۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۳۱۹ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

با مصوبه مجلس در بودجه ۹۷ علاوه بر حمایت از مردم نواحی گرمسیر کشور، قیمت برق برای مشترکین کم‌مصرف ارزان و برای مشترکین پرمصرف گران می شود. این الگو می تواند در خصوص اصلاح نرخ پلکان های تعرفه برق نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس در بهمن ماه سال گذشته و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در بخش درآمدی، بند «ه» تبصره شش این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن، عوارض تامین منابع اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک، به میزان ۸ درصد برق مصرفی (با توجه به پلکان) در سقف ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تعیین می‌شود.

طبق این مصوبه، مشترکین روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند. این بند با ۱۳۹ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر به تصویب رسید.

در گذشته عوارض تامین منابع اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر به صورت ثابت (هرکیلووات ۵ تومان)، از همه مشترکین اخذ می شد. اما در مصوبه جدید، این عوارض به ازای ۸ درصد از میزان مصرف و با توجه قیمت پلکان های مصرفی در نظر گرفته می شود.

برق برای مناطق گرمسیر ارزان می شود

در مناطق گرمسیر پلکان های تعرفه برق به نسبت نقاط معتدل ارزان تر است. اما به دلیل مصرف بالاتر برق (به ویژه در ایام گرم سال)، میزان مصرف مردم در این نواحی بیشتر از سایر نقاط است.

محاسبه عوارض به صورت ثابت سبب شده بود که مشترکین این نواحی عوارض بالایی پرداخت کنند. تا جایی که حتی در برخی از موارد، میزان عوارض از بهای برق مصرفی نیز بیشتر می شد.

اما هم اکنون و با محاسبه میزان عوارض بر اساس میزان مصرف و قیمت پلکان های تعرفه مناطق گرمسیر، اخذ عوارض از مشترکین این مناطق منطقی شده است؛ لذا قیمت برق در مناطق گرمسیری و مناطق محروم، نسبت به سال گذشته ارزان شد.

کاهش قابل توجه عوارض برق برای مردم مناطق گرمسیر

به عنوان مثال در گذشته، یک مشترک متعادل در نواحی گرمسیر با مصرف ماهیانه ۲۰۰۰ کیلو وات ساعت، و یک مشترک پر مصرف با مصرف ماهیانه ۷۰۰۰ کیلووات ساعت، به ترتیب ۱۰۰۰۰ و ۳۵۰۰۰ تومان عوارض پرداخت می کردند.

میزان مصرف ۳۰ روزه (kWh) نرخ پلکان منطقه گرمسیر ۴ برای هر kWh (تومان) میزان عوارض در روش قدیمی (تومان) میزان عوارض در روش جدید (ریال)
۱۰۰۰ ۱۵ ۵۰۰۰ ۱۲۰۰
۲۰۰۰ ۱۶.۶ ۱۰۰۰۰ ۲۶۵۶
۳۰۰۰ ۱۸ ۱۵۰۰۰ ۴۳۲۰
۳۵۰۰ ۷۵ ۱۷۵۰۰ ۲۱۰۰۰
۴۵۰۰ ۱۳۵.۱ ۲۲۵۰۰ ۴۸۶۳۶
۶۰۰۰ ۱۷۲.۶ ۳۰۰۰۰ ۸۲۸۴۸
۷۰۰۰ ۲۰۲.۵ ۳۵۰۰۰ ۱۱۳۴۰۰

اما با توجه به جدول در روش جدید، مشترک متعادل با مصرف ۲۰۰۰ کیلوات ساعت، ماهیانه ۲۶۵۶ تومان و مشترک پرمصرف با مصرف ۷۰۰۰ کیلووات ساعت ماهیانه ۱۱۳۴۰۰ تومان عوارض پرداخت می کنند.

بنابراین می توان گفت با این مصوبه مجلس، علاوه بر حمایت از مردم نواحی گرمسیر و محروم کشور، برق برای مشترکین با مصرف متعادل و کم مصرف -که عموم مردم و طبقات محروم جامعه اینچنین هستند- ارزان و برای مشترکین پرمصرف -که غالبا طبقات متمول جامعه هستند- گران می شود.

این الگو می تواند در خصوص اصلاح نرخ پلکان های تعرفه برق  نیز مورد استفاده قرار بگیرد. اقدامی که به حمایت از مشترکین با مصرف متعادل و واقعی کردن قیمت ها برای مشترکین پرمصرف منجر خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.