۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۶۷۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷ دسته: کشاورزی
۰

برخی منتقدین طرح خرید تضمینی گندم معتقدند کیفیت گندم های خریداری شده پایین است؛ اما به گفته رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران، چنین ادعایی صحت ندارد و این طرح موجب افزایش کیفیت گندم های تولیدی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در چند ماه اخیر کش و قوس های فراوانی در رابطه با قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی و گندم در کشور ایجاد شده است.

عده ای معتقدند گندم های تولید شده در داخل کشور نسبت به نمونه های خارجی دارای کیفیت کمتر و قیمت بالاتری هستند و این موضوع منجر به افزایش فشارهای مالی به دولت شده است.

اما طبق گفته ی معاون وزیر جهاد کشاورزی کیفیت گندم های تولید داخل دارای کیفیت بالاتری در مقایسه با نمونه های وارداتی هستند؛ لذا توجه به حل مشکلات این بخش باید جزو اولویت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی باشد.

شیوه خرید تضمینی گندم، کشاورزان را به افزایش کیفیت تشویق می کند

در این راستا ۹ آذر ماه ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران با بیان اینکه دولت نرخ خرید گندم را در سال زراعی ۹۵-۹۶ برحسب ۴ درصد افت غیر مفید (علف هرز، سنگ، کلوخ) و ۴ درصد افت مفید (شکستگی گندم) ۱۳۰۰ تومان تعیین کرده بود، گفت: جدول ماتریسی وزارت جهاد، کشاورزان را به تولید گندم کیفی و عاری از مواد خارجی تشویق می کند و در صورت بی توجهی، از قیمت گندم کاسته خواهد شد.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران یادآور شد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری خودکفایی محصولات استراتژیک نظیر گندم امری ضروری است و به اظهارات غیر کارشناسی مبنی بر نرخ پایین قیمت گندم خارجی نسبت به مشابه داخلی، بی کیفیتی گندم تولید داخل و اختلاط آن با خاک نباید توجه کرد.[۱]

دستاورد برزگ دولت در بخش کشاورزی با اجرای صحیح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی 

دولت با تولید ۲۰ میلیون تن گندم در دو سال گذشته علاوه بر تامین امنیت غذایی توانست از جمعیت بیکاران روستایی کاسته و از افزایش فقر مردم در این مناطق و در نتیجه مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری کند، بنابراین نیاز است تا برنامه های موفق خود در این حوزه را بدون توجه به حواشی ادامه دهد.

مسلما اجرای صحیح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی در برهه ی فعلی برنامه ی مناسبی برای ادامه روند مناسب دولت در خودکفایی تولید گندم و تامین امنیت غذایی است.

پس از تأخیر ۷۰ روزه و عدم اعلام نرخ خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی و گندم، از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان دولتی انتظار می رود نسبت به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم سالانه و اعلام هر چه سریع تر آن در جلسه آتی شورای اقتصاد اقدام نمایند تا مشکلات کشاورزان برطرف شده و به دستاورد دولت در خودکفایی گندم خدشه ای وارد نشود.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر: ۶۳۴۱۵۷۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.