۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۹۰۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ دسته: کشاورزی
۰

ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: دولت ادعا می‌کند که قیمت گندم وارداتی از داخلی ارزان‌تر است؛ اما این ارزان تر بودن درشرایط سرکوب قیمتی دلار رخ داده است در حالی که با احتساب قیمت واقعی دلار، قیمت گندم وارداتی به مراتب بیشتر از گندم تولید داخل است.

به گزارش مسیر اقتصاد با توجه به شروع فصل کشت پائیزه گندم، کشاورزان گندم کار کشور همچنان منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی محصول خود از طرف دولت هستند.

طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دولت باید در پایان شهریورماه هرسال بنابر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم را به اطلاع کشاورزان برساند.

قیمت پایین گندم خارجی دلیل سازمان برنامه و بودجه برای مخالفت با افزایش قیمت تضمینی گندم

اما طی سال جاری علیرغم گذشت حدود ۴۰ روز از زمان اعلام نرخ خریدهای تضمینی، این نرخ ها توسط دولت اعلام نشده است و طبق شنیده ها مسئولین سازمان برنامه و بودجه و  وزارت جهاد کشاورزی در مورد تعیین نرخ خریدهای سال آینده به توافق نرسیده اند.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، سازمان برنامه و بودجه با استناد به پائین بودن قیمت گندم های خارجی پیشنهاد افزایش ۱ الی ۲ درصدی قیمت گندم سال آینده را داده که این موضوع با مخالفت وزارت جهاد کشاورزی مواجه شده است.

قیمت گندم های خارجی با محاسبه قیمت واقعی ارز چندین برابر قیمت گندم داخلی است

در این راستا ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: در محصول گندم تا مرز خودکفایی رسیدیم، اما دولت ادعا می‌کند که قیمت گندم وارداتی از داخلی ارزان‌تر است که با احتساب سرکوب نرخ ارز در داخل ایران، این یک دروغ بزرگ است.

وی ادامه داد: این ارزان بودن درشرایطی اتفاق می افتد که واردات با دلار ۳ الی ۴ هزار تومان باشد به همین خاطر قیمت محصول وارداتی ارزان‌تر از داخلی می‌شود. این در حالی است که قیمت واقعی دلار در ایران بسیار بیشتر از این میزان و درحدود ۱۲ هزار تومان است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر ارز واردات گندم را به قیمت واقعی خود برسانند قطعا گندم‌های وارداتی نمی‌توانند با محصولات داخلی رقابت کند و شاید قیمت آن به بیش از ۴ هزار تومان برسد.

رزاقی افزود: دولت باید مشخص کند، چرا با دادن دلار ارزان در صدد حمایت از تولیدگنندکان خارجی و در پی نابود کردن تولید داخل است.[۱]

پینوشت:

[۱] تهران نیوز کد خبر ۲۹۷۹۵۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.