیز از این میزان بارندگی نیز کاسته خواهد شد به همین منظور کارشناسان معتقدند با کم مردم و استفاده از راهکارهای همانند بازیافت آبهای سطحی و جمع آوری آب باران در مخازن خانگی میتوان از شدت بحران آب در این شهر کاسته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد پیش بینی می شود شهر ملبورن در استرالیا تا سال ۲۰۵۰ با کاهش ۱۸ درصدی در میزان بارندگی روبرو شود. به همین دلیل مشارکت تمامی شهروندان در صرفه جویی در مصرف آب از هم اکنون ضروری به نظر می رسد.

در برخی از نقاط این شهر هر ساله به دلیل کاهش بارندگی ده ها هزار هکتار جنگل در آتش می سوزد. این شهر در فواصل بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ با خشکسالی ای مواجه شد که در طول صد سال اخیر بی سابقه بوده است. همچنین در اواسط دهه ۹۰ میلادی این شهر با کاهش ۱۵ و ۲۵ درصدی بارش باران به ترتیب در تابستان و پاییز روبرو بوده است.

با توجه به آخرین گزارش سالانه سازمان هواشناسی استرالیا، بارش ها در این شهر در طول ۸۰ سال گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. کارشناسان معتقدند دلیل اصلی خشکسالی ملبورن، تغییرات اقلیمی فراوان و افزایش تقاضای مصرف آب همزمان با افزایش جمعیت بوده است. این در حالی است که پیش بینی می شود این شهر تا سال ۲۰۶۵ با افزایش دو برابری جمعیت مواجه شود.

استفاده از روش های نو برای کاهش بحران آب در ملبورن

تیم فلانری، مدیر یک موسسه هواشناسی استرالیا گفته است که این کشور باید  به طور همه جانبه خود را در مقابله با گرمای کره زمین مقاوم کند. وی افزود: استرالیا به لحاظ داشتن انرژی خورشید و باد و نیروگاه های زغال سنگ، کشوری ثروتمند بوده و باید در راستای استفاده از انرژی های تجدید پذیر از تمام ظرفیت های خود بهره ببرد.

در ملبورن، شهرداری یک سیاست فعال در زمینه صرفه جویی در آب در نظر گرفته و شهروندان را ملزم به استفاده از این روش نموده است؛ به عنوان مثال بازیافت آب باران تا آنجا که ممکن است برای آبیاری باغات و فضای سبز شهری از جمله این سیاست هاست. علاوه بر این مسئولین این شهر به تازگی به فکر ایجاد یک نیروگاه آب شیرین کن برای شوری زدایی از آب دریا افتاده اند.

کارشناسان استرالیایی معتقدند ملبورن برای برون رفت از خشکسالی اخیر به جز موارد فوق به برنامه های دیگری نیز متوسل شوند. آن ها می گویند شهروندان باید در منازل خود از انرژی خورشیدی استفاده کنند، خانه های خود را عایق بندی کرده و لوله کشی آب منازل خود را به درستی مدیریت کنند.

استفاده از فناوری های کم آب بر در بخش شرب و خانگی در ملبورن

از دیگر راهکارهای پایان دادن به خشکسالی در این شهر می توان به استفاده از فناوری ها و تجهیزات کم آب بر در بخش شرب و کشاورزی اشاره کرد.

علاوه بر این، در مدارس استرالیا توسعه پایدار جدی گرفته می شود و ممنوعیت استفاده از کیسه های نایلونی و یا آلومینیومی برای آوردن غذا، کمپوست مواد غذایی در حیاط مدرسه، مخزن برای جمع آوری آب باران و پنل های انرژی خورشیدی در پشت بام مدارس از مواردی است که رعایت آن ها در اکثر مدارس استرالیا الزامی است.

با شدت گرفتن گرما و خشکسالی، کشاورزی و آبزی پروری استرالیا از بین خواهد رفت، به همین منظور شهروندان و مسئولین این کشور باید برای این امر چاره ای بیندیشند و در پیشگیری از بروز عواقب آن سهم داشته باشند. مسئولین شهر از هم اکنون تمرکز خود را بر بازیافت آب ها و جمع آوری آب باران به وسیله مخازن خانگی معطوف نموده اند.

منبع: روزنامه لوموند فرانسه

  1. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع در اطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.