۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۰۲۴ ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ دسته: تولید
۰

نجفی منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر لزوم حفظ بازار صادراتی از طریق تثبیت قوانین و مقررات صادرات، گفت: اقدامات دولت با تغییر مقررات صادراتی اعم از تغییر عوارض صادرات و ممنوعیت صادرات برخی کالاها در جهت تنظیم بازار، نباید باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی شود؛ بازار صادراتی به سختی به دست می آید و اختلال در روند صادرات موجب عدم اطمینان صادراتی به ایران می شود.

محمدرضا نجفی منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با تغییرات ناگهانی عوارض صادرات و مقررات صادراتی گفت: به طور کلی برنامه ها و قوانین و مقررات بایستی برای بلند مدت وضع شود و حداقل زمان لازم برای تثبیت برنامه ها و مقررات باید ۵ سال باشد تا فعالان اقتصادی تکلیف خود را بدانند و بتوانند برنامه ریزی کنند.

شوک‌ها و تغییرات ناگهانی قوانین به صادرات صدمه می‌‌زند

نجفی منش افزود: شوک های ناگهانی که از طریق تغییر قوانین و مقررات حاصل می شود، برنامه ریزی را مختل می کند و تغییر روزمره مقررات باعث صدمه خوردن سرمایه گذاری هاست.

وی با اشاره به رویکرد تنظیم بازار از طریق ممنوعیت صادرات گفت: اقدامات دولت با تغییر مقررات صادراتی اعم از تغییر عوارض صادرات و ممنوعیت صادرات برخی کالاها در جهت تنظیم بازار، نباید باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی شود. بازار صادراتی به سختی به دست می آید و اختلال در روند صادرات موجب عدم اطمینان صادراتی به ایران می شود.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با ارائه راهکار این مسئله بیان کرد: با انجام وارداتِ کمبودهای داخلی، می توان هم بازار داخلی را تنظیم کرد و هم بازار صادراتی را از دست نداد. البته نظرها در این باره متفاوت است و برخی بر این نظرند که ابتدا بایستی نیاز داخل را پاسخ داد و سپس به صادرات پرداخت ولی نظر بنده و برخی دیگر این است که ابتدا بایستی نیاز صادرات را برطرف کرد و سپس به نیاز داخل پرداخت.

وی افزود: در صورت تامین نیاز داخل از طریق واردات، بازار صادراتی حفظ خواهد شد.

استفاده از نظرات صاحب نظران در بحث تعیین مصداق خام فروشی

محمدرضا نجفی منش با ذکر نظریات مختلف در بحث خام فروشی گفت: از نظر منطق عاطفی و ملی، با خام فروشی و صادرات کالاهای با ارزش افزوده پایین مخالفت می شود تا زنجیره ارزش در کشور تکمیل شود، اما از نظر منطق بازار صادراتی، در صورت عدم ارائه کالای خام توسط فروشندگان و صادرکنندگان در بازار، تامین کالای خام و مواد اولیه از طریق واردات نیز با چالش و مشکل مواجه می شود.

وی ادامه داد: این موضوع دربردارنده تضاد منافع است. ایجاد تعادل بین این دو نظریه کار مشکلی است. از این رو بهترین راهکار برای حل این مسئله استفاده از نقطه نظرات و مشورت با ذی نفعان و صاحب نظران هر حوزه صنعتی و اتخاذ تصمیم مناسب در مورد وضع عوارض صادراتی و یا ممنوعیت صادرات است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.