۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۶۶۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ دسته: دولت و حکمرانی، سیاست صنعتی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت محافظه کار بریتانیا که همواره از سوی منتقدان به کاهش بیش از حد نقش دولت در اقتصاد متهم می شود به تازگی اقدام به انتشار «استراتژی جامع صنعتی» نموده است که نشان از اهمیت و نقش گسترده دولت در «فرماندهی و ایجاد هماهنگی» بین فعالیت های اقتصادی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت بریتانیا به تازگی اقدام به انتشار «استراتژی جامع صنعتی» نموده است. دولت بریتانیا در قالب استراتژی جامع صنعتی اولویت های پیش روی صنعت این کشور را مشخص کرده و نقشه راهی برای رسیدن به وضعیت مطلوب ترسیم نموده است.

انتشار استراتژی جامع صنعتی نشان از پذیرش نقش گسترده دولت دارد

دولت بریتانیا در حال حاضر در اختیار حزب محافظه کار قرار دارد. سران این حزب عمدتا تفکرات لیبرالی دارند و از طرفداران بازار آزاد محسوب می شوند.

از این رو اقدام دولت محافظه کار در انتشار استراتژی جامع صنعتی نشان می دهد که در این کشور نقش گسترده دولت در توسعه اقتصادی حتی از سوی طرفداران بازار آزاد نیز مورد پذیرش قرار گرفته است.

نقش دولت فرماندهی و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های اقتصادی است

مخالفان نظریه بازار آزاد معتقدند دولت ها نقشی کلیدی در «فرماندهی و ایجاد هماهنگی» بین فعالیت های اقتصادی به عهده دارند که انتشار اسنادی همچون استراتژی جامع صنعتی در راستای انجام این وظیفه از سوی دولت انجام می گیرد.

به همین دلیل مخالفان دولت بریتانیا اقدام دولت ترزا می در انتشار استراتژی جامع صنعتی را به طور گسترده مورد تحسین قرار داده اند و آن را گامی مناسب در راستای کنار گذاشتن سیاست های لیبرال و بازار آزاد از سوی دولت دانسته اند.

طرفداران بازار آزاد نقش فرماندهی دولت را قبول ندارند

پذیرش و اجرای نقش فرماندهی و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های اقتصادی از سوی دولت یکی از اصول سیاستگذاری موفق در اقتصاد است.

با اینحال طرفداران بازار آزاد این اصل اقتصادی را قبول ندارند و معتقدند وضعیت اقتصاد کشورها زمانی بهینه می شود که دولت مگر در برخی موارد خاص اقدامی انجام ندهد و بازیگران عرصه اقتصاد را «آزاد» بگذارد. آن ها معتقدند دولت زمانی بیشترین سود را به اقتصاد می رساند که کمترین اقدامات را انجام دهد.

اجرای سیاست های بازار آزاد در بریتانیا با شکست مواجه شده است

در طول سال های اخیر دولت های کشور بریتانیا عمدتا بر اساس اصول بازار آزاد عمل کرده اند و تلاش نموده اند اثرگذاری دولت در فعالیت های اقتصادی را به حداقل برسانند.

اما در زمان حاضر مشخص شده است این روش با شکست مواجه شده است. اکنون مشخص است که اقتصاد بریتانیا تقریبا در تمامی بخش های کلیدی عملکرد مناسبی ندارد. عملکرد نا مناسب اقتصاد بریتانیا به وضوح نشان دهنده ضرورت تغییر در نقش دولت این کشور در اقتصاد است و انتشار استراتژی جامع صنعتی گامی مهم در این راستا محسوب می شود.

کاهش سرمایه گذاری در بخش های کلیدی اقتصاد نتیجه رها کردن اقتصاد از سوی دولت

از نظر اصول اقتصادی به سادگی قابل اثبات است برای افزایش سرمایه گذاری در بخش های کلیدی اقتصاد لازم است دولت نقشی محوری ایفا نماید چراکه اگر دولت اقتصاد را به حال خود رها کند، بخش خصوصی انگیزه ای برای افزایش میزان سرمایه گذاری در این بخش های کلیدی ندارد. اجرای سیاست های لیبرال در کشور بریتانیا به خوبی این واقعیت قابل اثبات اقتصادی را نشان داده است.

به طور مثال در حال حاضر به دنبال اجرای سیاست های لیبرالی و بازار آزاد، میزان سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه در کشور بریتانیا از دیگر کشورهای همتراز به مراتب پایین تر است. میزان بهره وری و تراز تجاری بریتانیا نیز وضعیت مطلوبی ندارند. در چنین شرایطی طرفداران بازار آزاد حتی در مقام نظری نیز پاسخی برای رفع این شبهه ندارند.

این حقایق نشان می دهد لازم است دولت نقش گسترده ای در اقتصاد داشته باشد و اسنادی همچون استراتژی جامع صنعتی برای هر کشوری لازم و ضروری است.

انتشار استراتژی جامع صنعتی گام اول دولت است که نیاز به تکمیل دارد

انتشار استراتژی توسعه صنعتی به طور گسترده ای مورد استقبال فعالان کسب و کار بریتانیا قرار گرفته است و مردم امیدوارند در ادامه نیز دولت این کشور نقشی فعال در پایه گذاری روند رشد و راهنمایی بخش خصوصی داشته باشد.

استراتژی جامع صنعتی سندی بالادستی برای مشخص کردن اهداف و مسیر رشد اقتصادی کشور در حوزه صنایع است و با حوزه اجرایی فاصله زیادی دارد. از این رو انتظار می رود دولت در گام های بعدی اسنادی اجرایی و مطابق با استراتژی جامع صنعتی تدوین نماید و گام های تکمیلی را در راستای ایفای نقش فرماندهی و ایجاد هماهنگی در بین فعالیت های اقتصادی بردارد.

منبع: گاردین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.