۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۵۹۹ ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

متوقف شدن برنامه خرید اوراق قرضه دولت آمریکا از سوی چین، در کنار اجرایی شدن برنامه کاهش مالیات در آمریکا، مشکلات دولت این کشور در تأمین کسری بودجه را به شدت افزایش داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی طرح دولت آمریکا در زمینه کاهش گسترده نرخ های مالیاتی در این کشور به تصویب کنگره این کشور رسیده است. اجرایی شدن این طرح مشکلات تأمین بودجه دولت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

دولت آمریکا سالانه کسری بودجه قابل توجهی دارد. در چنین شرایطی کاهش نرخ مالیات ها موجب کاهش گسترده درآمدهای دولت آمریکا و در نتیجه افزایش بیش از پیش کسری بودجه خواهد شد. پیش بینی شده است اجرای قانون کاهش مالیات در ده سال آینده بیش از هزار میلیارد دلار از درآمدهای دولت آمریکا بکاهد.

فروش اوراق قرضه روش تأمین کسری بودجه آمریکا

فروش اوراق قرضه یکی از مهم ترین روش های تأمین کسری بودجه دولت آمریکاست. دولت این کشور سالانه فاصله بین درآمدها و مخارج خود را از طریق انتشار اوراق قرضه و فروش آن در بازارهای مربوطه پوشش می دهد.

در حال حاضر بانک مرکزی چین و بانک های مرکزی دیگر کشورهای دنیا از جمله کشورهای عربی جزء خریداران عمده اوراق قرضه دلاری آمریکا محسوب می شوند.

تشدید مشکلات بودجه ای دولت آمریکا با عدم خرید اوراق قرضه توسط چین

در چنین شرایطی کشور چین اعلام کرده است قصد دارد روند خرید اوراق قرضه دولتی از کشور آمریکا را متوقف نماید و یا دست کم از میزان آن بکاهد.

بر اساس گزارشات منتشر شده مقامات دولتی چین اعلام کرده اند قصد دارند برنامه های دولت برای استفاده بهینه از دارایی های خارجی را بازبینی نمایند و روش های مناسب تری از خرید اوراق قرضه دلاری را مورد توجه قرار دهند.

چین در حال حاضر بیش از هزار و دویست میلیارد دلار از دارایی های خارجی خود را به شکل اوراق قرضه دولت آمریکا ذخیره نموده است که در طول یک دهه اخیر بیش از دو برابر شده است.

هدف چین از متوقف نمودن خرید اوراق دلاری صرفا اقتصادی نیست

با اینحال مقامات چینی معتقدند خرید اوراق قرضه آمریکا در شرایط کنونی صرفه اقتصادی قابل توجهی ندارد و از این رو روش مناسبی برای ذخیره دارایی های خارجی این کشور محسوب نمی شود. با اینحال کارشناسان جهانی معتقدند این اقدام چین بیش از آنکه دلیل اقتصادی داشته باشد، به مناسبات سیاسی بین دو کشور مرتبط است.

در ماه های اخیر به دلیل تشدید رویکرد حمایت گرایی دولت آمریکا روابط تجاری آمریکا و چین با چالش اساسی مواجه شده است و آمریکا بارها علیه کالاهای چینی تعرفه های وارداتی بالا وضع نموده است.

چنانچه کشور چین روند خرید اوراق قرضه دولت آمریکا را کند نماید، آمریکا در تأمین کسری بودجه از طریق فروش اوراق قرضه با مشکلات بیشتر مواجه خواهد شد.

افزایش نرخ بهره اوراق قرضه دولتی آمریکا

انتشار خبر عدم تمایل چین به تداوم سیاست خرید اوراق قرضه دولت آمریکا موجب شد در زمان کوتاهی از تقاضای خرید این اوراق کاسته شود و به طبع آن بر نرخ سود انتظاری آن افزوده شود.

در زمان انتشار این خبر نرخ سود اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا به بیش از ۲.۵۸ درصد رسیده است که بیشترین میزان در طول ۱۰ ماه اخیر محسوب می شود.

عدم تمایل چین به خرید اوراق قرضه دولت آمریکا در کوتاه مدت به افزایش نرخ سود اوراق قرضه انتشاری و در نتیجه افزایش هزینه انتشار اوراق برای دولت آمریکا منجر خواهد شد. در بلند مدت این اقدام چین می تواند به مشکلات اساسی تری در نظام تأمین مالی و تأمین بودجه دولت آمریکا منجر شود.

فروش اوراق قرضه های خریداری شده، حرکت آینده چین

در حال حاضر مقامات چینی اعلام کرده اند برنامه خرید اوراق قرضه را محدود خواهند کرد اما کارشناسان اقتصادی آمریکا پیش بینی کرده اند حرکت بعدی چین می تواند فروش اوراق قرضه هایی باشد که پیش از این خریداری نموده است. این اقدام نیز می تواند اثرگذاری قابل توجهی بر کاهش تقاضای خرید اوراق قرضه دولت آمریکا داشته باشد.

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند چین در زمینه عدم خرید و یا فروش اوراق قرضه دولت آمریکا با احتیاط عمل خواهد کرد؛ چراکه این کشور در حال حاضر بیش از هزار و دویست میلیارد دلار در این بازار سرمایه گذاری کرده است و هر اقدامی عجولانه ای می تواند دارایی های این کشور را نیز با مشکل مواجه نماید.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.