۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۶۵۹ ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

آمریکا به تازگی قانون کاهش مالیات را اجرایی نموده است. شرکت های حوزه انرژی بزرگ ترین برندگان اجرای این قانون هستند و انتظار می رود در سال های آتی فعالیت این کشورها توسعه بیشتری داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد لایحه مالیاتی که اخیرا توسط رئیس جمهور ترامپ امضا شده است، برای شرکت های آمریکایی سودمند خواهد بود. مطابق با این لایحه، نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش می یابد. اما در این میان شرکت های فعال در حوزه انرژی که از لحاظ تاریخی بار مالیاتی بیشتری نسبت به سایر شرکت ها داشته اند، بیشترین سود را خواهند برد.

نرخ مالیات شرکت های انرژی بالاتر از میانگین آمریکاست

براساس محاسبه انجام شده توسط شرکت MarketWatch، متوسط نرخ مالیات بر درآمد شرکت های حوزه انرژی در ۱۱ سال گذشته ۳۶.۸ درصد بوده است که به مراتب بالاتر از نرخ مالیات ۳۰ درصد برای ۵۰۰ شرکت حاضر در بورس S&P است.

این درحالیست که شرکت هایی که در بالای لیست بخش انرژی قرار دارند، مانند شرکت نفتی Marathon و ConocoPhillips، تقریبا ۵۰ درصد مالیات می پردازند.

دلیل این امر آن است که آن ها پروژه های بین المللی قابل توجهی دارند. این شرکت ها، مالیات های خارجی را متحمل می شوند که در برخی موارد بسیار بیشتر از مالیات های ایالات متحده است. علاوه بر این، آن ها معمولا مجبور به پرداخت مالیات برای استخراج نفت و گاز نیز هستند.

در این میان، کمترین مالیات پرداخت شده توسط شرکت های حوزه انرژی نیز حتی بیشتر از مالیات پرداخت شده توسط شرکت های برتر بورس S&P است.

دو معافیت مالیاتی جدید برای بخش انرژی

با توجه به لایحه مالیاتی جدید ترامپ در آمریکا، شرکت های انرژی دو معافیت مالیاتی عمده دریافت می کنند. اولین معافیت، کاهش چشمگیر نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد است.

اما کاهش نرخ مالیات تنها سود شرکت های حوزه انرژی از قانون جدید نیست. بلکه معافیت دیگری نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است که سرمایه گذای و دارایی های حوزه انرژی را به سرعت افزایش خواهد داد.

هر ساله شرکت ها در سراسر بخش انرژی، میلیاردها دلار برای پروژه های جدید سرمایه گذاری می کنند. به عنوان مثال، اخیرا شرکت Chevron  یک بودجه ۱۸.۳ میلیارد دلاری برای هزینه های مربوط به سرمایه گذاری و اکتشاف در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است. ExxonMobil نیز در سال جاری ۲۲ میلیارد دلار صرف هزینه های سرمایه گذاری کرد.

طبق قوانین مالیاتی فعلی، هزینه های سرمایه گذاری در سالی که انجام شده است، نمی توانند از درآمدهای شرکت در آن سال کسر شوند. اما قانون جدید، این اجازه را می دهد که هزینه های سرمایه گذاری در سال وقوع آن ها، از درآمد های شرکت مربوطه کسر شود. این تغییر علاوه بر اینکه بار مالیاتی را برای بخش انرژی کاهش می دهد، باعث افزایش سرمایه گذاری آن ها در بخش انرژی می شود.

بیشترین سود در حوزه انرژی، متوجه پالایشگاه ها می شود

تمام شرکت های انرژی، از این قانون جدید بهره مند خواهند شد اما پالایشگاه ها بیشترین سود را در این حوزه خواهند داشت. یکی از دلایل افزایش سود برای پالایشگاه ها این است که آن ها در سال های اخیر (در مقایسه با بسیاری از تولید کنندگان نفت و گاز) از درآمد مثبت قبل از مالیات برخوردار بوده اند.

بلومبرگ به تازگی محاسبه کرده است که پالایشگاه Phillips 66 پس از تغییر قانون مالیات، می تواند درآمد خود را در سال آینده ۱۶ درصد افزایش دهد. همچنین پیش بینی می شود درآمدهای پالایشگاه Andeavor به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد.

آماده شدن برای یک مسابقه نفتی

به دلیل افزایش قیمت نفت از ماه آگوست ۲۰۱۷ (مرداد ۹۶)، رقابت میان شرکت های انرژی جهت سرمایه گذاری بیشتر در این بخش، افزایش یافته است.

از آنجایی که قانون مالیاتی جدید تغییراتی در درآمد شرکت های بخش انرژی ایجاد خواهد کرد، انتظارات را برای درآمد بالاتر حوزه انرژی نسبت به شرکت های برتر بورس S&P، بالاتر خواهد برد.

کاهش بار مالیاتی شرکت های حوزه انرژی آمریکا، از طریق افزایش تولید می تواند به کاهش قیمت نفت منجر شود. با اینحال قیمت نفت و گاز، به متغیرهای دیگری نیز وابسته است که باید مورد توجه قرار گیرد. اما انتظار می رود کل بخش انرژی، به خصوص بخش پالایش، به عنوان مهمترین برندگان اصلاحات مالیاتی ظاهر شوند و اثراتی را بر میزان تولید نفت و کاهش قیمت آن داشته باشند.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.