۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۹۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰ دسته: تولید
۰

امیری نماینده استان کرمان و عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه فضای کسب و کار در کشور مساعد نیست و برای گرفتن مجوز، مسیرهای طولانی مدتی وجود دارد، گفت: بایستی آیین نامه های اجرایی را در فضای کسب و کار شفاف کرد و اختیار امضا به مسئولین استانی داد تا تولید رونق پیدا کند چرا که اقتصاد مقاومتی همان رونق تولید است.

حسین امیری خامکانی، نماینده استان کرمان و عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد  از نقش تولید داخل و مردم محوری در اقتصاد گفت و مشکلات موجود در زمینه شروع کسب و کار را تشریح کرد.

حسین امیری خامکانی، اقتصاد مقاومتی را مردمی کردن و درگیر کردن همه خانواده ها و آحاد مردم در تولید دانست و گفت: بایستی فضایی ایجاد شود که هر کس به اندازه توان خودش در تولید نقش داشته باشد. دولت نیز باید بازار مصرف تولیدات مردم را مدیریت کند؛ اگر کالایی تولید شود و نتواند با محصولات داخلی و خارجی رقابت کند، نمی تواند موفق باشد. بیشترین اشتغال را در کارگاه های کوچک و خرد می توان ایجاد کرد.

وی افزود: سیستم بانکی بایستی منابع خود را طوری مدیریت کند که تولید کنندگان خرد و کوچک بتوانند از این منابع استفاده کنند. نهاد های مشاورتی مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بایستی به جوانان جهت کارآفرینی و استفاده از تسهیلات بانک ها مشاوره بدهند. برای مثال این که چه تولیداتی با توجه به اقتضائات منطقه موثرتر است.

نمایند مجلس با اشاره به مشکلات موجود در اقتصاد کشور، فضای کسب و کار را نامناسب دانست و گفت: فضای کسب و کار بایستی در استان ها روان بشود. متاسفانه فضای کسب و کار در کشور مساعد نیست و برای گرفتن مجوز مسیرهای طولانی مدتی وجود دارد که معضل بزرگی برای تولید و اشتغال است.

امیری افزود: اقتصاد مقاومتی را باید بیشتر در تولید تعریف کرد. ما باید بتوانیم تولید کنیم و از طرف دیگر، مصرف تولیدات داخل را نهادینه کنیم تا اقتصاد کم کم جان بگیرد. آن هم به تسهیل فضای کسب و کار نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای این هدف بایستی بانک ها همکاری بیشتری انجام دهند و امضاهای متمرکز، به استان های سراسر کشور منتقل گردد؛ استاندار ها طی اختیاراتی که به استانداری ها داده می شود حق تصمیم گیری داشته باشند و به همین ترتیب فرماندارها با اجازه استاندار در شهرستان ها تصمیم گیری کنند. به این ترتیب می توانیم هر روستا را به یک ناحیه تولیدی و هر خانه را به یک واحد تولیدی تبدیل کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نمی شود موسسات و نهادهایی که بایستی مجوزهای مربوط به شروع یک کسب وکار را بدهند را در تهران متمرکز کرد.

وی در مورد عملکرد مجلس در زمینه تصویب قوانین مورد نیاز در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت:  پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ما چندین قانون را در مجلس تصویب کردیم. از قانون رفع موانع تولید گرفته تا دائمی کردن برخی از احکام برنامه و بودجه. تا به امروز هم مشکلی از طرف تولیدکنندگان نسبت به قوانین ذکر نشده است و اگر هم ایرادی گزارش شود، برطرف خواهیم کرد.

امیری خامکانی در مورد قوانین مورد نیاز در مورد تفویض اختیارات به مسئولان استان ها گفت: من فکر می کنم که در این مورد بایستی مقررات زدایی انجام شود. همانطور که می دانید، مقررات با قانون تفاوت دارد؛ مقررات تفسیر قوانین و یا بخشنامه های اجرایی قوانین است. همانطور که قبلا هم گفتم بایستی آیین نامه های اجرایی را در فضای کسب و کار شفاف کرد و اختیار امضا به مسئولین استانی داده شود و از ایجاد ترافیک انسانی در دستگاه های دولتی جلوگیری کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر نگاه مسئولان استان تولیدی باشد، بایستی تلاش کنند که واحد های کوچک را راه اندازی کنند و همچنین مشکلات واحدهای بزرگ را برطرف کنند. امروز با توجه به رکود و مشکلاتی که در اقتصاد وجود دارد، باید هم به فکر واحدهای تولیدی جدید بود و هم واحد های قبلی را که با مشکل مواجه اند نجات داد چراکه اگر به آن ها توجه نشود، بیکاری حاصل از تعطیلی آن واحد ها نیز مشکل ساز خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.