۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۵۵۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

لزوم ایجاد تحول در سیستم مالی جهانی سبب حرکت کشورها به سمت نوآوری شده است. یکی از این نوآوری ها سیستم پرداخت CIPS چین است که توانسته است نیاز این کشور به سوئیفت را کاهش دهد و توسط سایر کشورها نیز مورد استقبال قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد اغلب مردم بر این عقیده‌اند که در سیستم مالی بین المللی به اندازه کافی نوآوری وجود ندارد. با این حال اخیرا پیشرفت‌هایی در حال شکل‌گیری است که به خوبی می‌توان در عرصه مالی از آن‌ها استفاده کرد.

سیستم پرداخت چین نوآوری در سیستم مالی جهانی

از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به شبکه مالی CIPS اشاره کرد که به منظور بهره‌برداری در پرداخت‌های بین بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. CIPS یک سیستم پرداخت و تسویه معاملات است که توسط بانک مرکزی چین به عنوان جایگزینی برای سوئیفت طراحی شده است.

هدف از راه اندازی این سیستم ارائه خدمات ایمن، آسان و کارآمد به مؤسسات مالی بین المللی و بانک‌های فراساحلی چینی جهت انجام معاملات مبتنی بر یوآن است. فراگیر شدن این شبکه مالی می‌تواند پیامدهای متعددی را برای سیستم سوئیفت در دنیای غرب داشته باشد.

سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی یا CIPS بدون نیاز به استفاده از سیستم‌های پرداختی غرب و با تسهیل مبادلات مالی میان کشورهای مختلف، کل شبکه مبادلات فرامرزی پرداخت شده توسط یوآن در تجارت با تمام شرکاء را انجام می‌دهد. کشور چین در این پرداخت‌ها یکی از طرفین مبادلات است.

رقابت CIPS وسوئیفت

توسعه سیستم CIPS از چندین سال پیش آغاز شده است. فاز اول این سیستم در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. در ابتدای پروژه راه اندازی CIPS، این سیستم حدود ۱۹ بانک چینی و خارجی و ۱۷۶ مشارکت کننده غیر مستقیم از ۶ کشور مختلف را شامل می شد. در آن زمان راه اندازی این سیستم راهکاری برای روسیه و چین جهت ایجاد سیستم پرداخت رقیب سوئیفت قلمداد شد.

با این حال لزوما هدف جایگزینی کامل با سوئیفت نبود؛ چراکه این سیستم تفاهم‌نامه‌ای نیز با سوئیفت در سال ۲۰۱۶ امضاء کرده است. این بدین معنی بود که سیستم CIPS موازی با سوئیفت فعالیت خواهد کرد و با سایر پلتفرم‌های مختلف برای پرداخت سازگار است.

البته لازم به ذکر است که قبلا دلیلی برای رقابت سوئیفت و CIPS وجود نداشت، اما در حال حاضر شرایط سیاسی به گونه‌ای است که امکان رقابت و حتی جایگزینی کامل شکل گرفته است. به عنوان مثال آمریکا اخیرا چین را به دلیل فعالیت‌های ضد دلاری‌اش تهدید به تحریم سوئیفت کرده است.

بین المللی شدن یوآن از طریق CIPS

با گذشت دو سال از رونمایی فاز اول CIPS، فاز دوم این سیستم نیز در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. به گفته مسئولین کشور چین، راه اندازی فاز دوم سیستم پرداخت بانکی بین المللی سبب تقویت و گسترش مراکز مالی بین المللی در شانگهای و بین المللی شدن هرچه بیشتر یوآن خواهد شد.

گسترش روزافزون کشورهای استفاده کننده از سیستم CIPS

در حال حاضر استقبال کشورها از سیستم CIPS در حال افزایش است. به عنوان مثال در ماه های اخیر ۱۴ بانک ژاپنی نیز به سامانه پیام رسان چین متصل شده‌اند و درحال حاضر بدون نیاز به دلار و سامانه پیام‌رسان سوئیفت، نقل و انتقال پول بین ژاپن و چین را انجام می‌دهند.

تا پایان ماه می ۲۰۱۷، استفاده‌کنندگان مستقیم از CIPS با میزان پرداخت‌های بالا، به تعداد ۲۸ کاربر رسیده است. همچنین تعداد استفاده کنندگان غیر مستقیم از این سیستم نیز به عدد ۵۷۴ کاربر رسیده است. در حال حاضر این سیستم ۸۵ کشور و منطقه را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش قرار داده است.

پیش‌بینی می شود سامانه پیام رسان چین در آینده‌ای نزدیک جایگزین سوئیفت شود و این کشور تمامی مبادلات خود با کشورهای طرف تجاری‌اش را از طریق این سیستم انجام دهد.

برگرفته از: مرکل نیوز، چاینادیلی و دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.