۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۵۷۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کیانی راد معاون ارزی سابق بانک مرکزی در رابطه با حذف دلار و استفاده از ارزهای جایگزین، گفت: می توان پیام رسانی مبادلات مالی ایران با طرفین تجاری را با طراحی سامانه موازی سوئیفت انجام داد که در این صورت، امکان رصد و دخالت آمریکا بر فعالیت های ارزی کشور کاهش می باید.

مینو کیانی راد معاون ارزی سابق بانک مرکزی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با بحث اثر حذف دلار از ثبت سفارش و مبادلات تجاری ایران گفت: حذف دلار باعث کاهش اثرگذاری تحریم های آمریکا می شود، چراکه مبادلات ایران از کانال دلار رصد می شود.

وی افزود: همچنین می توان در کنار حذف دلار، سامانه یا بسترهای لازم ارتباطاتی جهت پیام رسان مالی مبادلات را در همکاری با کشورهای طرف تجاری طراحی نمود تا در کنار حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی، مبادلات را نیز بر بستر پیام رسان هایی که تحت نظارت آمریکا نیست، انجام داد.

کیانی راد گفت: در حال حاضر بانک مرکزی ایران از سال ۱۳۹۰ سیستم سپام را به عنوان یک سیستم پیام رسان موازی با سوئیفت طراحی نموده است.

وی در ادامه گفت: از طرفی می توان با کشورهای طرف تجاری یا کشورهای همسایه نیز سیستم پیام رسان موازی سوئیفت طراحی نمود که مزیت این اقدام، این است که همکاری سایر کشورها نیز باعث اثربخشی بیشتر کار می شود.

چین و روسیه پیام رسان موازی راه اندازی کردند

معاون سابق ارزی بانک مرکزی گفت: کشورهایی از قبیل روسیه و چین نیز سیستم موازی با سوئیفت مخصوص خود را طراحی نموده اند تا مبادلاتشان با طرفین تجاری خود را بر بستر این سیستم ها انجام دهند.

وی در ادامه گفت: فرآیند همراهی کشورها با طرح راه اندازی پیام رسان مالی موازی سوئیفت باید از کشورهایی که در اولویت هستند آغاز شود و رفته رفته به دامنه فعالیت ها و تعداد کشورهای عضو افزوده شود. از طرفی نیز به دلیل تلاش های بازدارنده آمریکا باید با ایجاد جذابیت های لازم کشورها را جهت همکاری در این زمینه ترغیب نمود.

کیانی راد ادامه داد: کشورهای عضو گروه بریکس نمونه ای است که اقدامات مشابه را انجام داده اند، ایران و سایر کشورهای هم گروه و هماهنگ منطقه نیز می توانند اقدامات مشابهی را انجام دهند.

وی در پایان گفت: در صورتی که این اقدامات صورت پذیرد امکان رصد و دخالت آمریکا نیز از بین می رود و فشار ناشی از تحریم های اعمال شده نیز تا حد زیادی کاهش می یابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.