۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۸۸۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

کشورهای توسعه یافته همچون اتحادیه اروپا، به طور گسترده از ابزار استاندارد گذاری به منظور مدیریت جریان واردات کالا استفاده می کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا به تازگی قوانین سختگیرانه جدیدی در خصوص واردات برنج اعمال کرده است. انتظار می رود این قوانین به میزان قابل توجهی از صادرات برنج به کشورهای عضو این اتحادیه بکاهد.

تغییر قابل توجه استانداردهای وارداتی در زمان کوتاه

بر این اساس اتحادیه اروپا اعلام کرده است از ابتدای سال جاری میلادی تنها محصولاتی مجوز واردات دریافت خواهند کرد که مقدار ماده «تری سایکلازول» در آن ها کمتر از یک صدم میلی گرم در هر کیلوگرم باشد.

این درحالیست که تا پیش از این این میزان یک میلی گرم در هر کیلوگرم اعلام شده بود که نشان می دهد اتحادیه اروپا در این زمینه به شدت استاندارد خود را افزایش داده است.

کشورهای صادرکننده برنج به اتحادیه اروپا، از جمله هند اعلام کرده اند دستیابی به استانداردهای جدید که از سوی اتحادیه اروپا اعمال شده است، نیازمند زمان طولانی است. از این رو اتحادیه اروپا باید برای اعمال قوانین سختگیرانه خود زمان بیشتری را در نظر بگیرد.

چنانچه تولیدکنندگان برنج بخواهند خود را با قوانین جدید تطابق دهند، لازم است اقداماتی در مراحل تولید بذر، کاشت و نگهداری انجام بگیرد که به نتیجه رسیدن آن ها در زمان کوتاه ممکن نیست.

کاهش واردات برنج، نتیجه اعمال سریع قوانین جدید

بسیاری از برنج های وارداتی که در حال حاضر به کشورهای اروپایی وارد می شوند، فاقد استاندارد جدید هستند. از این رو وضع استاندارد جدید موجب می شود بخش قابل توجهی از محصولات، خصوصا برنج های هندی، امکان واردات به اروپا را نداشته باشند.

کشور هند بزرگ ترین تولیدکننده غلات آروماتیک در جهان است و هرساله مقادیر قابل توجهی برنج و دیگر محصولات کشاورزی به کشورهای اروپایی صادر می کند.

استانداردهای بهداشتی ابزاری مؤثر در مدیریت واردات

اتحادیه اروپا از قوانین بهداشتی و دیگر استانداردها به طور مؤثری در مدیریت واردات کالا، خصوصا در بخش کشاورزی استفاده می کند. به گفته مقامات هندی این اتحادیه از پذیریش گواهی نامه های دیجیتالی که توسط صادرکنندگان این کشور ارائه می شود، خودداری می کند.

دلیل اصلی اعمال محدودیت های بهداشتی و استانداردهای سخت گیرانه، اطمینان از سلامت محصولات وارداتی است. اما این استفاده از این ابزار تبعات دیگری نیز درپی دارد؛ چراکه موجب می شود صادرکنندگان کالا با مشکل مواجه شوند و در نهایت میزان واردات محصولات کاهش یابد.

تلاش هند برای جلوگیری از کاهش صادرات

اتحادیه اروپا یکی از بازارهای اصلی صادرات برنج هند است. از این رو کاهش قابل توجه میزان صادرات برنج به کشورهای عضو این اتحادیه مشکلات بزرگی را برای این کشور به وجود خواهد آورد.

از این رو مقامات کشور هند به منظور جلوگیری از کاهش قابل توجه میزان صادرات خود به اروپا، به آلمان سفر کرده اند و با مقامات این کشور وارد مذاکره شده اند. مقامات هندی در این دیدار از مقامات آلمانی درخواست کرده اند اعمال قوانین سخت گیرانه جدید متوقف شود.

مسئولین بخش کشاورزی هند معتقدند کشور آلمان نفوذ قابل توجهی در اتحادیه اروپا دارد و از این رو می تواند محصولات هندی را از قوانین جدید مستثنی نماید.

از طرف دیگر مسئولان هندی اعلام کرده اند قصد دارند برای جلوگیری از کاهش میزان صادرات، با کشورهای ازبکستان و آرژانتین برای صادرات بیشتر برنج به آن ها مذاکره نمایند. مسئولین هندی امیدوارند بخشی از برنج های صادراتی خود را به این کشورها ارسال نمایند.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.