۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۸۰۴۳ ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: محمد حسین احمدی
۰

مقایسه قیمت های جدید برق در سطح جهان حاکی از آن است که آلمان در میان کشورهای با گران‌ترین انرژی قرار دارد. علت این موضوع، تا حد زیادی مربوط به برنامه این کشور در جهت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که هزینه‌ی زیادی به مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است. در واقع هزینه عمده این «تغییر سبد انرژی» بر عهده مشترکین خانگی و صنایع کوچک بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در رتبه‌بندی قیمت برق، آلمان در رتبه پانزدهم در بین ۱۳۳ کشور جهان جای دارد. همچنین در میان کشورهای اتحادیه اروپا تنها رومانی و جمهوری چک در این رتبه‌بندی از آلمان بالاتر هستند. هزینه‌های بالای برق تا حدی به دلیل حمایت دولت از توسعه انرژی تجدیدپذیر است. این گذار انرژی با قیمت گزافی همراه است که با مالیات بر شهروندان و شرکت‌های آلمانی تامین می‌شود.

نمودار زیر قیمت برق در کشورهای مختلف بر حسب یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت را نشان می‌دهد. قسمت آبی نمودار هزینه تولید برق و قسمت قرمز نمودار میزان مالیات و هزینه‌های توسعه شبکه است. همانطور که در نمودار نیز مشخص است، عمده‌ی قیمت برق در آلمان را، مالیات و هزینه‌های توسعه شبکه تشکیل می‌دهد.

بهای برق مشترکان خانگی در آلمان همچنان بالاست

قیمت عمده‌فروشی برق به طور متوسط در سال های اخیر در این کشور کاهش یافته است، اما هزینه‌های اضافی، مالیات و هزینه‌های شبکه باعث افزایش صورتحساب برای خانوارها و مشاغل کوچک آلمان شده است. با این حال، ناظران بازار می‌گویند که هزینه‌های برق اغلب به اندازه‌ای بالا نیست که مشتریان به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تر باشند. در عین حال، افزایش قیمت انرژی در اروپا در سال ۲۰۲۱، برنامه‌های دولت آلمان برای کاهش بار مالی خانوارها از طریق کاهش هزینه‌ها را برهم‌زده است.

بر اساس تحلیل انجمن صنایع انرژی و آب آلمان (BDEW)، میانگین قیمت برق برای خانوارها و مشاغل کوچک در آلمان در سال ۲۰۲۱ به ۱۶.۳۲ سنت به ازای هر کیلووات ساعت (ct/kWh) رسید. بیش از نیمی از این قیمت به دلیل مؤلفه‌های تعیین شده سیاسی، مانند مالیات، عوارض و هزینه‌های اضافی بوده است.

مشترکان خانگی بار هزینه‌های گذار انرژی را به‌دوش می‌کشند

بر اساس اعلام انجمن صنایع انرژی و آب آلمان، خانوارها موظف به پرداخت ۸.۲ میلیارد یورو از مجموع ۲۲.۷ میلیارد یورو هزینه اضافی انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۹ شدند. این بدین معنی است که مشتریان خصوصی بیش از یک سوم قبض برق کشور را پرداخت می‌کنند، در حالی که آن‌ها کمتر از یک چهارم مصرف را تشکیل می‌دهند.

با وجود کاهش قیمت عمده‌فروشی برق در سال‌های اخیر، عرضه‌کنندگان تمایلی به انتقال این کاهش قیمت به مصرف‌کنندگان نداشتند. به گفته انجمن مصرف‌کنندگان ایالت فدرال نوردراین-وستفالن (NRW)، تأمین‌کنندگان برق از هر استدلالی برای توجیه افزایش قیمت یا جلوگیری از کاهش قیمت ها استفاده می‌کنند.

در آلمان۲۰ عرضه کننده انرژی برای کل کشور وجود دارد و ۵۰ عرضه‌کننده نیز بیش از ۸۵ درصد خانوارهای آلمانی را پوشش می‌دهند. یک خانوار آلمانی بین این عرضه‌کنندگان حق انتخاب دارد.

حادثه اتمی فوکوشیما و تصمیم آلمان برای گذار انرژی

فاجعه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن در سال ۲۰۱۲ ممکن است تسریع‌بخش تصمیم دولت آلمان برای تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور تا سال ۲۰۲۲ باشد. با این حال، حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر در آلمان به دهه‌های قبل برمی‌گردد. در اواخر دهه ۱۹۹۰، آلمان اولین قانون برای حمایت از انرژی پاک، که به منظور آن دولت ملزم به پرداخت هزینه ثابت به ازای هرکیلووات ساعت تحویلی به شبکه توسط تولیدکنندگان انرژی پاک بود را تصویب کرد. در سال ۲۰۰۰ قانون انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین این قانون شد و تا ۱۷ سال پس از تصویب آن ۵ بار مورد تجدیدنظر قرارگرفت. این قانون همواره محفلی برای بحث و جدل بین مقامات و اندیشمندان این حوزه در این کشور بوده‌ است.

موفقیت گذار انرژی در آلمان، وابسته به یارانه

وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال گزارشی با عنوان «گذار انرژی – داستان موفقیت ما» منتشر کرد، اما تنها چند روز پس از انتشار گزارش دولت، شرکت مشاوره مدیریت مک‌کینزی که هر شش ماه یک بار یافته‌های خود را در مورد گذار انرژی در آلمان منتشر می‌کند، کاملاً عکس این ادعا را گزارش کرد.

به گفته مک‌کینزی، موفقیت انرژی‌های تجدیدپذیر تنها از طریق یارانه امکان‌پذیر بوده است. مک‌کینزی ادعاکرد اهداف ابتکاری و مهم‌تر از همه کاهش دی اکسید کربن، واقع بینانه نیستند. از ۱۵ شاخص عملکرد کلیدی که مک کینزی تعریف می‌کند، تنها یکی در شش ماه گذشته بهبود یافته است، در حالی که ۱۰ شاخص در واقع بدتر شده‌اند. [۱]

پینوشت:

کلین انرژی وایر

گزارش مک‌کینزی

مجله دات

iamexpat.de

گزارش “گذار انرژی داستان -موفقیت ما”

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.