۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۸۷۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ دسته: تولید
۰

هدف دولت بریتانیا در سند استراتژی صنعتی، رفع موانع و کمک به صنایع این کشور است. بریتانیا در این سند بر بخش هایی همچون صنعت خودروسازی و بخش ساختمان متمرکز شده و آنها را به عنوان اولویت خود تعیین کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بریتانیا به تازگی سندی را به عنوان استراتژی صنعتی منتشر نموده است. هدف دولت بریتانیا از ارائه این سند تعیین نقشه راه صنایع و ایفای نقش فرماندهی و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های اقتصادی در حوزه صنعت است.

در همین راستا ترزا می نخست وزیر بریتانیا بعد از انتشار استراتژی صنعتی در سخنانی گفته است: «هدف اصلی از انتشار استراتژی صنعتی کمک به بخش خصوصی و رفع موانع آن ها در راستای تحقق اهداف و همچنین بهبود بهره وری تولیدکنندگان داخلی است. غلبه بر مشکلات احتمالی که درپی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای شرکت های داخلی ایجاد می شود یکی از اهداف اصلی این سند سیاستی است.»

دولت کنونی برتانیا پیش از این و در اوایل سال جاری میلادی از ضرورت تدوین یک سند استراتژی صنعتی سخن به میان آورده بود. در واقع دولت بریتانیا از آن زمان اعلام کرده است راهکار مقابله با مشکلات احتمالی ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، حمایت از صنایع داخلی با تدوین استراتژی صنعتی است.

این در حالیست که کشور بریتانیا از زمان روی کار آمدن مارگارت تاچر در دهه ۱۹۸۰ میلادی تا به حال سندی با عنوان استراتژی صنعتی منتشر نکرده است و این برای اولین بار در طول ۳۰ سال اخیر است که دولت بریتانیا اقدام به انتشار چنین سندی می نماید.

در استراتژی صنعتی بریتانیا بخش هایی که از نظر دولت دارای اولویت هستند مشخص شده اند. بخش هایی همچون ساختمان، صنعت خودروسازی و هوش مصنوعی از جمله صنایعی هستند که در استراتژی صنعتی دولت بریتانیا بر روی آن ها تمرکز شده است.

کارشناسان کشور بریتانیا معتقدند این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای مشابه دانشگاه ها و مراکز تحقیق و توسعه قدرتمندی دارد و از این رو می تواند با متمرکز کردن و جهت دهی به تحقیقات خود در بخش های خاص صنعتی به دستاورهای مناسبی دست یابد.

علاوه بر این کشور بریتانیا در حوزه هایی همچون خدمات مالی، تولیدات کارخانه ای پیشرفته، نوآوری، صنعت ساختمان و صنعت خودروسازی جزء کشورهای پیشرو در جهان است و می تواند با تدوین استراتژی صنعتی مناسب در این حوزه ها جایگاه جهانی خود را تقویت نماید.

منبع: ایندیپندنت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.