۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۵۳۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ دسته: کشاورزی
۰

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان با اشاره به واردات ۱۶ هزارتنی ماهی تیلاپیا به کشور گفت: اکنون بازار مناسبی برای این ماهی در کشور ایجاد شده که بهترین شرایط را برای تولید آن فراهم کرده است.

علی اکبر خدایی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: واردکنندگانی که شروع به واردات ماهی تیلاپیا کردند خدمت بزرگی به کشور نمودند زیرا ماهی تیلاپیا به ایران معرفی شد.

همزمان با تولید ماهی تیلاپیا به کشور واردات آن کاهش می یابد

وی افزود: این واردکنندگان ماهی ای را به مردم معرفی کردند که زمینه تولیدش در کشور وجود داشت و حالا تقاضا برای مصرف آن در کشور زیاد شده است، ان شاء الله بزودی تولیدش نیز در کشور شروع خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان گفت: همزمان با شروع تولید ماهی تیلاپیا در کشور اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان آبزیان برنامه تنظیم و کاهش واردات تیلاپیا را انجام می دهد و زمینه های این کار هم اکنون در حال انجام است.

خدایی با اشاره به بازار مناسب ماهی تیلاپیا در کشور گفت: در پرورش و تولید ماهی تیلاپیا بر خلاف سایر گونه های پرورشی در ایران، ابتدا بازارش از طریق واردات فراهم شده و اکنون بهترین موقعیت برای تولید آن در کشور ایجاد شده است.

مخالفین تیلاپیا صدق گفتار خود را ثابت کنند

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در پاسخ به شایعات اخیر در مورد تیلاپیا گفت: اگر کسی به دروغ مدعی وجود آقازاده در واردات تیلاپیا است، صدق گفتارش را ثابت کند البته به نظر من این سخنان صرفا جوسازی برعلیه تولید ملی تیلاپیا و جلوگیری از اشتغالزایی در کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مخالفین تولید ماهی تیلاپیا چند گروه هستند که مهم ترین آنها متاسفانه تولیدکنندگان ماهیان گرمابی و سردآبی هستند زیرا این تولیدکنندگان فکر می کنند اگر تولید ماهی تیلاپیا در کشور آزاد شود تمام بازار را تصاحب خواهد کرد.

خدایی با بیان اینکه پیشنهاد من به این دوستان حرکت به سمت تولید رقابتی ماهی است، گفت: ما نباید با منع تولید ماهیان دیگر به هر قیمتی مردم را مجبور به مصرف ماهی قزل آلا و کپور کنیم.

تنها ۱۶ هزار تن ماهی تیلاپیا به کشور وارد می شود

وی در خصوص میزان واردات تیلاپیا گفت: آمار رسمی واردات ماهی تیلاپیا به ایران حدود ۱۶ هزار تن می باشد که عمدتا از چین و اندکی هم از امارات وارد شده است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با بیان اینکه اخیرا خیلی از مخالفین تولید ماهی تیلاپیا بحث قاچاق این ماهی به کشور را علم کرده و واردات آن را ۱۰۰ هزار تن بیان کرده اند، گفت: باید بگویم ماهی چیزی نیست که بتوانیم از طریق کولبری آن را به صورت قاچاق وارد کنیم؛ اگر چنین رقمی از طریق قاچاق وارد می شد حتما در بازار کشور نمود داشت.

وی در انتها گفت: بزرگترین وارد کننده ماهی تیلاپیا شرکت شیلات خلیج فارس نوین است که برای هزینه های سربار محصولات دیگر خود، به فراوری این ماهی می پردازد و تنها بخش کوچکی از شرکت به امر واردات ماهی تیلاپیا مشغول است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.