۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۷۴۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

درپی افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی در آمریکا، کشورهای مختلفی از جمله چین، مکزیک، کره جنوبی و آلمان به این اقدام اعتراض کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا به تازگی تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی را افزایش داده است. این اقدام موجب می شود صادرکنندگان این محصولات از سراسر جهان با کاهش رقابت پذیری در بازار آمریکا مواجه شوند.

افزایش تعرفه سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی از سوی دولت آمریکا، یک اقدام حمایت گرایانه و در راستای شعارهای دولت این کشور محسوب می شود. با اینحال این اقدام به طور گسترده ای از سوی بسیاری از کشورهای جهان مورد انتقاد قرار گرفته است.

چین: اقدام آمریکا مشکلات تجارت جهانی را بیشتر می کند

وزیر تجارت خارجی چین در روز سه شنبه به شدت از اقدام اخیر دولت آمریکا ابراز نا امیدی کرد و گفت: افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی از سوی آمریکا می تواند مشکلات بیشتری را در عرصه تجارت جهانی ایجاد نماید.»

وزیر تجارت خارجی چین همچنین اعلام کرد این کشور همچنان امیدوار است آمریکا سیاست های حمایت گرایی را کنار بگذارد. چین اعلام کرده است اقدامات لازم برای حفاظت از منافع خود در تجارت خارجی را در دستور کار قرار خواهد داد.

مکزیک: اقدام آمریکا با تعهدات بین المللی این کشور در تضاد است

وزیر اقتصاد مکزیک نیز با انتقاد از اقدام اخیر دولت آمریکا در زمینه افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی گفت: «اقدام اخیر آمریکا با تعهدات بین الملل این کشور همخوانی ندارد. مکزیک از تمامی ابزارهای قانونی به منظور ملزم نمودن آمریکا به قوانین بین الملل استفاده خواهد کرد.»

وزیر اقتصاد مکزیک افزود: «اینکه آمریکا مکزیک را از قانون افزایش تعرفه واردات خود مستثنا نکرده است بسیار برای ما جای تعجب دارد.»

مسئله افزایش تعرفه واردات ماشین لباسشویی در آمریکا در ابتدا با شکایت شرکت آمریکایی ویرپول از دو برند مطرح کره ای ال جی و سامسونگ آغاز شد. اما در نهایت آمریکا تعرفه واردات محصولات از تمامی کشورها را افزایش داده است. درخصوص سلول های خورشیدی نیز مسئله مهم جلوگیری از واردات محصولات چینی بوده است اما در نهایت تعرفه واردات از تمامی کشورها افزایش یافته است.

مکزیک در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۲۷۸ میلیون دلار ماشین لباسشویی و بیش از ۱.۱ میلیارد دلار سلول خورشیدی به آمریکا صادر کرده است.

در حال حاضر کشورهای مکزیک، آمریکا و کانادا بر اساس توافق تجاری نفتا با تعرفه های واردات را برای یکدیگر کاهش داده اند و مکزیک قصد دارد با استفاده از بندهای این قرارداد علیه آمریکا شکایت نماید.

شرکت سامسونگ: افزایش تعرفه به ضرر مصرف کنندگان آمریکایی است

شرکت های سامسونگ و ال جی بزرگ ترین صادرکنندگان ماشین لباسشویی به آمریکای محسوب می شوند و از این رو افزایش تعرفه واردات این محصولات بیشترین ضرر را برای این دو برند مطرح کره ای در پی خواهد داشت.

شرکت سامسونگ درپی اقدام آمریکا در افزایش تعرفه واردات بیانیه ای صادر کرده است. در این بیانیه ضمن انتقاد از اقدام آمریکا آمده است: «نتیجه افزایش تعرفه واردات محدود شدن گزینه های انتخابی برای مصرف کنندگان آمریکایی است؛ چراکه باید هزینه بیشتری را برای خرید ماشین لباسشویی بپردازند. این اقدام دولت آمریکا به ضرر مصرف کنندگان و کارگران این کشور است.»

آلمان: با آمریکا در زمینه افزایش تعرفه واردات مذاکره خواهیم کرد

آلمان یکی از کشورهایی است که در حال حاضر صادرات گسترده ای در زمینه سلول های خورشیدی به کشور آمریکا دارد. از این رو افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی در آمریکا، موجب کاهش میزان صادرات آلمان و متضرر شدن شرکت های این کشور خواهد شد.

آمریکا بازار بزرگی برای سلول های خورشیدی محسوب می شود به طوریکه برخی از تولیدکنندگان این محصول در آلمان بیش از نیمی از تولیدات خود را به آمریکا صادر می کنند.

پیتر آلتمایر، وزیر خزانه داری آلمان ضمن ابراز نارضایتی از تصمیم آمریکا گفت: «افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی در آمریکا موجب افزایش هزینه های تولید این صنعت می شود. آلمان قصد دارد در خصوص این موضوع در آینده نزدیک با آمریکا مذاکره نماید.»

علاوه بر آلمان، کشورهای آسیایی همچون چین و مالزی نیز صادرات گسترده ای در زمینه سلول های خورشیدی به آمریکا دارند و از تصمیم اخیر دولت آمریکا متضرر خواهند شد.

منبع:

رویترز

رویترز

رویترز

رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.