۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۱۳۱ ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

مسئولین کشورهای آفریقایی برای توسعه بخش کشاورزی خود پیشنهاد داده اند تا با مشاهد جوانب کامل پیشرفت در بخش کشاورزی هندوستان، از مدل این کشور استفاده نمایند. بر این اساس افزایش حمایت های هوشمندانه دولت از بخش کشاورزی، یکی از راهکارهای تامین امنیت غذایی در کشورهای آفریقایی خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد مسئولان کشورهای آفریقایی در اندیشه الگو برداری از پیشرفت کشاورزی در مناطق مختلف جهان در جهت تامین امنیت غذایی هستند.

به گفته کارشناسان آفریقایی، کشورهای جنوب صحرای آفریقا زمین های حاصل خیزی جهت کشت محصولات کشاورزی و غذایی دارا هستند اما همچنان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وابستگی در مواد غذایی تهدیدی جدی برای امنیت غذایی آفریقا

از دیگر مشکلات بخش کشاورزی آفریقا حتی در صورت کشت زمین های زراعی، مشکلاتی دیگر نظیر آبیاری محدود، مزارع کوچک، کمبود کود و تکنولوژی کشاورزی مانع از تولید مناسب خواهند شد.

به همین خاطر واردات مواد غذایی در آفریقا سالانه به ۳۵ میلیارد دلار رسیده و انتظار می رود در صورتی که کشت مواد غذایی و کشاورزی اصلاح نگردد، این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۱۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

بنابراین مشخص است که بهره وری پایین تولید و افزایش تقاضا برای غذا به دلیل رشد ۳ درصدی جمعیت در این قاره نیاز به تامین مواد غذایی را بیشتر می کند.

الگوبرداری از هندوستان به عنوان تجربه موفق در تامین امنیت غذایی 

یکی از کشورهایی که شرایط مشابهی با بعضی کشورهای آفریقایی دارد، هندوستان است که با برنامه ریزی مشخص توانسته امنیت غذایی خود را در بعضی محصولات غذایی تامین کند.

برنامه تامین امنیت غذایی هند از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و با استفاده از یارانه های دولتی، اصلاح بذر، و به روزرسانی تجهیزات کشاورزی باعث خودکفایی در تولید غلات و سایر دانه های مواد غذایی شده است.

برخی کارشناسان بخش کشاورزی در آفریقا پیشنهاد کرده اند از برخی مدل های حمایتی هندوستان نظیر افزایش حمایت دولت از بخش کشاورزی، سرمایه گذاری در فنآوری آبیاری، و افزایش ضریب مکانیزاسیون در برخی کشورهای این قاره استفاده شود.

اما بررسی تامین امنیت غذایی در هند نشان می دهد این کشور در سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ دچار کمبود مواد غذایی شدید شده و از این زمان انقلابی موسوم به «انقلاب سبز» در این کشور آغاز شده است.

برنامه های مهم هندوستان در تامین امنیت غذایی

مسئولین دولتی هند ابتدا سهم بودجه دولتی در بخش کشاورزی را افزایش داده و سپس در جهت کاهش وابستگی غذایی به واردات در سال ۱۹۶۱ و در برنامه سوم پنجساله خود در جهت افزایش بهره وری کشاورزی، سیاست های خود را در سرزمین های محدود پیگیری کردند.

همچنین در جهت افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی، دولت این کشور بر مدرنیزاسیون بخش کشاورزی تاکید ویژه ای داشته و کود و حشره کش ها را به راحتی در دسترس کشاورزان این کشور قرار می داد.

همچنین نباید از پشتیبانی نهادی دولت در زمینه محدود کردن واردات، تحقیق و توسعه برای تولید مختلف دانه ها و تامین و تجهیز آبیاری غافل شد.

بخش ویژه دیگر حمایت های دولت، مدیریت بازار محصولات تولیدی و افزایش اعتبار این بازارها در مقابل نمونه های خارجی بود که کلید موفقیت انقلاب سبز در این شبه قاره می باشد.

البته هند همچنان در برخی از مواد غذایی و زراعی وابستگی دارد، به همین منظور نخست وزیر هندوستان خواستار انقلاب سبز دوم در این کشور برای تامین کامل امنیت غذایی شده است.

اجرای مدل ۳ گانه در جهت پیشرفت بخش کشاورزی در قاره آفریقا تحت حمایت دولت

به همین منظور مسئولین کشورهای آفریقایی برای توسعه بخش کشاورزی خود پیشنهاد داده اند تا با مشاهد جوانب کامل پیشرفت در بخش کشاورزی هندوستان، از مدل ۳ گانه جهت توسعه استفاده نمایند.

طبق این مدل ۳ گانه تکنولوژی مناسب، سازگار و مقرون به صرفه کردن تجهیزات آبیاری و افزایش حمایت های هوشمندانه دولت از بخش کشاورزی می تواند عامل تامین امنیت غذایی کشورهای آفریقایی با استفاده از الگوی هندوستان شود.

منبع: farmers weekly



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.