۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۴۳۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

تولید محصولات کشاورزی در ترکیه کاهش یافته و منجر به افزایش قیمت این محصولات شده است. مسئولین ترکیه ای قصد دارند به منظور تنظیم بازار داخلی، بخشی از نیاز خود به محصولاتی همچون کشمش و زردآلو را از کشورهای دیگر وارد کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت ترکیه به منظور تنظیم بازار و مدیریت قیمت محصولات موادغذایی در بازار مصرف این کشور تصمیم دارد در مورد تعرفه های وارداتی خود تجدید نظر نماید.

تولیدات کشاورزی ترکیه کاهش می یابد

طبق اعلام مسئولین دولت ترکیه، به دلیل وقوع خشکسالی از سال ۲۰۱۷ میلادی، میزان تولید محصولات زراعی در این کشور کاهش پیدا کرده است. این موضوع باعث افزایش قیمت محصولات در ماه های منتهی به ماه رمضان خواهد شد.

همچنین پیش بینی شده است به دلیل کاهش سطح تولیدات در این کشور صادرات محصولات مزیت دار این کشور نظیر آجیل، زردآلو خشک و کشمش نیز تحت تاثیر قرار بگیرند.

به عنوان مثال طبق اعلام صادرکنندگان ترکیه ای قیمت کشمش در ۲۰ روز گذشته در این کشور از ۴ به ۵.۵ لیر و قیمت زردآلو خشک از ۷ به ۱۲ لیر در هر کیلو رسیده است واین موضوع توان صادراتی ترکیه را در بازارهای هدف از بین خواهد برد.

کاهش بارندگی ها عامل مهم کاهش تولیدات محصولات کشاورزی ترکیه

طبق گزارش مسئولین ترکیه ای کاهش بارندگی ها در اواخر سال ۲۰۱۷ و نیز بارش های نامنظم در اوایل سال جاری علت اصلی کاهش تولیدات کشاورزی و افزایش قیمت این محصولات است.

کارشناسان هواشناسی ترکیه اعلام کرده اند میزان بارش های سال جاری در ۴۴ سال گذشته بی سابقه بوده است که این موضوع برای تنظیم بازار موادغذایی نگران کننده است.

رصد میزان تولید سایر کشور ها در محصولات مورد نیاز ترکیه برای واردات

در همین راستا مسئولین دولتی این کشور برای جبران کاهش سطح تولیدات مواد غذایی مورد نیاز خود در حال رصد تولید سایر کشورها در این محصولات هستند.

آنان با بررسی تولید در کشورهایی نظیر آمریکا، استرالیا و ایران در حال بررسی خرید مایحتاج خود به منظور کنترل بازار داخلی هستند.

تحریم های مالی سد پیش روی ایران برای افزایش صادرات به ترکیه

طبق گزارش کارشناسان ترکیه ای تولید محصولات مورد نیاز این کشور در آمریکا و استرالیا نیز با کاهش جدی مواجه شده است و این دو کشور نمی توانند محصول مورد نیاز ترکیه را به صورت خاص در کشمش و زردآلو فراهم کنند.

در این شرایط ایران یکی از مناسب ترین گزینه ها برای تأمین نیاز ترکیه است. اما کارشناسان این کشور وضعیت تولید ایران در محصولات مورد نیاز خود را رصد کرده اند و در گزارشی اعلام کرده اند: مشکل واردات از ایران تحریم های مالی این کشور است و در این صورت ایران نمی تواند محصولات خود را در بازار ترکیه به فروش برساند.

ضرورت اقدام فعالانه ایران برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به ترکیه

با توجه به تصمیم مسئولین ترکیه برای کاهش تعرفه و تنظیم بازار داخلی این کشور از طریق واردات و همچنین نیاز ایران به فروش محصولات مازاد خود نظیر کشمش، شایسته است تا وزارت جهاد کشاورزی اقدامات لازم را در این زمینه در دستور کار قرار دهد. در این زمینه لازم است علاوه بر رایزنی با مقامات ترکیه ای به منظور افزایش میزان صادرات، شرایط برای نقل و انتقال پول بین دو کشور نیز فراهم گردد.

گفتنی است از جمله مواردی که می تواند باعث افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای مجاور شود، رصد دقیق بازار تولیدی این کشورهاست.

مسلما فرصت پیش رو برای وزارت جهاد کشاورزی که متولی بخش بازرگانی محصولات کشاورزی است می تواند باعث بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی در سال آینده شود.

طبق آمارهای اعلامی در سال زراعی گذشته به طور خاص، ۲۳۰ هزار تن کشمش در کشور تولید شد که از این میزان ظرفیت صادرات بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزارتن از این محصول وجود دارد.

منبع: gazete2023



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.