۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۱۶۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی با ابراز امیدواری نسبت به تجهیز ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه های نوین آبیاری تا پایان تیرماه سال ۹۷ گفت: تاکنون ۸۷ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد، در بخش کشاورزی می توان با بکارگیری روش های جدید، مصرف آب را به شدت کاهش داد. یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه استفاده از آبیاری قطره ای تحت فشار است.

در این راستا یکی از پروژه هایی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به وزرات جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی در سال ۹۶ محول کرده، توسعه سامانه‌های نوين آبياری در ۲۵۰ هزار هكتار از اراضی کشور است.

صرفه جویی ۴۴۰۰ متر مکعبی در آب با اجرای سامانه های نوین آبیاری در کشور

به اعتقاد علیرضا زارع مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری بخش کشاورزی، اجرای این طرح به طور کامل موجب راندمان ۴۴ درصدی آبیاری و در نهایت صرفه جویی ۴۴۰۰ متر مکعبی آب می شود.

اجرای ۸۷ هکتار آبیاری تحت فشار در کشور

در همین خصوص یکشنبه این هفته علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۸۷ هزار هکتار زمین به سامانه های آبیاری تحت فشار مجهز شده اند و ۱۵۱ هزار هکتار دیگر در حال انجام است.

وی تصریح کرد: امسال ۳۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش بینی شده که باید ۸۵۰ میلیارد تومان آن از محل صندوق توسعه ملی و مابقی از محل بودجه عمومی دولت تامین شود.

محمود حجتی نیز اوایل شهریورماه سال جاری اعلام کرد بود که دولت در چهار سال گذشته ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به سامانه های نوین آبیاری مجهز کرده و بیش از ۱۴۰ هزار هکتار نیز در دست انجام قرار دارد.

با این وجود به نظر می رسد حتی با اجرای طرح های مد نظر وزارت کشاورزی، برنامه محول شده ستاد اقتصاد مقاومتی به وزرات جهاد کشاورزی به طور کامل محقق نخواهد شد.

یارانه ۸۵ درصدی دولت برای اجرای سامانه های نوین آبیاری

به مدد یارانه ۸۵ درصدی دولت در این بخش هم اکنون چندین پروژه بزرگ شبکه آبیاری کشور  از جمله پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ۲۷۰ هزار هکتاری ایلام در حال اجراست.

گفتنی است اجرای این طرح یکی از طرح های اولویت دار در بخش کشاورزی است و در یک برنامه ۱۰ ساله باید ۴ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.