۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۳۷۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ دسته: انرژی نام نویسنده: عرفان درودگر
۰

از سال ۲۰۱۹ بانک جهانی در پاسخ به تغییرات اقلیمی دیگر هیچ پروژه بالادستی نفت و گاز را تأمین مالی نخواهد کرد. این تصمیم نشان دهنده آن است که این توافق از قدرت اجرایی لازم برخوردار بوده و می تواند در مسیر رشد کشورهای در حال توسعه همچون ایران مانع ایجاد کند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک جهانی اعلام کرد که در راستای تغییرات اقلیمی، از ابتدای سال ۲۰۱۹ دیگر تامین مالی برای پروژه های بالادستی نفت و گاز انجام نخواهد داد. این بانک همچنین اعلام کرد که قصد دارد از اقتصاد کم کربن و حرکت به سمت انرژی های پاک حمایت کند.

این موسسه مالی بین‌المللی در اجلاس آب‌ و هوایی پاریس که به مناسبت دومین سالگرد توافق پاریس برگزار شد، اعلام کرد که به عنوان یک نهاد توسعه جهانی چند وجهی به دنبال تغییر فعالیت‌های خود در واکنش به دنیایی است که به سرعت در حال تغییر است.

بر اساس اعلام بانک جهانی، این موسسه مالی ۲۸ درصد از وام های خود را تا سال ۲۰۲۰ به سرمایه گذاری در توسعه انرژی پاک و مبارزه با تغییرات اقلیم اختصاص خواهد داد.

مقامات انگلیسی نیز اعلام کردند که شش بانک بزرگ این کشور از جمله Lloyds ،Barclays ،HSBC ،Royal بانک اسکاتلند،  Santander و Standard Chartered نیز قصد انجام تصمیم مشابه تصمیم بانک جهانی را دارند.

طبق اعلام بانک جهانی، تنها در شرایطی بسیار استثنایی از سرمایه گذاری در این زمینه حمایت خواهند کرد که این کار در مناطق بسیار فقیر انجام شده و در عین حال که منجر به دسترسی فقرا به انرژی می شود، مفاد معاهده پاریس که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید را نیز رعایت کند.

توافق پاریس قدرت اجرایی دارد

از جمله سوالاتی که همواره پیرامون «توافق پاریس» مطرح بوده است، بحث فراگیری آن در بین کشورها و شرکت های فعال در حوزه انرژی و همچنین قدرت اثرگذاری آن است. تصمیمی همچون تصمیم بانک جهانی مبنی بر قطع تامین مالی پروژه های بالادستی نفت و گاز از سال ۲۰۱۹ و اختصاص ۲۸ درصد از منابع مالی خود به مبارزه با تغییرات اقلیم، از جمله موضوعاتی است که نشان دهنده قدرت این توافق است.

چندی پیش در ماه ژوئن دونالد ترامپ ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که از این توافق خارج می شود. آن زمان سوالاتی درباره پایدار بودن یا از میان رفتن توافق پاریس به وجود آمد ولی با پایبندی سایر کشورها به این توافق، طبق خبری که در بالا ذکر شد تصمیم بانک جهانی در راستای حمایت از توافق پاریس است.

در پی حمایت بانک های بزرگ از انرژی پاک و مبارزه با تغییر اقلیم، این احتمال وجود دارد که در آینده ای نزدیک، سایر موسسات مالی نیز از سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز جلوگیری کنند. سپس انتظار آن می رود که این موج به شرکت های فعال در زمینه نفت و گاز برسد و آنها نیز از سرمایه گذاری خود در این بخش بکاهند.

اجرای توافق پاریس توسعه اقتصادی ایران را با چالش مواجه می کند

اخیرا برخی از شرکت های بزرگ نفتی اعلام کردند که قصد سرمایه گذاری در انرژی های پاک را دارند. از نمونه های آن می‌توان به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری شل در انرژی خورشیدی، و همچنین سرمایه گذاری های آرامکو در زمینه انرژی های تجدید پذیر اشاره کرد.

اگر شرکت های معتبر نفتی به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کنند، کشوری نظیر ایران که برای انجام فعالیت های نفتی خود نیازمند سرمایه گذاری خارجی در این بخش است، در آینده با مشکلات عظیمی روبرو خواهد شد.

مشکل وقتی پیچیده تر می شود که توافق پاریس و عملکرد کشورها در عمل به تعهداتشان ذیل این توافق به مبنایی برای اختصاص حمایت های مالی موسسات مالی و مبنایی برای تصمیم گیری شرکت های بزرگ نفتی برای آغاز یا ادامه همکاری با کشورها تبدیل شود.

به همین دلیل است که تهیه سند تعهدی (INDC) معقول که تعهدات ایران در آن زیاد نباشد و هیئت اجرایی توافق پاریس به سادگی نتواند بر اساس آن سند ایران را به نقض تعهداتش متهم کند، لازمه الحاق به توافق پاریس است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.