۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۱۳۱ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۱

با خروج آمریکا از برجام، وزارت خزانه داری این کشور برنامه های تحریمی جدیدی علیه ایران منتشر کرده است که قرار است در دوره های ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه اعمال شوند. بر اساس این برنامه قطع دسترسی ایران به چرخه مبادلات دلاری جهانی و نظام پیام رسان سوئیفت دو برگ برنده اصلی آمریکا در دور جدید تحریم ها علیه ایران است.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و دستورالعمل هایی نیز جهت اعمال دوباره تحریم های هسته ای و همچین تحریم های جدید بر علیه ایران را امضا نمود. طبق دستورالعمل های اعلامی ترامپ سازمان ها و شرکت ها باید طی دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه فعالیت های خود با ایران را به پایان برسانند.

تکیه دوباره آمریکا بر اعمال تحریم های مالی

این تحریم ها که بعد از اتمام دوره های مذکور اعمال خواهند شد شامل بخش های متعددی از قبیل تحریم های مالی، تحریم های نفتی، کشتیرانی، خودرو و غیره است. یکی از مهمترین تحریم ها که از گذشته مورد تأکید آمریکا بوده و مشکلاتی را برای ارتباطات مالی و تجاری بین المللی ایران به وجود آورده است، تحریم های مربوط به نقل و انتقال پول و همچنین پیام رسانی این مبادلات است.

آمریکا اعلام کرده است که تحریم های مربوط به فعالیت های خدماتی مالی را بار دیگر، پس از پایان مهلت ۹۰ روزه و در تاریخ ۶ اوت ۲۰۱۸ اعمال خواهد کرد. تحریم های خرید یا استفاده از اسکناس دلار توسط ایران؛ تحریم های مربوط به تجارت طلا یا سایر فلزات گرانبها؛ تحریم های مربوط به معاملات قابل توجه مربوط به خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری میزان قابل توجهی از وجوه یا حساب های ایرانی در قلمرو خارج از ایران، مواردی هستند که در پایان دوره ۹۰ روزه اعمال خواهند شد.

علاوه بر این آمریکا به طور صریح اعلام کرده است تحریم های مربوط به ارائه خدمات پیام رسانی مالی به بانک مرکزی ایران و برخی مؤسسات ایرانی را نیز در پایان دوره ۱۸۰ روزه اعمال خواهد کرد.

ایجاد مانع بر سر انتقال وجه هدف اصلی تحریم های مالی

ماهیت تحریم های مالی ایجاد مانع بر سر جریان انتقال سرمایه و سایر اشکال انتقال وجه است و در صورتی که دسترسی کشوری به معاملات دلاری و پیام رسانی مالی بین المللی قطع شود، امکان انجام تجارت بین‌المللی برای آن بسیار سخت خواهد شد.

البته هرچند که بعد از برجام نیز این تحریم ها به طور کامل رفع نشده بود و گشایش آنچنانی در مبادلات و تجارت بین المللی ایران ایجاد نکرده بود اما قطع دسترسی کامل و همچنین اعمال تحریم های جدید در مسیر مبادلات مالی ایران، اثرات نامطلوبی را بر بازار ارز و تجارت و معاملات بین المللی ایران خواهد گذاشت.

با اقدامات اخیر رئیس جمهور آمریکا کاملا آشکار شده است که تحریم های مالی نقطه اصلی اشراف آمریکا به منظور اعمال فشار بر ایران است؛ و در این راستا نه تنها از تحریم های سابق دوباره استفاده می کند بلکه از تحریم ‌های جدیدی از قبیل کاتسا نیز بهره خواهد برد.

سوئیفت و نظام دلاری نقاط اصلی اثرگذاری تحریم های آمریکا

دو عنصر کلیدی که در زمان اعمال تحریم مالی علیه ایران مشکلات فراوانی را برای معاملات بین‌المللی و نقل و انتقالات تجاری ایجاد کردند و اکنون دوباره از آن استفاده خواهد شد، جلوگیری از انتقال پیام های مالی و تسویه معاملات دلاری است. در سری جدید تحریم ها نیز به این دو نکته تکیه شده است و مقرر شده است تا با شدت بیشتری این محدودیت ها اعمال شود.

این اقدامات تنها گوشه ای از فعالیت های وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران است و نشان می دهد که این وزارتخانه تا چه حد برای اثرگذاری تحریم ها علیه ایران تلاش می نماید. اما با اینحال بانک مرکزی ایران به عنوان خط مقدم مقابله با تحریم های آمریکا هیچ گونه اقدام مؤثری انجام نداده است.

لزوم جدیت در عملیاتی کردن پیمان پولی و جایگزین سوئیفت

برای مثال رئیس بانک مرکزی به عنوان نهادی که باید در این جنگ اقتصادی و فشارهای پی در پی که اقتصاد ایران را در نهایت تحت تاثیر قرار می دهد، اثرگذار باشد، بارها از هدفگذاری برای بازگشتن به شرایط قبل از تحریم ها سخن گفت؛ شرایطی که کارشناسان معتقد بودند هیچگاه محقق نمی شود.

در مقابل بانک مرکزی می توانست با اقدامات متعدد از جمله انعقاد پیمان پولی و اجرای آن و همچنین طراحی پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت، در جهت بی اثر کردن تحریم ها و تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

در شرایط فعلی ضروری است بانک مرکزی ایران یک اداره یا نهاد تخصصی برای مقابله با تحریم های مالی وزرات خزانه داری آمریکا ایجاد نماید که به طور تخصصی و با تمرکز ویژه، بحث بی اثر کردن تحریم ها را پیگیری نماید.

برگرفته از: treasury.gov

  1. ما هم کماکان منتظریم بانک مرکزی یک اقدامی بکند!

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.